דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

משפט ופלילים / נשיאת בית המשפט העליון מגיבה לתחקיר "עובדה" במכתב חריף לשופטים

תחקיר "עובדה" חשף את מערכת היחסים בין שופטים, פוליטיקאים ולשכת עורכי הדין | אתמול שיגרה חיוּת מכתב חריף לנשיאי בתי הדין | "בכוונתי להגן על עצמאותה של הרשות השופטת כדי למנוע פוליטיזציה"

השופטת אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון ושרת המשפטים איילת שקד (צילום: דוברות שרת המשפטים)
השופטת אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון ושרת המשפטים איילת שקד (צילום: דוברות שרת המשפטים)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בתגובה לתחקיר "עובדה" האחרון, שלחה אתמול (ראשון) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, מכתב לנשיאי בתי המשפט, בו היא מתייחסת לשתי בעיות העולות מתוך התחקיר: סכנת פוליטיזציה של מערכת המשפט, ואופי האינטראקציה בין שופטים, פוליטיקאים ואנשי לשכת עורכי הדין.

תחקיר עובדה עסק באופן בו מתמנים שופטים בוועדה לבחירת שופטים. הוועדה מורכבת מ-3 שופטי בית המשפט העליון, 2 עורכי דין, ביניהם יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נווה, השרים שקד וכחלון, וחברי הכנסת נורית קורן (הליכוד) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו). התחקיר הציג את הכוחות השונים הפועלים מאחורי המינויים השונים, ובפרט את שיתוף הפעולה בין שקד לנווה, שנועד ליצור רוב בוועדה אל מול שלושת שופטי העליון.

חיות התייחסה לדבריהם של שקד ונווה, שהתייחסו בתחקיר באופן ישיר לשיקולים הפוליטיים העומדים מאחורי קידום שופטים. "מתברר כי יש מי שסבור שאין כל פסול בקידום מינויים של שופטים בישראל על פי אג'נדה פוליטית" כתבה חיות, והוסיפה כי שיתוף הפעולה בין השופטים ועורכי הדין בוועדה מונחה משיקולים מקצועיים, בניגוד לשיתוף פעולה בין עורכי הדין לפוליטיקאים, ש"טומן בחובו סכנה כי הבחירה תחתור לקידום אג'נדה פוליטית על חשבון שיקולים מקצועיים. פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה כמערכת עצמאית ובלתי תלויה. בכוונתי לעשות כל הניתן כדי להגן על עצמאותה של הרשות השופטת וכדי למנוע פוליטיזציה שלה".

בהמשך, התייחסה חיות לחילופי דברים שתועדו בתכנית, והתרחשו במהלך כנס לשכת עורכי הדין השנתי באילת. בתכנית תועדו מספר מקרים בהם שופטים ניגשו ליו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נווה, החבר בוועדה לבחירת השופטים, כשה מבררים דרכו מידע לגבי מצב קידומם בוועדה, על תמיכתו בהם, ואף מציינים בפניו דברים שעשו עבורו בעבר. חיות התייחסה לדברים, וכתבה כי "התכנית מציבה גם בפנינו השופטים מראה, על האופן שבו התנהלו אחדים מאיתנו באותו כנס, והתמונה הנגלית אינה מחמיאה, בלשון המעטה. אני בטוחה כי מה שראינו אינו מעיד על הכלל, אך גם כך יש להפיק ממה שראינו את הלקח הדרוש".

הוועדה למינוי שופטים הבכרזה על מינוי אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון (צילום: דוברות שרת המשפטים)
הוועדה למינוי שופטים הבכרזה על מינוי אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון (צילום: דוברות שרת המשפטים)

בסיום דבריה, ביקשה חיות משופטים הבוחרים להשתתף בכנסים כאלה ואחרים לנהוג "באופן ההולם את מעמדנו כשופטים". חיות הפנתה במכתב את נשיאי בתי המשפט לבג"צ שהוגש לאחרונה על ידי "התנועה למשילות ודמוקרטיה" נגד נשיאת בית המשפט העליון, בו התבקש בית המשפט לבטל את הנחיית הנשיאה נאור לציבור השופטים שלא להיפגש באופן אישי עם גורמים פוליטיים ועם גורמים מלשכת עורכי הדין בכל הנוגע לקידומם לערכאה גבוהה יותר. העתירה נדחתה על ידי השופטים עמית, שהם וקרא.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!