דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כיפת ברזל

צה"ל / הגרסה הימית של "כיפת ברזל" נכנסה לשימוש מבצעי בצה"ל

צה"ל: המערכת תאפשר הגנה מרחבית על הנכסים האסטרטגיים של ישראל בים | שר הבטחון לשעבר עמיר פרץ: "על כולנו להצדיע לצוותי הפיתוח של התעשיות הביטחוניות"

ניסוי במערכת "כיפת ברזל" הימית (אתר צה"ל)
ניסוי במערכת "כיפת ברזל" הימית (אתר צה"ל)
שי ניר

מערכת "כיפת ברזל" ימית הוכשרה לשימוש מבצעי בצה"ל. בצה"ל אומרים כי חידוש זה יביא להגדלה משמעותית של מעטפת ההגנה של זרוע הים, ויאפשר הגנה מרחבית על הנכסים האסטרטגיים של ישראל בים ועל כוחות זרוע הים הפועלים במרחב. ב'כאן' דווח כי המערכת נועדה להגן, בין השאר, על אסדות הגז בים התיכון.

בהודעת דובר צה"ל נמסר אתמול (שני) כי צה"ל בשיתוף מנהלת 'חומה' במינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) ורפא"ל, השלים ניסוי במערכת "כיפת ברזל" הימית אשר נמצאה כשירה לשימוש מבצעי בצה"ל. בימים האחרונים ערכו זרוע הים וזרוע האוויר סדרת ניסויים מתכוננת מראש במטרה לבחון את כשירותה של המערכת לשימוש. הניסויים נערכו בהובלת מנהלת 'חומה' במפא"ת העומדת מאחורי פיתוחו של מערך ההגנה הרב שכבתי של מדינת ישראל הכולל את המערכות "כיפת ברזל", "קלע דוד" ו"חץ".

בהודעה נמסר כי במהלך סדרת הניסויים הוצבה מערכת "כיפת ברזל" המופעלת ע"י לוחמי ההגנה האווירית על גבי ספינת הטילים "אח"י להב" מדגם סער 5 של זרוע הים.  לעבר הספינה שוגרו רקטות המדמות את האיומים הקיימים כיום בזירה. הירי אוכן באמצעות מכ"ם ה"אדיר" ויורט ע"י טיל "טמיר" ממשגר "כיפת ברזל". הניסוי הסתיים בהצלחה והרקטות אשר דימו איום על הנכסים האסטרטגיים בים יורטו.

דוגמה נוספת לאירוע שכיפת הברזל הימית היתה יכולה לתת לו מענה הוא תקיפת אניית חיל הים "חנית" ע"י חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה. יומיים לאחר שהחלה המלחמה, ב-14 ביולי 2006, נפגעה "חנית", גם היא מדגם סער 5, מטיל נגד אוניות מדגם C-802, טיל סיני המיוצר באיראן, שנורה ע"י כוחות ארגון הטרור חיזבאללה.

שר הביטחון לשעבר ח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), שבתקופת כהונתו אישר את פיתוח מערכת כיפת ברזל למבצעית למרות התנגדויות גורמים באוצר ובממשלה, התייחס לגרסה הימית של כיפת ברזל: "האיום על העורף הינו ויהיה חלק מרכזי בכל מערכה צבאית במאה ה-21, בין אם מול צבאות זרים או ארגוני טרור. על כולנו להצדיע לצוותי הפיתוח של התעשיות הביטחוניות, למפקדי צה"ל על קליטת המערכת המערכות ולכל החיילות והחיילים המתפעלים אותה ומגנים על כולנו לאורך כל חודשי השנה".

מאז כניסתה של מערכת כיפת ברזל לפעילות מבצעית, היא משמשת כרכיב מרכזי במערך הגנת העורף הישראלי מפני מתקפת רקטות וטילים. פעילותה עד היום מנעה פגיעות רבות בנפש וברכוש של אזרחים ומתוך כך אפשרה להנהגות המדינה לקבל החלטות הנוגעות להפעלת צה"ל בלי שהן נתונות בלחץ ציבורי עקב נפגעים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!