דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגב קרמיקה

חברה ועבודה / ביקורת חריפה על הנהלת נגב קרמיקה שבחרה לא להגיע לדיון בכנסת

חברי הכנסת מתחו ביקורת על ההנהלה, "הם רוצים להמשיך להיות השחקן המרכזי בתחום הייבוא - וכל מי שייכנס להפעיל את הייצור הציוני - מפריע להם לתוכניות של לשדוד את הנגב ולרמוס את העובדים" אמר ח"כ שמולי | הדיון התקיים בועדת הכלכלה בשיתוף עם ועדת העבודה והרווחה

מפעל 'נגב קרמיקה' בירוחם (פלאש90)
מפעל 'נגב קרמיקה' בירוחם (פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אני יודע שיש גורם, רב בריח, שרוצה להיכנס לרכוש את המפעל וההנהלה הנוכחית אינה טורחת לפגוש אותו" אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל בישיבה משותפת עם ועדת העבודה והרווחה בנוגע לסגירת מפעל נגב קרמיקה בירוחם ופיטורי 140 העובדים בו. חברי הכנסת מתחו ביקורת חריפה ביותר על הנהלת המפעל שבחרה שלא להגיע לדיון, בטענה כי היא מאויימת על ידי עובדיה. "יש להרים מסך מעל המשקיעים. אנחנו רוצים לדעת מיהם האנשים האלה, שנתנו ידם בחוצפה כל כך גדולה, לא להתחשב בעובדים ולא להתחשב בכנסת" הוסיף כבל.

"התנדבנו להצמיד להם אבטחה אם הם חוששים להסתובב פה בכנסת" הבהיר ח"כ שמולי, "אבל הם לא באים מסיבה אחת – בגלל האמת. כי הם לא מסוגלים להגיע לועדה הזו ולהסביר איך לוקחים עובדים חרוצים, ישרי דרך ומסורים ומנסים להפוך אותם לפורעי חוק וביריונים. ולמה אין להם אינטרס לתת לאף אחד להכנס במקומם? הם רוצים להמשיך להיות השחקן המרכזי בתחום הייבוא – וכל מי שייכנס להפעיל את הייצור הציוני – מפריע להם לתוכניות של לשדוד את הנגב ולרמוס את העובדים".

"שהנכבדים יסתכלו בפרצופי העובדים ויצביע אם יש כאן מישהו שנראה כמו עבריין, כמו שציירו אותנו" אמר חבר ועד העובדים יוסי גל, והלין על האופן בו הוצגו בתקשורת. "הפוך. בזזו אותנו בשבוע האחרון. כל הארונות האישיים שלנו נפרצו על ידי המאבטחים. דרכו לנו על הכבוד ונכנסו לנו לפרטיות". "באחת מישיבות המו"מ בראשון לציון הגיע יניב לרנר לישיבה והשתלח בחברי הועד. 'עבריינים, סכינאים' כינה אותם. לא הכרתי אותו, שאלתי מי אתה – אמר לי שהוא הבעלים", העיד יו"ר ההסתדרות במרחב נגב מרכזי ארמונד לנקרי. לדבריו הצטרף גם יו"ר מועצת ירוחם שנכח באותה ישיבה: "ניב לרנר מציג מצג שווא שהוא הקורבן והעובדים הם הבריונים. הוא קרה לועד בריונים ואלימים כדי להתסיס. כדי שמישהו יעשה משהו אלים. האם יגבה מחיר משפטי, ציבורי ותקשורתי לדורות על המעשה הזה של יניב לרנר? אני מעריץ את הועד הזה שאומר לעובדים לא לנקוט באלימות, אבל כן להפגין".

סגן שר הכלכלה ח"כ ירון מזוז דחה בתוקף את טענות החברה כי המשרד לא היה נכון לסייע להבראת המפעל, ומנכ"ל המשרד אף שלח מכתב לועדה ובו הבהיר כי המשרד נכון היה להעמיד למפעל, מלבד הלוואות, גם מענק חריג ואף כי העבירו פניות של משקיעים להנהלה. ראש העיר ביטון הבהיר כי היה עד בעצמו גם לדיונים אלה, וכי החברה דחתה את כל ההצעות שהוצגו בפניה. "החברה אומרת שהמפעל לא כלכלי. הראנו לה שיש רוכשים שרואים בו מפעל כלכלי – היא לא פוגשת אותם".

כבל הבהיר כי יפנה לבנק ישראל בדרישה להבין האם מחיקת החובות בסך 460 אלף ש"ח במסגרת הסדר הרכישה של חברת נגב לפני שבעה חודשים כללה גם התחייבות מצד החברה כלפי הבנקים להמשיך ולהפעיל את מפעל הייצור בירוחם. חברי הכנסת מאיר כהן ואברהם נגוסה קראו להגיש באופן תקדימי בקשה לצו מניעה כנגד סגירת המפעל ולביטול העסקה, בשם כנסת ישראל. "אם נמחקו לבעלי הבתים 460 מיליון שקל – האם יש אפשרות למחוק גם לנו העובדים את החובות שלנו לבנקים"? תהא העובד יוסי גל, והוסיף, "אם ימחקו גם לנו את החובות, נלך הביתה בשקט".

יו"ר ועד העובדים יעקב צרפתי טען כי ייתכן והנהלת החברה ביקשה למוטט את המפעל, במטרה שלא יתחרה בפעילות הייבוא שלה. "נגב קרמיקה זה מפעל הייטק לכל דבר. הכי טוב בארץ. אין דברים כאלו בכל אירופה. מייצר 6 מיליון מטר בשנה המוצרים הטובים בעולם" אמר, "באו החבר'ה האלה… אולי עשו עיסקה עם טורקיה או סין שהם יסגרו את המפעל וימכרו אותם במחירים יותר טובים? כשהקימו את המפעל היתה חגיגה – האנשים האלה באו להרוס אותו. התחלנו בעלות של 32 שקל למטר. בשלושה חודשים הם הקפיצו אותו ללמעלה מ-50 שקל למטר. היה לנו מחסן 800 אלף מטר – אתם לא מבינים באיזו מהירות הם מכרו אותו. לא האמנתי למלגזן שאמר לי כן, 'קונים סוג א' ב-8 ש"ח למטר'". דוד פינקר, עובד נוסף המועסק במפעל 32 שנים כפר בטענה כי המפעל מפסיד. לדבריו על אף שהסחורה של המפעל יקרה יותר ב-10 עד 20 שקלים מהייבוא – יש לה ביקוש בקרב הקבלנים בשל איכותה. "הבעלים רוצים את המותג נובו. אנחנו רוצים את המותג – ואנחנו נתחרה" אמר.

"איך קוראים לבן אדם שקונה מקום כדי לסגור אותו? מחבל. אותי מעניין מי מאפשר את הדבר הזה" אמר ח"כ אילן גילאון "כשאני מסתכל מעבר לכביש לטבע אני רואה את אותו הדבר. מדינת ישראל, האוצר, הכלכלה – שיקנה. שילאים את המפעל. אם זו המציאות שבן אדם מעכב את קניית המפעל כי הוא קנה אותו כדי לסגור אותו – כל כלי הוא כלי שמיש ואפשרי כדי להציל את מקום העבודה – קל וחומר כשמדובר בירוחם, וכשרוב העובדים בגיל של מוות קליני בשוק העבודה". "שר הכלכלה אומר בכל מקום שעל כל מפעל שייסגר ייפתחו שניים. אני מבקש שתקבל החלטה שאומרת שעד שיפתחו שני מפעלים במקום נגב קרמיקה הוא לא ייסגר" אמר ח"כ איתן ברושי, וביקר את מדיניות הממשלה המקדמת ייבוא במקום ייצור מקומי, "ירוחם היא מוצב קדמי. לא סוגרים מוצב קדמי". לדבריו הצטרפו חברי הכנסת עמיר פרץ ומיקי לוי, שהזהירו מנדידת משרות לטורקיה.

"נגב קרמיקה זו הסנונית הראשונה. אם תיתנו ליזמים ולבעלי המפעלים להתנהג בגנבות ובחזירות" אמר ראש עיריית דימונה בני ביטון, והזהיר מפני גל של סגירת מפעלים בפריפריה. לדבריו כבר כעת נמצא מפעל פיניציה בדימונה, על 280 עובדיו, בסיכון. ביטון קרא לראשי הרשויות ולהסתדרות להשבית את הנגב במידת הצורך במחאה על סגירת המפעל.

ח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), נענה לבקשת ראשי הועדות, וילווה את עבודת הצוות המקצועי להצלת המפעל וסיוע לעובדיו. את הצוות יובילו מנכ"לי משרד האוצר והכלכלה, בנק ישראל וההסתדרות.

"השיטה של רכישת מפעל העוסק בענף מסוים רק כדי לסגור אותו ובכך למנוע תחרות מול היבואן ממנו רוכש אותו מפעל עצמו עלולה להפוך למגיפה" אמר פרץ, "חייבים להילחם בתופעה זו כדי שקונים בעתיד לא יוכלו להמשיך בהונאה אכזרית זו, אשר אין לה מקום במדינת ישראל. יש לפעול בכמה מישורים: למצוא קונה שיש לו כוונה לשמור על המפעל ועובדיו; להגדיל את חובת המדינה להעדיף תוצרת הארץ בכל מפעלי התשתית והבניה; להגביר את הפיקוח של בנק ישראל על הבנקים המבצעים מחיקת חובות ושאישור מחיקה כזה ינתן רק בעסקה המבטיחה את המשך קיומו של המפעל ואת המשך ההעסקה של העובדים בו".

בתום הדיון נסעו עובדי המפעל להפגין מול חנות נגב קרמיקה בירושלים כשהם קוראים "בלי עבודה – אין מכירות", "אין אלימות" ו"לשחרר את המפעל".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!