דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
למ"ס

בארץ / תושבי ראשל"צ עם ההכנסה הגבוהה ביותר; בפ"ת שותים מים מטוהרים

סקר הלמ"ס שבחן את 14 הערים הגדולות בישראל חושף שלל נתונים על אורח חיינו | בבני ברק מרכיב הקצבאות מההכנסה הוא הגבוה ביותר | 30.9% מההכנסה של התלאביבים יוצאת על דיור

מבט על תל אביב (Shutterstock).
מבט על תל אביב (Shutterstock).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בראשון לציון ההכנסה הממוצעת למשק בית הגבוהה ביותר, בתל אביב ההוצאה הגבוהה ביותר. בבני ברק רבע מההכנסה הכספית ברוטו מגיעה מקצבאות, יותר מפי שניים מהממוצע הארצי. משק בית ממוצע בתל אביב מוציא 30.9% מהכנסתו על דיור, בחיפה 21.1% בלבד. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול (ג') דו"ח המפרט את הוצאות והכנסות משקי הבית ב-14 הערים הגדולות בישראל.

על פי הדו"ח שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ממוצע ההכנסה הכספית נטו למשק בית בישראל 2016, עמד על 15,751 שקלים בחודש. בין הערים הגדולות, רושמת ראשון לציון את ממוצע ההכנסה למשק בית הגבוה ביותר עם 19,182 שקלים בחודש. לעומת זאת, בבת ים נרשמה ההכנסה הממוצעת למשק בית הנמוכה ביותר, עם 11,864 שקלים בחודש בלבד. תל אביב, עם 2.2 נפשות בבית בממוצע, מאופיינת במשקי בית קטנים יחסית לממוצע הארצי שעומד על 3.3 נפשות. נתון זה מסביר את העובדה, שעל אף שתושבי תל אביב נמצאים רק במקום הרביעי בהכנסה למשק בית (17,079 שקלים בחודש) הם ממוקמים במקום הראשון בהכנסה לנפש 7,631 שקלים בחודש.

ההכנסה הכספית ברוטו למשקי בית ב-14 הערים הגדולות (נתונים: דוח המבקר, גרפיקה: אידאה)
ההכנסה הכספית ברוטו למשקי בית ב-14 הערים הגדולות (נתונים: דוח המבקר, גרפיקה: אידאה)

רכיבי ההכנסה

חלוקת ההכנסה של משקי הבית למקורותיה השונים מגלה כי הרמת גנים מסתמכים על הכנסה מעבודה, יותר מתושבי כל עיר אחרת, 82% מהכנסתם מגיעה מעבודה. תושבי בני ברק מסתמכים על קצבאות יותר מתושבי כל עיר אחרת, כש-24% מהכנסתם מגיעה מקצבאות. נתון מעניין נוסף נמצא בפילוח ההכנסה מקצבאות לסוגי הקצבאות השונות – בעוד שבבני ברק קצבאות הילדים מהוות 24% מכלל הקצבאות המגיעות לתושבי העיר, אחוז גבוה מכל עיר אחרת, קצבאות הזקנה מובילות דווקא בבת ים, המהוות 63.4% מהקצבאות המחולקות לתושביה. העיר בה שיעור ההכנסה הממוצע ממקורות הוניים הוא הגדול ביותר היא תל אביב, 6.3% מההכנסה של תושביה מגיעה מהון.

הרכב ההוצאות

מבין הערים הגדולות, תל אביב היא העיר בה ההוצאה הממוצעת לנפש היא הגבוהה ביותר, 7,660 שקלים בחודש. בבני ברק הסמוכה לעומת זאת, ההוצאה הממוצעת לנפש עומדת על 2,895 שקלים בחודש בלבד. הנתנייתים מובילים בהוצאות אחזקת הדירה ומשק הבית, תושביה מוציאם 10% מההוצאה הכוללת שלהם על סעיף זה. הירושלמים ותושבי בני ברק מובילים בשיעור ההוצאה על מזון, המהווה כ-18.5% מההוצאה הכוללת של משק בית בערים הללו. תושבי ראשון לציון אומנם מובילים עם שיעור של 7.5% מהוצאותיהם על בריאות, אך מפגרים מאחור בכל הקשור להוצאות על חינוך תרבות ופנאי, סעיף זה מהווה 9.2% מסל ההוצאה שלהם, שיעור הנמוך מתושבי כל עיר אחרת.

דיור

בזמן שמשק בית ממוצע בתל אביב מוציא 5,294 שקלים בחודש על דיור, והתל אביבים הם שיאני ההוצאה בסעיף זה – 30.9% מהוצאתם הכוללת, משק בית ממוצע בבאר שבע מוציא על דיור 2,842 שקלים בחודש בלבד, שם גם נמצא שכר הדירה הממוצע הנמוך ביותר 1,760 שקלים בחודש. בעוד החזר המשכנתא הממוצע בראשון לציון הוא הגבוה ביותר, 4,403 שקלים בחודש, תושבי רחובות נהנים מהדירות המרווחות ביותר. שם גודל הדירה הממוצעת (בקרב הדירות שבבעלות הגרים בהן) עומד על 4.3 חדרים.

בעלות על מוצרים טכנולוגיה בתל אביב ובני ברק (נתונים: דוח המבקר, גרפיקה: אידאה)
בעלות על מוצרים טכנולוגיה בתל אביב ובני ברק (נתונים: דוח המבקר, גרפיקה: אידאה)

בעלות על מוצרים

בפתח תקווה כנראה אוהבים לשתות מים מטוהרים, תושבי אם המושבות מובילים בבעלות על מתקנים טיהור מים המצויים ב 45.6% מהבתים. הירושלמים לעומתם מעדיפים מי ברז ורק 17.2% ממשקי הבית מחזיקים מתקני טיהור מים.

תושבי ראשון לציון כנראה אוהבים לבלות בבית, שכן הם מובילים בשיעורי הבעלות על טלוויזיה (98.9%) על מינוי לכבלים או לווין (82.4%) בבעלות על מחשב (86.1%) ובחיבור לאינטרנט (88.3%). בחולון אגב, מעדיפים לדבר מהבית. תושבי עיר הילדים מחזיקים טלפונים קווים יותר מבכל עיר אחרת (72%) ופחות טלפונים סלולרים מכל עיר אחרת (94.3%). אם אחרי כל הנתונים הללו נהיה לכם חם, כדאי שתסעו לרחובות. שם ל 100% ממשקי הבית יש מזגן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!