דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר קואליציוני

פוליטי / המשבר הקואליציוני הסתיים, הסטטוס קוו ישמר

לאחר סופ"ש רוגש ועתיר ספקולציות בדבר עתידה של הממשלה יצאה הודעת הרגעה | ישיבת ראשי הסיעות שבוטלה הפכה למרתון שיחות אישיות | וליצמן אמנם התפטר אך ייתפר חוק המתיר לו להיות סגן שר עם סמכויות שר

שר הבריאות יעקב ליצמן מגיע לישיבת הממשלה 25 ביוני (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש 90).
שר הבריאות יעקב ליצמן מגיע לישיבת הממשלה 25 ביוני (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש 90).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי המפלגות החרדיות הגיעו להסכמות במטרה לפתור את המשבר הקואליציוני בנושא השבת. בפגישתם אתמול (ראשון) סוכמו הנושאים הבאים במטרה לשמר את הסטטוס קוו: יחוקק חוק שישמר את הסטטוס קוו בכל הארץ והמרכולים בתל אביב לא ייסגרו, תנועת הרכבות בימי חול לא תיפגע, תאומץ הצעת שר התחבורה לאפשר לשר העבודה והרווחה להתחשב בשורה של שיקולים ובהם שיקולי בטיחות, מסורת ישראל, רווחת העובד, מידת הפגיעה במרחב הציבורי וכו׳, יישמר הסטטוס קוו במשחקי הכדורגל. ביחס להתפטרותו של שר הבריאות יעקב ליצמן הוחלט כי יחקק חוק המאפשר לסגן שר לקבל סמכויות ניהוליות של משרד ממשלתי.

לאחר שסוכמה הפגישה כתב נתניהו בחשבון הטוויטר האישי שלו כי, ״הממשלה בראשות הליכוד היא הממשלה הטובה ביותר למדינת ישראל. הקואליציה חזקה ויציבה. נמשיך לעבוד יחד למען אזרחי ישראל״.

מוקדם יותר, על רקע המשבר הקואליציוני, ביטל נתניהו את ישיבת ראשי סיעות הקואליציה בשל הודעתם של יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי וח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי יעדרו ממנה במחאה על כך שהחוק למניעת הפעלת מרכולים בשבת לא מקודם על ידי הממשלה. במקום הישיבה החליט נתניהו לקיים שיחות פרטיות עם ראשי הסיעות. חשוב לומר כי שתיקת הסיעות החרדיות ביחס לעבודות השבת של הרכבת והתפטרות ליצמן הותירו אותן במבוכה מסויימת כיוון שהציגה אותן בעיני בוחריהן כמי שהשבת פחות יקרה להן. דרעי בחר להיעדר מישיבת הממשלה כדי שלא להיראות כמי שמשדר "עסקים כרגיל" לאחר התפטרות ליצמן. וכאמור, דרעי וגפני הודיעו שייעדרו מישיבת ראשי הסיעות במחאה על כך שהחוק למניעת הפעלת מרכולים בשבת לא מקודם על ידי הממשלה.

"הגשתי מכתב התפטרות בעקבות עבודות בשבת ברכבת ישראל", כתב ליצמן במכתב ההתפטרות אותו הגיש למזכיר הממשלה אתמול בבוקר ונימק כי "בכל הדורות ידענו שהשבת שומרת עלינו. ידענו שזה יסוד הברית בין עם ישראל לקדוש ברוך הוא. לצערי, רכבת ישראל הפכה את השבת ליום השיפוץ הלאומי. אני חושב שזה בניגוד להסכם הקואליציוני, בניגוד לסטטוס-קוו. אני מאחל לכולם בהצלחה".

בהתפטרותו, מימש ליצמן את איומו כי לא יישאר בממשלה אם עבודות התשתית של הרכבת יעשו במהלך השבת. לקראת כניסת השבת הודיע ליצמן כי לא יישאר בממשלה לאחר הודעתו של שר העבודה והרווחה חיים כץ כי הוא מתיר "רק עבודות חיוניות" בשבת, ומסר כי "לאחר בדיקה מעמיקה שערכתי, אישרתי לביצוע רק עבודות חיוניות לשמירה על בטיחות תנועת הרכבות ושאי ביצוען יכול להוביל לפיקוח נפש". מרוח ההודעה של כץ עלה כי נעשה ניסיון להתפשר ולכבד מצד אחד את הרגישות לשבת ומצד שני, את צרכי הציבור הכללי. "החלטה זו משקפת התחשבות מלאה ברגשות הציבור הדתי מחד ושמירה על שגרת הנסיעה של משתמשי הרכבת ביום ראשון מאידך", אמר כץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!