דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דודי אמסלם

פוליטי / 'חוק ההמלצות' עבר בקריאה ראשונה, לפיד: "אם החוק יעבור נגיש בג"צ"

החוק של ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, מעורר מחלוקת רבה בקרב הפוליטיקאים | במערכת המשפטית ובמשטרה לא מרוצים ממנו, בלשון המעטה | החוק יאסור על המשטרה מלכתוב לפרקליטות את עמדתה ביחס להגשת כתב אישום בסיכום חקירה

דוד אמסלם (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
דוד אמסלם (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
שי ניר

שעה קלה לאחר שאושרה בוועדת הפנים, אישרה אמש (שני) מליאת הכנסת, בקריאה ראשונה, את הצעת חוק סדר הדין הפלילי של חבר הכנסת דוד אמסלם (הליכוד), הקרויה גם בפי המבקרים 'חוק ההמלצות'. בהצבעה שמית תמכו בהצעה 46 חברי כנסת והתנגדו 37. ח"כ בני בגין (הליכוד), שהודח מוועדת הפנים בשל התנגדותו להחלת החוק על ראש הממשלה נתניהו, נכח במליאה אך לא השתתף בהצבעה. השרים ארדן ושקד לא נכחו במליאה, וכמוהם גם ראש הממשלה נתניהו והשר כץ. ההצעה תחזור לוועדת הפנים להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

הצעת החוק הנקראת גם "הוראות לעניין המלצה של רשות חוקרת", אוסרת על המשטרה להגיש המלצות כשהיא מעבירה חומרי חקירה לפרקליטות. לפי ההצעה, בעת העברת חומר חקירה על ידי המשטרה או רשות חוקרת אחרת לפרקליטות, לא תצורף לחומר החקירה חוות דעת או המלצה מטעמה בשאלה האם הראיות מספיקות לאישום. העברת המלצה או חוות דעת על ידי רשות חוקרת תהיה בלתי חוקית, ודינה יהיה שנת מאסר.

ההצעה זכתה לביקורת רבה מצד מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, כמו גם מצד היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. אלשיך טען כי גם כיום המשטרה לא מגישה המלצות, אלא מעבירה סיכום תיק המבהיר האם מתקיימת בתיק תשתית ראייתית או לא. ההצעה הוגשה לפני מספר שבועות, אושרה בקריאה טרומית ביום רביעי שעבר. אתמול כאמור הצעת החוק אושרה בוועדת הפנים ועברה בקריאה ראשונה.

למרות שברקע קידום הליך החקיקה ראש הממשלה בנימין נתניהו נחקר באזהרה במשטרה, יו"ר ועדת הפנים ויוזם החוק ח"כ דוד אמסלם טען כי אין לכך קשר "בכלל" ואמר בעת הצגת הצעת החוק כי "אני בא מהזווית של זכויות האדם בחוק הזה. בכלל לא קשור לראש הממשלה, לא התייעצתי אתו". לדברי אמסלם, "80% מהתיקים שהמשטרה מחליטה, כותבת המלצה בגינם שיש תשתית ראייתית, נסגרים על-ידי הפרקליטות. אם הפרופורציה הייתה הפוכה, לא הייתי מגיש הצעת חוק, בגלל שבסופו של דבר בחיים לפעמים יש טעויות" והוסיף, "מה קורה בדרך? חייו של אותו בן-אדם נהרסו לחלוטין, בגלל שהוא כבר אשם (מרגע שהמשטרה המליצה להעמידו לדין)."

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הציג עמדה בתגובה לדברי אמסלם, ממנה משתקף כי הנתונים שהביא לא משקפים את העניין הציבורי בתיקי החקירה. " 99% מהמלצות המשטרה לא מתפרסמות כי הן לא מעניינות אף אחד" אמר רוזנטל והוסיף, "החוק הזה הוא חרפה, כל מה שאתם רוצים הוא להפריד בין הציבור לבין נבחרי הציבור".

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד, אמר במליאה, "יש גבול כמה אפשר לשקר פה. זה חוק שנוגע רק לכמה עשרות תיקים אבל נועד לאדם אחד. עאלק טובת הציבור ועאלק לא חוק פרסונלי. ראש הסגל של ראש הממשלה ישב איתם וסגר את החוק שיתאים בדיוק לראש הממשלה, כי הוא פוחד פחד מוות שהציבור הישראלי ידע מה הן ההמלצות". לדברי לפיד, הצעת החוק מהווה ניסיון השתקה של היועץ המשפטי ומשטרת ישראל והוסיף באיום כי, "אם חוק ההמלצות יעבור יש עתיד תגיש בג"צ נגדו, החוק הזה ייעצר או בבניין הזה או בבניין ממול."

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה בביקורת כי "זה חוק מושחת שבא להציל ראש ממשלה מושחת" והוסיפה בביקורת על מפלגת כולנו כי "נתנו לראש הממשלה הנחת סלבס, שמשמעותה שיימינג למנדלבליט. כשישאלו ביום מן הימים איך קואליציה מטורללת ומשוגעת גררה את כולם לחוקים מבישים, אתם תצטרכו לשאול את עצמכם איפה הייתם".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה בביקורת על הליכוד, "על מה אתם מגנים ולמה? על ראש ממשלה שמיילל כל יום שהתקשורת לא מגלה לציבור את האמת עליו, ועכשיו הוא רוצה למנוע מהציבור את האמת עליו. ראש ממשלה נקי היה אומר קדימה תפרסמו. כל הזמן הוא אומר שלא יהיה כלום כי אין כלום אבל יש הרבה והמון. לא כולם מושחתים אבל אלה שמגנים על השחיתות הופכים למושחתים בעצמם".

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) הגן על הצעת החוק ואמר, "אני לא מתבייש כשצריך למתוח ביקורת על ראש הממשלה, אבל כמידת הביקורת שלכם נגד החוק היא כמידת הביקורת על עצמכם" והוסיף, "מה יש פה? אין חזקת חפות? האם יש ח"כ אחד שביקש לדבר וח"כ אמסלם לא נתן לו לדבר בוועדה? החוק הזה אומר שאסור לעשות שיימניג לאיש ציבור, מה קרה?"

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) תקף את ההצעה ואמר, "החוק היום מאפשר ליועץ המשפטי לפרסם המלצות שיש בהן עניין לציבור. כשמדברים על חקירות ראש הממשלה בוודאי שיש לציבור עניין וזכות לדעת. החוק הזה מתנקש בצורה ישירה בזכות הציבור לדעת."

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) אמר בסיכום הדיון בביקורת על האופוזיציה כי, "שמעתי פה 1,000 פעם את המילה שחיתות ושראש הממשלה מושחת. זה בדיוק העניין, לא מעניין אתכם תוצאות החקירה. בשבילכם עצם זה שיש חקירה זה אומר שהוא אשם. לא מעניין אתכם מה האמת. אתם רוצים להכפיש ולשנות את דעת הקהל ובדיוק בשביל זה צריך את החוק הזה. אתם מנצלים חקירה שאין בה שום דבר כדי להדיח ראש ממשלה וזה סוג של שחיתות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!