דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסונות טבע

אסון טבע / הר געש בבאלי - 3 ק"מ של ענני אפר באוויר ולבה שמתחילה לגלוש

באי שבאינדונזיה כ-100,000 אזרחים פונו מבתיהם, חלקם לאחר שכבר שהו שבועות במרכזי פינוי בשל התרעות חוזרות בחודשים האחרונים | 445 טיסות הושבתו ו-59,000 תיירים אינם יכולים לצאת מהאי בשל סגירת שדה התעופה

ענני אפר בהתפרצות הר הגעש אגונג באי באלי באינדונזיה (צילום: AP Photo/Firdia Lisnawati).
ענני אפר בהתפרצות הר הגעש אגונג באי באלי באינדונזיה (צילום: AP Photo/Firdia Lisnawati).

רשויות באינדונזיה הורו היום (ב') על פינוי המוני של תושבי האי באלי, בהרחיבם את טווח הסכנה המוכרז, עקב התפרצות הר געש שגרמה כבר לסגירת שדה התעופה ולעשרות אלפי תיירים השוהים באי ואינם יכולים לחזור לבתיהם. פינוי המוני של 22 כפרים וכ-100,000 אזרחים מבתיהם החל גם הוא בעקבות הרחבת מעגל הסכנה.

אגונג, הר געשי פעיל, פולט עננים של חומר לבן ואפור בגובה 3,000 מטר אל תוך האטמוספרה מאז סוף השבוע וקיימת כבר הצטברות של לבה במכתש, שאת ההשתקפותה ניתן לראות בסוג של קרינה אדומה-צהובה הניכרת בענני האפר. הפיצוצים הבוקעים ממנו נשמעים אף במרחק של 12 קילומטר מההר.

הרשות האחראית להתמודדות עם אסונות באינדונזיה פירסמה קטעי ווידאו המראים פרץ להאר – שפוכת געשית ומים, השוטף את מורדות ההר. הרשות התריעה כי פרץ הלהאר יכול להתגבר היות וכעת אינדונזיה בעיצומה של העונה הגשומה, וכי בשל כך יש להתרחק מגדות הנחלים.

היום (ב') עלתה הכוננות לרמה הגבוהה ביותר, אחרי שבתחילת סוף השבוע הביעו גורמים רשמיים שונים הערכה ותקווה כי אין מדובר על התפרצות מלאה. טווח הסכנה הורחב ל-10 ק"מ (מוקדם יותר הוא מוקם ב 7.5 ק"מ), דבר המשפיע על היקפים רבים יותר של כפרים ואזרחים.

דובר של הרשות האינדונזית אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה בג'קרטה כי כ-40,000 אזרחים התפנו אך שאר האזרחים לא עזבו את בתיהם בגלל שהם מרגישים בטוחים או משום שהם לא רוצים לנטוש את העדרים שלהם.

"הרשויות יסרקו את האזור כדי לשכנע אותם שעליהם להתפנות, ובמידת הצורך הם יפונו בכח". בעקבות התגברות ברעידות בספטמבר כבר פונו 25,000 אזרחים הגרים במרכזי פינוי.

הלבה העולה במכתש "בוודאות תגלוש אל מדרונות ההר", הוסיף הדובר. ההתפרצות האחרונה הגדולה של הר הגעש אגונג גרמה למותם של כ-1,100 בשנת 1963.

שוטרים וחיילים מחלקים מסכות לאזרחים ולתיירים באי (צילום: AP Photo/Firdia Lisnawati).
שוטרים וחיילים מחלקים מסכות לאזרחים ולתיירים באי (צילום: AP Photo/Firdia Lisnawati).

פוטו סולסמי אמרה שהיא ובעלה, יחד עם עוד קרובי משפחה, תושבי אחד הכפרים בבאלי, נסו לאולם הספורט המשמש כמרכז פינוי. "הגענו לכאן על גבי אופנועים. היינו צריכים להתפנות בגלל שהבתים שלנו הם כ-5 קילומטר מההר. כל כך פחדנו מהרעש המחריש ומהאור האדום".

המשפחה שוכנה באותו המרכז גם בחודשים ספטמבר ואוקטובר, הפעם הקודמת שהכוננות עלתה לדרגתה הגבוהה ביותר. הם שהו במרכז מספר שבועות ולא הייתה התפרצות. רק לפני שבוע הם חזרו לבתיהם. "אם תהיה התפרצות, שתקרה כבר. עדיף על פני חוסר הוודאות הזו. אני אשלים עם זה שהבית שלנו ייהרס" היא הוסיפה.

שדה התעופה של באלי נסגר מוקדם יותר היום, לאחר שאפר וולקני המסכן את התעופה האווירית הגיע לשטח האווירי של שדה התעופה. נכון לרגע זה 445 טיסות בוטלו, וכ-59,000 תיירים נתקעו באי.

באלי מהווה את היעד התיירותי העיקרי של אינדונזיה בשל נופיו הירוקים, אפשרויות הגלישה בחופיו והתרבות ההינדואית העדינה השלטת בתוכו. האי מושך חמישה מיליון מבקרים בשנה. הרשויות כעת מנסות להפעיל שירותי אוטובוסים ומעבורות שיאפשרו לתיירים לצאת מהאי אל מקומות אחרים עם שדות תעופה פעילים.

"עלינו למצוא עכשיו מלון ולבזבז עוד מכספנו, והם לא יכסו את ההוצאות שלנו גם כשנגיע הביתה" אומר תייר קנדי בשם ברנדון אולסון התקוע באי יחד עם חברתו. בינתיים שוטרים וחיילים מחלקים באי מסכות להתגוננות מחלקיקי האפר המצויים באוויר.

אינדונזיה מצויה באזור סביב האוקיינוס הפסיפי המועד לתנועות סיסטמיות חזקות, ובמדינה עוד 120 הרי געש פעילים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!