דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור

משפט / 4 מאסרי עולם נגזרו על המחבלים שביצעו את הפיגוע בשרונה

על הנאשמים חאלד מחאמרה, מחמד מחאמרה, ויונס זין נגזרו בנוסף גם 60 שנות מאסר בפועל בגין 41 עבירות ניסיון לרצח, והם חויבו לשלם פיצויים למשפחות ההרוגים ולאלו שנפצעו באורח קשה בפיגוע | עורך דינם הודיע שיערער על חומרת העונש

מתכנני ומבצעי הפיגוע בשרונה בבית המשפט בתל אביב. צילום: פלאש 90
מתכנני ומבצעי הפיגוע בשרונה בבית המשפט בתל אביב. צילום: פלאש 90
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בת"א גזר היום (רביעי) את דינם של שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע בשרונה ביולי 2016 – חאלד מחאמרה, מחמד מחאמרה, ויונס זין.

על כל אחד משלושת הנאשמים נגזרו ארבעה מאסרי עולם בגין ארבע עבירות רצח, בנוסף ל-60 שנות מאסר בפועל בגין 41 עבירות נסיון לרצח. בנוסף, כל אחד מהנאשמים חויב לפצות כל אחת ממשפחות ההרוגים בסכום מירבי של 258,000 ש"ח, את ארבעת הקורבנות שנפצעו באורח קשה בסכום של 200,000 ש"ח, ואת יתר 37 הפצועים בסכום של 20,000. בסך הכל, כל אחד מהנאשמים ישלם פיצויים בגובה 2.5 מיליון ש"ח.

המסעדות בנדיקט ומקס ברנר בשרונה, תל-אביב, היכן שהתבצע הפיגוע, יוני 2016. צילום: דבר ראשון
המסעדות בנדיקט ומקס ברנר בשרונה, תל-אביב, היכן שהתבצע הפיגוע, יוני 2016. צילום: דבר ראשון

השופט ירון לוי נימק את גזר הדין: "זכותה וחובתה של חברה חפצת חיים להגן על עצמה, מפני הקמים עליה לכלותה. זאת ייעשה, בין היתר, באמצעות ענישה מרתיעה וכואבת, כלפי מרצחים צמאי דם, הקמים על יושביה".

לפני כחודש הורשעו חאלד מחאמרה ומחמד מחאמרה בארבע עבירות רצח בכוונה תחילה, 41 עבירות ניסיון לרצח, וקשירת קשר לביצוע פשע. הנאשם השלישי, יונס זין, הורשע בעבירת קשירת קשר לביצוע פשע (רצח).

כזכור, הפיגוע במתחם שרונה בוצע ביוני 2016. בפיגוע הירי נרצחו ארבעה אזרחים ישראלים – עידו בן ארי, אילנה נבעה, מילה מישייב ומיכאל פייגה. ארבעה ישראלים נוספים נפצעו בפיגוע באופן קשה, ו-37 באופן קל.

על פי הכרעת הדין, סביב השעה 21:30 בערב נכנסו חאלד ומחמד מחאמרה לבית הקפה 'מקס ברנר' במתחם והתיישבו ליד אחד השולחנות. לאחר כמה דקות, כשהבחינו שהמקום הומה אדם, החליטו שזה העיתוי לבצע את הפיגוע. השניים קמו ממקומם, שלפו את כלי הנשק וירו לכל עבר בכוונה לגרום למותם של ישראלים רבים ככל האפשר. במהלך הירי, לאחר שפגעו במספר אזרחים, התקלקלו כלי הנשק שלהם וחדלו לירות. בשלב זה, השליכו את כלי הנשק והחלו לברוח מהמקום. במהלך הבריחה, חאלד נורה על ידי מאבטח, נוטרל ונעצר, ומחמד נמלט והגיע לבניין מגורים ברחוב שפרינצק, שם עלה במדרגות יחד עם בני משפחה שמתגוררים בבניין, נכנס עימם לדירת המגורים שלהם במטרה להסתתר במסווה של אזרח הנמלט ממקום הפיגוע, עד שנעצר בתוך הדירה על ידי כוחות הביטחון.

יונס זין אמנם לא השתתף בביצוע הירי עצמו, אך היה חלק מתכנון הפיגוע וההכנות אליו, אחסן בביתו לפני הפיגוע את כלי הנשק והציוד בהם המחבלים השתמשו, סיפק למחבלים את כלי הנשק בהם השתמשו, והגיע למקום יחד עמם.

על פי הכרעת הדין, חאלד מחאמרה החליט לבצע פיגוע המוני בעקבות רצח משפחת דוואבשה, והציע לשני הנאשמים הנוספים לבצע אותו עמו. עוד עולה מהכרעת הדין כי השלושה תכננו את הפיגוע במשך זמן רב, והצטיידו לא רק ברובים, אלא גם בסכינים בהם התכוונו להשתמש במקרה והרובים לא יפעלו כראוי, ואף ברעל עכברים בו תכננו לטבול את סכיניהם על מנת להעצים את פגיעתם באזרחים. הנאשמים רכשו במיוחד סכינים באורך 30 ס"מ, ובמספר הזדמנויות התאמנו בירי על מנת להיות מוכנים ליום הפיגוע.

עו"ד חאלד מחאג'נה שייצג את שלושת הנאשמים אמר ל'דבר ראשון' כי בכוונתו לערער על הכרעת הדין וגזר הדין הנוגעים ליונס זין, שלא השתתף באופן פעיל בפיגוע עצמו. "הערעור יוגש בימים הקרובים לבית המשפט. הנאשם השלישי, יונס, לא נכח בזירת האירוע. אני טוען שהוא התחרט לפני הפיגוע, ביום יומיים, ולא יצא אתם. אז חלקו פחות משל שני הנאשמים הראשונים. יש סיכוי שהוא יזוכה. חלקו מסתכם בעניין הטכני ולא מעבר, באספקת הנשק וזהו". על גזר הדין של שני הנאשמים האחרים, אמר מחאג'נה כי 60 שנות המאסר שנוספו לארבעת מאסרי העולם, והפיצויים הגבוהים, הנם לדעתו עונשים קיצוניים וחריגים מאוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!