דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסלאם הסופי

הפיגוע במצרים / המוסלמים הסופים במצרים הפכו למטרה בעבור האיסלאם הקיצוני

הפיגוע במקדש הסופי ביום שישי האחרון הוא עליית מדרגה במלחמה של האסלאם הקיצוני בזרם הסופי שמתחזק מאד במצרים | חמישה דברים שחשוב לדעת על האסלם הסופי

פצועים מפונים מזירת הפיגוע במסגד בסיני אתמול, 24 בנובמבר (צילום: AP Photo)
פצועים מפונים מזירת הפיגוע במסגד בסיני אתמול, 24 בנובמבר (צילום: AP Photo)

המסגד שהותקף בסיני ביום שישי האחרון, על ידי חמושים המשויכים ככל הנראה לארגון דאע"ש, נבנה על ידי דמות בולטת באיסלאם הסופי. בפיגוע נהרגו 305 בני אדם ומעל מאה נוספים נפצעו. חלק גדול מהאוכלוסייה הבדואית באזור אימצה את הסופיזם, זרם מיסטי בתוך האיסלאם עם מאמינים רבים בכל העולם המוסלמי.

עולות שאלות על מקומו של הסופיזם בעולם המוסלמי ומדוע המפגעים בחרו להתמקד דווקא בהם. זהו לא המקרה הראשון בו הסניף המקומי של ארגון דאע"ש תוקף את הסופים. רק בשנה שעברה חמושים של דאע"ש ערפו את ראשו של מנהיג סופי מקומי, שייח' סולימאן אבו-הראז, והעלו תמונות של ההוצאה להורג לרשת. גם בפרופגנדה אותה מפיצים בדאע"ש בחרו לא פעם להפנות אצבע מאשמיה אל הסופים ובאחד מהפרסומים שלהם מחודש ינואר האחרון אף קראו לסמן את הסופים במטרה לגרש אותם ממצרים ומאזור סיני, זאת כיוון שהם משחיטים את הדת המוסלמית עם ה"חידושים" שלהם.

הנה חמישה דברים שחשוב לדעת על הסופיזם וחסידיו במצרים:

מסדרים

הסופיזם הוא צורה מיסטית של האסלאם וחסידיו מחשיבים את הסופיזם לחלק אינטגרלי באמונה המוסלמית. המאמינים משתייכים ל"טורוק", סוג של מסדרים, המיוסדים על ידי מורים שקושרים את לימודיהם במעין שרשרת מיסטית לשיעורים אותם העביר הנביא מוחמד.

15 מיליון מאמינים

במצרים ישנם מיליונים של מאמינים סופים, כאשר המספר הבלתי רשמי עומד על כ-15 מיליון מאמינים. הם מחולקים ליותר מ-17 מסדרים, או שיטות אמונה שונות.

מקדשים

בכל רחבי מצרים ניתן למצוא מקדשים לקדושים סופיים וחגיגות לכבוד יום הולדתם הפכו פופולריות מאד ברחבי המדינה כאשר מיליונים של מאמינים משתתפים בהם.

במרכזם של חילופי אש פוליטיים

למרות שהם דוחים את העיסוק בפוליטיקה או בכל עניין ארצי, הסופיים נמצאים במתקפה מתמדת מצד האסלאם הקיצוני הסלאפי שרואה בהם כופרים ומגנה את המנהגים שלהם. קיצונים סלאפים הובילו מתקפות כנגד מקדשים סופיים. הסופיים תמכו מאד בהדחתו של הנשיא האיסלמיסטי, מוחמד מורסי, ב-2013 והובילו תמיכה בראש הצבא שלאחר מכן הפך לנשיא, עבד אל-פתאח א-סיסי. נראה שהעובדה שהוא הוביל גישה המתנגדת לאסלאם הקיצוני היוותה חלק מהסיבה לתמיכה זו.

פתוחים לכולם

לא מדובר בכת, ישנם שיעים סופיים וגם סונים סופיים. גם מוסלמים שאינם סופים מגיעים למסגדים שקרואים על שם קדושים ומורים סופים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!