דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קניות

צרכנות / מסך הכסף - הישראליות והישראלים קונים יותר ויותר דרך האינטרנט

דו"ח חדש של בזק מגלה לנו הכל - מי קונה אונליין? למה משמשות שעות המסך של ילדינו? אילו אפליקציות לא נוריד מהפלאפון לעולם? כמה בתים חכמים יש? עד כמה אנחנו חוששים מחדירה לפרטיות שלנו באמצעות הסלולרי? ועוד ועוד

קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח של בזק בנוגע למצב האינטרנט בישראל נותן לנו תמונת מצב מפורטת על החיים  הדיגיטליים בישראל בשנת 2017. הדו"ח מתבסס על נתוני תשתיות שנאספו ממערכות בזק בצרוף אנליזה של נתוני השוק ועל סקר הכולל קטגוריות שונות המרכיבות את החיים הדיגיטליים ונערך על ידי חברת בזק בשיתוף מכון המחקר TNSבקרב 1268 נדגמים בגילאי 13+.

"זוכר את נובמבר?"

בסיומו של 'סייבר מונדיי', החותם את חודש הקניות של נובמבר, מסתבר שקניות אונליין הן כבר לא רק נחלתם של הצעירים. על פי הדו"ח 80% מהישראלים קונים ברשת, עם עלייה משמעותית בקרב גילאי 50+. חווית הקניה כבר אינה מתמצה בשיטוט בין חנויות, תאי מדידה ורכישה ישירה. למעשה, יותר משליש מאתנו רכשו בשנה הנוכחית ביגוד והנעלה באמצעות המרשתת (אינטרנט).

כמעט שלוש שעות מול המסך (גרפיקה: דו"ח בזק)
כמעט שלוש שעות מול המסך (גרפיקה: דו"ח בזק)

תהליכי הגלובליזציה ופתיחת אתרי קניות מקוונים עולמיים המאפשרים פתרונות שילוח לכל מקום, כמו ASOS, eBay, עלי אקספרס, NEXT ועוד, חושפים את הצרכן לעולם חדש ורחב. 44% מהנסקרים בדוח אמרו כי הם מבצעים רכישות אונליין מאתרים בינלאומיים ו-67% דיווחו שהם קונים גם באתרים ישראליים.

חווית הקניה הינה שדה תחרות בפני עצמו, ובתחום האון ליין החזרת המוצר דורשת התייחסות אחרת. נושאים כמו תנאי ההחזרה, אופן האיסוף של הקנייה ועוד מהווים מרכיב מרכזי בתחום זה. על פי הדו"ח 67% מהקונים אונליין ציינו שהם התאכזבו ממוצר כלשהו שרכשו השנה ו-23% החזירו את המוצרים שרכשו לחברה. למרות שאין לאפיין את החזרת המוצר כהתנהגות המשפיעה על קניות נוספת באינטרנט.

מחיר, חיסכון בזמן וחוויות הקניה – כל אלו הסיבות המרכזיות שמספקים הנסקרים לשימוש בקניות מקוונות. 72% מהנשאלים ציינו שהם קונים אונליין כי זה זול, 70% אמרו שזה בגלל שהם לא צריכים לצאת מהבית ויכולים לעשות זאת בנוחות ובזמנם הפנוי מול מסך המחשב או הסמארטפון, ו-38% ציינו שזה בגלל המגוון הרחב שאתרי האונליין מציעים.

כל הילדים באינטרנט (גרפיקה: דו"ח בזק)
כל הילדים באינטרנט (גרפיקה: דו"ח בזק)

עם זאת, התחום שנשאר קבוע פחות או יותר הינו תחום רכישות המזון. על פי הדו"ח, למרות העלייה הגדולה בקניות אונליין בתחומים נרחבים, אחוז הקניות המקוון של מצרכים ומזון לבית נשאר נמוך, כ-18% וללא שינוי בשנים האחרונות.

סמארטפונים ואפליקציות

השימוש בטלפונים סלולריים הוא כה נפוץ ונראה שכולם סובלים מאותן הבעיות. צרת רבים חצי נחמה? ל-43% מאיתנו נגמר שטח האחסון בסמארטפון לעתים קרובות. אופני ההתמודדות משתנים בין הנסקרים: 50% מוחקים קבצים ותמונות ישנות, 30% מעבירים קבצים למחשב או לזיכרון אחר, 11% מגבים בענן, 7% מהנסקרים רוכשים כרטיס זיכרון, ו-2% רוכשים סמארטפון עם יותר זיכרון.

ליותר משליש מאיתנו (35%) חבילות הגלישה בסלולר נגמרות לפני סוף החודש (עמוד 8 בדוח תמונה). בשנה האחרונה היה זינוק של 9% בצפייה בסמארטפון בסרטים ובסדרות. הדו"ח גם מדרג את האפליקציות שהנסקרים לא היו מוכנים לוותר עליהן. במקום הראשון נמצאות הרשתות החברתיות (פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם ויוטיוב), לאחר מכן אפליקציות ניווט (כדוגמת WAZE), תחבורה ציבורית ומוניות.

חדירתם של הסמארטפונים לחיינו בעשור האחרון מתחילה מגיל קטן, מסתבר, וכיום גיל 10 הוא הגיל הממוצע לקבלת הסמארטפון ראשון. רבע מבני הנוער מבצעים שיחת וידאו לפחות פעם בשבוע וזוהי קפיצה של 32% משנה שעברה. 62% משיחות אלו מתבצעות בווטסאפ.

הנאמנות למערכת ההפעלה (אנדרואיד או אפל) נמדדה גם כן בדו"ח. נראה כי 66% מהנסקרים נאמנים למערכת הפעלה אחת לעומת 34% שמזגזגים בין השנים.

דור ה-Z נולד עם היוטיוב ביד (גרפיקה: דו"ח בזק)
דור ה-Z נולד עם היוטיוב ביד (גרפיקה: דו"ח בזק)

האינטרנט וצריכתו

מהדו"ח עולה כי בשנת 2017 מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.6 מיליון. בממוצע ישנם 9 מכשירים בכל בית שיכולים להתחבר לאינטרנט. רוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת, כאשר קצב חבילת הגלישה הממוצעת עומד כיום על 67 מגה. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-5.7 גיגה בממוצע ביום, עליה של 36% בתוך שנה. גולשים "כבדים" יותר שמשתמשים באינטרנט לתעבורת ווידאו וטלוויזיה עומדים על ממוצע של 20 גיגה ביום.

36% משתמשים בשירותים ותוכנות סטרימינג (הזרמת מדיה – שימוש בטכנולוגיות אינטרנטיות להעברת מדיה דיגיטלית למשתמש קצה על ידי ספק תוכן, באופן מתמשך ורציף). 15% מהבתים שלנו הם בתים חכמים ותחום הענן ממשיך לצבור תאוצה, כאשר כ-67% מגבים תמונות וסרטונים ושומרים מידע על גבי הענן (לעומת 60% בשנת 2016).

השימוש באינטרנט ובמסכים מתחיל מילדות. הדו"ח מגלה כי עד גיל שנה כשליש מההורים מושיבים את הילדים מול מסך כלשהו (28%), ומעל גיל שנתיים זה עולה ל-45%. בגילאי 6-9 75% מהילדים גולשים באינטרנט, כאשר ישנה עלייה של 240% בשימוש באינטרנט לצורכי לימודים (מ 8% בשנת 2014 ל-27% בשנת 2017) וזמן המסך הממוצע לילד עומד על 2.7 שעות ליום. 72% מבני הנוער מרגישים שמערכת החינוך לא מספקת מיומנויות טכנולוגיות ודיגיטליות לתלמידים.

על פי הדו"ח גובר הפחד מפני איסוף מידע בסגנון בית האח הגדול: 36% הרגישו שמאזינים להם דרך הסמארטפון ואז שולחים להם הצעות שיווקיות. לשאלת: "איזה מבין הפעולות הבאות אתה עושה כדי למנוע איסוף מידע ונתונים עליך ברשת?" ענו 35% כי הם לא מעלים לרשת תמונות מסוימות, 32% לא מורידים אפליקציות מסוימות שאוספות עלינו מידע, ו-32% מכבים gps כשלא משתמשים.

העברות כספים

על פי נתוני הדו"ח, בישראל 2017 העולם הפיננסי הווירטואלי צומח וכ-40% מעבירים ואוספים כספים באפליקציות ייעודיות כגון Bit ו-Pepper Pay. 15% משלמים למוניות באמצעות הסמארטפון, ו-14% השקיעו כספים במה שנקרא מימון המונים (גיוס כספים ברשת באמצעות אפליקציות כגון Headstart)

לא רק מוציאים כסף – גם מרוויחים.

השימוש הגובר באינטרנט פותח אופציות תעסוקה שונות וגם אופציות לעשיית רווח. על פי הדוח נרשמה עלייה של 7% בישראלים שעושים כסף באינטרנט באתרים כגון Ebay ,Amazon, Etsy, Facebook. מ-15% בשנת 2016 ל-23% השנה.

גיל רוזן, סמנכ"ל השיווק והחדשנות בבזק: "הדוח מצביע על צמיחה אקספוננציאלית, המשנה כל רובד בחיים שלנו – האישיים, הציבוריים והעסקיים. הקנייה אונליין הפכה לנחלת הכלל ומרבית הישראלים רוכשים היום ברשת, עם עלייה משמעותית בגילאי הרוכשים אונליין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!