דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית הדין הפלילי הבינלאומי

בית הדין בהאג / דרמה בהאג: פושע מלחמה קרואטי התאבד במהלך הקראת גזר דינו

בשנת 2013 קבע ביהמ"ש כי הגנרל לשעבר סלובודאן פרליאק הוא פושע מלחמה שלא מנע מעשי טבח מתוכננים, וגזר עליו 20 שנות מאסר | "שתיתי זה הרגע רעל" צעק פרליאק בעת שנדחה ערעורו, לאחר שלגם מכוס | מותו נקבע בבית החולים

הגנרל הקרואטי לשעבר, סלובודאן פרליאק, לוגם רעל בזמן דיון בערעורו בבית הדין הבינלאומי בהאג,  29 בנובמבר 2017. (צילום: ICTY via AP)
הגנרל הקרואטי לשעבר, סלובודאן פרליאק, לוגם רעל בזמן דיון בערעורו בבית הדין הבינלאומי בהאג, 29 בנובמבר 2017. (צילום: ICTY via AP)
אוריאל לוי

גנרל קרואטי המואשם בפשעי מלחמה התאבד במהלך משפטו בהאג אתמול (רביעי). הגנרל לשעבר סלובודאן פרליאק, שנשפט ב-2013 ונשלח ל-20 שנות מאסר בגין פשעי מלחמה, שתה רעל בעת שהוקרא פסק הדין בו נדחה הערעור שהגיש. חובשים הוזעקו לאולם והוא פונה לבית החולים, שם נקבע מותו.

"שתיתי זה הרגע רעל", אמר, פרליאק בן ה-72, שהטה את ראשו ושתה מכוס בזמן שהשופט כרמל אגיוס הקריא את גזר הדין. "אני לא פושע מלחמה. אני מתנגד להרשעה הזאת". השופט עצר את הדיון וקרא לרופא.

לפני כן בישרו השופטים שהם מבטלים חלק מהרשעותיו, אך סירבו להפחית מעונשו של פרליאק. לאחר שפונה פתחה המשטרה ההולנדית בחקירה והשופט בדיון הכריז כי מדובר ב"זירת פשע".

פרליאק פיקד על הפגזת הגשר העתיק המפורסם בעיר מוסטאר ב-1993, גשר שסימל את הדו-קיום בין נוצרים ומוסלמים ביוגוסלביה. הגשר שוקם מאז, וגם היום הוא מהווה אתר תיירות, אולם עתה הוא מסמל את זוועות המלחמה. במשפטו הראשון קבעו השופטים כי פיצוץ הגשר גרם "נזק לא מידתי לאוכלוסיה המוסלמית בעיר". השופטים במשפט הערעור קיבלו את טענתו כי הגשר היה מטרה צבאית לגיטימית, אולם סרבו להקל בעונשו בשל אישומים אחרים, ביניהם האישום כי הוא לא ניסה לעצור את המעצר ההמוני של מוסלמים בעיירה פרוזור בקיץ 1993, לא פעל למניעת מעשי טבח שתוכננו מראש, ולא מנע תקיפות של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים ומבנים ציבוריים ומסגדים במוסטאר.

המלחמה נותרה עדיין סוגיה רגישה ושנויה במחלוקת בקרואטיה. ראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ' הביע צער על מותו ואמר: "המעשה שלו, שאותו ראינו למרבה הצער היום, בעיקר מסמל את אי-הצדק הבולט כלפי הקרואטים מבוסניה וכלפי העם הקרואטי. אנחנו מביעים את חוסר שביעות הרצון שלנו לנוכח גזר הדין שלו".

הגנרל הקרואטי לשעבר, סלובודאן פרליאק, שהורשע בביצוע פשעי מלחמה ונידון ל-20 שנות מאסר, נכנס לדיון בערעורו בבית הדין בהאג, 29 בנובמבר 2017. (צילום:Robin van Lonkhuijsen,Pool Photo via AP)
הגנרל הקרואטי לשעבר, סלובודאן פרליאק, שהורשע בביצוע פשעי מלחמה ונידון ל-20 שנות מאסר, נכנס לדיון בערעורו בבית הדין בהאג, 29 בנובמבר 2017. (צילום:Robin van Lonkhuijsen,Pool Photo via AP)

הדיון היה חלק ממשפט שעורך בית הדין הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה לשעבר (ICTY). שישה פוליטיקאים ומפקדי צבא בכירים בוסנים-קרואטים, חיכו להשמעת פסק הדין בעניין מעורבותם בפשעי מלחמת בוסניה בשנים 1992-1995. פסק הדין של שניים מהם הוקרא לפני התאבדותו של פרליאק. לאחר מכן הדיון נפסק והקראת פסקי הדין האחרים נדחתה.

בית הדין הבינלאומי המיוחד, שהוקם על ידי האו"ם ב-1993, עתיד להסגר עד סוף 2017 לאחר סיום תפקידו. במהלך 24 שנות פעולתו הועמדו בפניו יותר מ-160 נאשמים. רובם הורשעו ונשפטו לתקופות מאסר שונות ורק חמישה זוכו. בימים אלה מוקראים גזרי הדין של אחרוני הנאשמים שערערו על הרשעתם.

החשוד הראשי שנחקר על ידי בית הדין, נשיא יוגוסלביה לשעבר סלובודן מילושביץ', מת מהתקף לב ב-2006, חודשים ספורים לפני הקראת  גזר הדין בעניינו אחרי שהורשע ברצח עם. שני נאשמים נוספים שהמתינו למשפטים תלו את עצמם בתאים שבהם הוחזקו. סלבקו דוגמנוביץ' מת ב-1998 ומילאן בביץ' נמצא מת בתאו הנעול ב-2006.

בשבוע שעבר הרשיע ה-ICTY את רטקו מלאדיץ', מפקד הכוחות הבוסנים הסרביים במלחמה, ברצח עם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!