דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

תחבורה / בית המשפט: אובר תפסיק את פעילותה בישראל בתוך יומיים

כך קבע אתמול (ב') בית המשפט המחוזי בתל אביב, אחרי שהחברה הגיעה להסכמה בנושא עם איגוד נהגי המוניות וחברת Gett | השופט, איתן אורנשטיין, הביע הסתייגות מפעילות החברה, בשל היעדר ביטוח ופיקוח על השירות | ההחלטה לא חלה על שירות המוניות הרגילות שאובר מפעילה בישראל

אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
יונתן קירשנבאום

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע אתמול (שני) כי חברת אובר תפסיק, בתוך יומיים, את שירותי "אובר דיי" ו"אובר נייט"- במסגרתם מבצעים נהגי רכבים פרטיים הסעות בתשלום. השופט איתן אורנשטיין קבע כי השירותים אותם מפעילה החברה בישראל לא עומדים בתנאי הרגולציה בארץ.

החברה השיקה לפני כחודש את שירות "אובר דיי", המאפשר לנוסעים להזמין נסיעה מרכב פרטי דרך פלטפורמת אובר, תמורת תשלום נמוך מתעריפי הנסיעה במוניות המורשות. מדובר בהרחבה של שירות "אובר נייט", הפועל מזה שנה באזור תל אביב בשעות הלילה. כך, למעשה, החלה אובר לפעול בישראל לפני חודש בכל שעות היממה.

החלטת בית המשפט לאסור את פעילותה של אובר באה בעקבות תביעה אזרחית שהגישו איגוד נהגי המוניות וחברת Gett. התובעים טענו כי אובר גובה תעריף נמוך, כתוצאה מפעילותה שלא דורשת עמידה בתנאי הרגולציה על ענף המוניות, ובכך מהווה תחרות בלתי הוגנת. מכיוון שנהגי אובר לא מוגדרים בחוק כנהגי מונית, הם לא נדרשים לעמוד בהוצאות הכרוכות בביטוח הסעה ציבורית ורישיון הסעה.

בחודש מאי השנה, הגיש משרד התחבורה כתב אישום נגד החברה, בטענה כי הסעת נוסעים ללא רישיון וללא ביטוח אינה חוקית. המשרד הגיש כתב אישום גם נגד מנהל אובר בישראל, יוני גריפמן, ונגד שישה נהגים שביצעו הסעות באמצעות הרכב הפרטי שלהם דרך פלטפורמת אובר.

שירותי אובר בישראל כרוכים בבעיות רגולטוריות חמורות לרשויות המקומיות. למעשה, נהגי אובר לא נחשבים לנהגי מוניות, ולא מחזיקים ברישיון ובביטוח הולם, דבר שאינו מאפשר למדינה לפקח על הענף.

בנוסף, מציב המודל של אובר אתגר בכל הנוגע למס הכנסה. כרגע, עוד לא מוסדרת שאלת השכר של נהגי אובר, וכלל לא ברור האם הם שכירים של החברה, או עצמאיים המשתמשים בשירותיה החיצוניים של החברה.

לבסוף, תחת תנאים אלו לא ניתן לפקח על שכר הנהגים ותנאי עבודתם, ולהבטיח כי יעמדו בדרישות החוק. כיום אובר גובה 25% מהכנסותיו של נהג על כל נסיעה- מודל שמאפשר לחברה לטעון כי היא אינה מעסיקה, אלא שירות חיצוני לנהגים עצמאיים.

חברת אובר נתקלת מאז תחילת דרכה בהתנגדות מערכות החוק במדינות בהן היא פועלת. בבריטניה פסק בית המשפט באופן תקדימי כי חברת אובר תוגדר כחברת הסעות במדינה. מאז, חלה חובה חוקית על אובר לעמוד בכל תנאיה של חברת הסעות ציבורית. בנוסף, חברת אובר הודיעה כי תפסיק את פעילותה בדנמרק בעקבות חוק חדש, לפיו תקנות פיקוח מסוימות על תעשיית המוניות יחולו גם על שירותיה של החברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!