דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר השבת

פוליטי / משבר השבת: נתניהו הודיע על ביטול ישיבת ראשי סיעות הקואליציה

זאת עקב הודעת ראשי הסיעות החרדיות - יו"ר ש"ס השר אריה דרעי וח"כ משה גפני (יהדות התורה) - על כך שייעדרו מהישיבה במחאה על עיכוב חוק המרכולים | נתניהו צפוי להיפגש באופן פרטי עם ראשי הקואליציה, ורק אז לכנס את הפורום

אריה דרעי, בנימין נתניהו ומשה גפני (צילום: פלאש 90)
אריה דרעי, בנימין נתניהו ומשה גפני (צילום: פלאש 90)

מחריף המשבר בין הליכוד לבין הסיעות החרדיות בקואליציה: אחרי שהבוקר (ראשון) הגיש שר הבריאות, יעקב ליצמן, את התפטרותו על רקע עבודות הרכבת בשבת, הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו על ביטול הישיבה השבועית של ראשי סיעות הקואליציה.

הודעת ראש הממשלה באה על רקע כוונתם של ראשי הסיעות החרדיות – יו"ר ש"ס השר אריה דרעי וח"כ משה גפני (יהדות התורה) – להיעדר ממנה, במחאה על כך שהחוק למניעת הפעלת מרכולים בשבת לא מקודם על ידי הממשלה. דרעי אף נעדר הבוקר מישיבת הממשלה. נתניהו צפוי לקיים שיחות פרטיות עם ראשי הקואליציה, אחריהם יכנס שוב את הפורום.

ליצמן ודרעי בכנס המודיע, נובמבר 2016. (צילום: דבר ראשון).
ליצמן ודרעי בכנס המודיע, נובמבר 2016. (צילום: דבר ראשון).

מוקדם יותר התייחס יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), לחוק המרכולים, שמעניק סמכויות לשר הפנים לבטל חוקי עזר עירוניים, ובכך למעשה לא לאפשר פתיחת מרכולים בשבת. "זה לא יעלה היום – רק בעוד שבוע-שבועיים" אמר ביטן בריאיון ל-103FM. לדבריו, "ישנה הצעת חוק של דרעי שמדברת על מתן סמכות לשר לבטל או לשנות את חוק העזר. מתן סמכות הוא לא בעייתי מבחינתי, כי כל החלטה של דרעי במסגרת הסמכות הזו נתונה לביקורת בית המשפט העליון".

יו"ר הקואליציה התייחס גם לפתרון אפשרי שיאפשר את חזרתו של ליצמן לתפקיד סגן השר. "ההתפטרות של ליצמן נובעת מזה שהוא לא רצה אחריות קולקטיבית לחילול שבת. אני חושב שאין שום בעיה – אנחנו נחוקק חוק שיאפשר לליצמן לשמש סגן שר".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן. ארכיון. (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן. ארכיון. (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)

על פי הנוסח שמבקש לקדם השר יריב לוין, שר הפנים יוכל לאשר כל חוק עזר, בתנאי שייכתב כי האישור ניתן "ללא שיקול דעת". הצעה זו לא מקובלת על דרעי שדורש שהנוסח שלו יעבור כפי שהוא מבקש.

ראש הממשלה תכנן להביא את הצעת החוק לאישור עוד הבוקר בוועדת השרים לחקיקה, אך בעקבות חילוקי הדעות עם חברי הכנסת החרדים, ההצעה לא תעלה היום. דרעי הודיע כי בכוונתו להיעדר גם מישיבת ראשי הקואליציה היום בצהריים, כמו גם גפני, וכאמור – זו בוטלה.

לאחר ביטול הישיבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים לאורך היום שיחות פרטיות עם ראשי הקואליציה. שר הפנים דרעי נעדר גם מישיבת הממשלה הבוקר, שבה אמר נתניהו כי הוא מצר על החלטת ליצמן. הוא אמור לקיים שיחות בנפרד עם ראשי הסיעות בימים הקרובים ורק אז לכנס את כולם יחד.

בפתח ישיבת הממשלה, אמר נתניהו, ששומר אצלו את תיק הבריאות בשלב זה, כי הוא "מצטער על החלטתו" של ליצמן וכי הוא "שר בריאות מצוין". לדבריו, "הממשלה הלאומית היא הממשלה הטובה ביותר למדינת ישראל. כל חברי הקואליציה מעוניינים בקיומה. השבת חשובה לנו וגם הצורך של תחבורה בטוחה. מניח שנמצא פתרון מושכל, עובדים על זה וזה בהישג יד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!