דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

"וזה הרגע הנה באה השעה..."

כן. עכשיו זה ה-money time. יושב ראש הכנסת יגיש את הצעות החוק שהגיעו אליו מוועדות השרים. ישנן שמונה הצעות חוק שמחכות להליך החקיקה בנושא קיצבת הנכים. שמונה הצעות חוק. חלקן מעולות וחלקן גרועות. חלקן מפלות בין נכה לנכה, רובן לא מתחילות בכלל לטפל באמת בבעיה שנוצרה עקב הקפאת הקיצבאות והצמדתן למדד המחירים לצרכן, וחלק משוות את קיצבת הנכות לשכר המינימום.

הנכים דורשים חוק בכנסת להשוואת הקיצבה לשכר המינימום לכל הנכים בפעימה אחת.

ברגע שיושב ראש הכנסת יודיע אילו הצעות חוק יוגשו לאישור הכנסת אנחנו נהיה שם. המלחמה של הנכים לא מסתיימת בכבישים. הנכים ימשיכו להיאבק על הדרישה שלהם גם בתוך הכנסת, בתוך הליך החקיקה. המאבק האמיתי של הנכים הוא עכשיו. הוא על דמותו של החוק שיחוקק בכנסת, על הפרטים הקטנים שיחרצו את גורלינו. המלחמה בכבישים, ההפגנות, ההופעות בתקשורת, כל מה שנעשה עד כה נעשה בכדי להגיע לרגע הזה, עם הסיכוי הטוב ביותר לקבל את הצעת החוק הזו בכנסת. הצעת החוק של אילן גילאון להשוואת הקיצבאות לשכר המינימום היא כמובן זו שנקדם. היא כבר עברה בקריאה טרומית בכנסת. המתנגדים הצפויים להצעת החוק הזו הם כמובן ראש הממשלה ושר האוצר, שחלוקת כספים ללא אינטרס פוליטי מנוגדת לאידאולוגיה שלהם. אחריה יש את החוק של נאווה בוקר שקיבל תמיכה מ-82 חברי כנסת. 82 חברי כנסת זהו רוב מיוחס שמאפשר לחוק לדלג על קריאה טרומית. החוק הזה משווה את קצבת הנכות לשכר המינימום בכפוף להחרגה, לפיה הכנסות נוספות מביטוח פרטי ומהכנסות פאסיביות כגון דמי שכירות יקוזזו מהקצבה. לחוק זה יש יותר סיכוי לעבור גם בקונסטלציה הנוכחית. הוא זול יותר לממשלה, דורש נתח קטן יותר מתקציב המדינה ומעודפי הגבייה הרבים הנמצאים בקופת האוצר.

יש כמובן את המתווים, ועוד כמה הצעות חוק שאני פחות בקיאה בהן. ויש את תזכיר החוק החדש של שר הרווחה השר חיים כץ. שר הרווחה הכין את תזכיר החוק על סמך ההסכמות שגובשו במתווה ההסתדרות. הסכם ההסתדרות הוא הסכם רע להתבסס עליו מלכתחילה. מתווה שמתבסס על נכות רפואית לא יתקבל לעולם על ציבור הנכים. מתווה שמשאיר קשישים וילדים נכים במחסור חמור. גם זה לא יתקבל על ציבור הנכים. המתווה של כץ למעשה מבטל את העוולות הללו. אך לצערי הוא ממשיך את ערבוב קצבת הנכות עם קצבת השר"מ הגבוהה ובכך יוצר עוול חדש. לתת תוספת כל כך זעומה לשר"מ, שהעלייה בשכר המינימום הכפילה את הוצאת המוגבל בניידות בשתיים, זו בדיחה עצובה. בעייה חמורה אף יותר במתווה של השר כץ היא הגבלת החוק לפעימה הראשונה בלבד. עליה של הקיצבה ל-3,140 ש"ח בחודש מותירה את הנכים מתחת לקו העוני, מותירה אותם לרעב ומחסור חמור. זאת כמו שכבר ציינתי, הקיצבאות לא עלו כמעט בשש-עשרה השנים האחרונות. שכר המינימום הכפיל את עצמו, כך גם השכר הממוצע במשק ויוקר המחייה. קצבת הנכות עלתה ב-70 שקלים בכל השנים האלו.

ההסכם שלא נחתם בהסתדרות היה אבן דרך חשובה בדרך לחקיקה. עצם התחייבות הממשלה להתחיל הליך חקיקה הביא אותנו לרגע הזה. ההתנגדות הגורפת של הנכים להסכם הביאה את כץ להציע את המתווה שלו. אולי אם בהסתדרות הנכים שישבו והסכימו היו לוקחים את הזמן, מתייעצים עם כלכלנים ולא מסכימים להסכם מראש ונלחמים באדם היחיד שנכח שם והתנגד לו, אולי הבסיס למתווה כץ היה טוב יותר, אך את הנעשה אין להשיב. (להערכתי זו גם הייתה ועודנה כוונתם של האירגונים שתמכו  בהסכם ההסתדרות, אולם ההסכם טבע שינוי עקרוני בצורת חלוקת הקיצבה שללא המאבק העיקש בהסכם לא היינו יכולים לשנות).

רגע לפני שנסגר בחוק התקציב ל-2019. רגע לפני שהמציאות הפוליטית תשתנה, כשראש הממשלה נמצא בחקירות ויש איומים על שלמות הקואליציה מימין ומשמאל. רגע לפני בחירות או ממשלת מעבר. רגע לפני גילוי תוצאות החקירות. זה הרגע לסיים את הסאגה העצובה הזו. זה הרגע להילחם כמו אריות. הנכים ימשיכו לחסום כבישים וללחוץ על הממשלה להעביר את החוק שישווה אחת ולתמיד את הקיצבה לשכר המינימום. עכשיו זה הזמן של הלוביסטים בכנסת להסביר, לדבר, לשכנע. הלחץ בתוך הכנסת לא יעבוד ללא הגיבוי והלחץ ברחובות ובכבישים, והלחץ ברחובות ובכבישים לא יעבוד ללא הלוביסטים שמקדמים את עניין הקיצבאות בכנסת. שיתוף הפעולה בין האירגונים הוא הכרחי לניצחון.

הממשלה הרי לא באמת שואלת אותנו מה לעשות. היא יכולה להעלות רק את ההצעה שמקובלת עליה, להעביר אותה בכנסת, וניתקע עם קצבת רעב עוד שנים ארוכות. הצלחנו לטלטל את הכלוב של הממשלה ושל הכנסת. הצלחנו יחד בכוחות משותפים לשנות סדרי עולם. להביא תמיכה ציבורית גורפת של 84% תמיכה. הצלחנו להסביר את חוק הקח"ן המפלה בין נכה לנכה. הצלחנו לשנות את עקרונות הבסיס של חוק הקח"ן ושל מתווה ההיסתדרות. כל חוק שיוגש יגיע לוועדות הכנסת לפני העמדתו להצבעה בכנסת ובוועדות נעבור סעיף סעיף בכל חוק שיגיע לוועדות, מלווים בעורכי דין וכלכלנים שיסבירו לחברי הכנסת את הבעיות המשפטיות ואת החלופות שאנחנו מציעים לקידום המטרה להשוואת הקיצבה לשכר המינימום.

זה הרגע להתאחד. אל תטעו. את המלחמה שלנו לא ננצח בכבישים. ננצח בכנסת, בהצעת החוק שתשווה את קצבת הנכות לשכר המינימום. אין דרך אחרת. יש בעיות משפטיות, ויש חלופות כלכליות.

 נעשה ונצליח!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!