דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות

אלימות / הומופוביה בי-ם: המסעדה הושחתה שוב ושוב, המשטרה לא מתערבת

זוג מסעדניות ירושלמיות סופגות באופן חוזר ונשנה איומים, קללות וגנבות על רקע נטייתן המינית | על אף עשרות פניות למשטרה, איש לא נעצר: "אמרו לי 'אין לנו מה לעשות, לכי לבית משפט'", סיפרה אחת מבעלות המסעדה

שמשה שבורה בחזית מסעדת R&R (צילום: ענת יורובסקי)
שמשה שבורה בחזית מסעדת R&R (צילום: ענת יורובסקי)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

רעות כהן, מסעדנית ירושלמית ותיקה, סגרה לפני כארבעה חודשים את מסעדתה המצליחה "עזה 40" ברחוב עזה בעיר, במטרה לפתוח מקום חדש – מסעדת "R&R Diner", הממוקמת ברחוב יפו בלב ליבה של ירושלים. בימים אלו היא מקדישה את זמנה להכנות הדרושות לפתיחת המקום. בלילה שבין רביעי לחמישי, יצאה מהמסעדה ב-3 לפנות בוקר וכשהגיעה לפתוח את המקום ב-11 בבוקר, גילתה כי אחד מחלונות הזכוכית המקיפים את המסעדה נופץ, וכי על הרצפה לידו זרוק כלי מתכת ארוך וכבד.

מעשה הוונדליזם הזה לא הפתיע את רעות. הוא בסך הכל האקט האחרון בשרשרת ארוכה של מעשים שנועדו לסכל את פתיחת המסעדה אותה היא ובת זוגתה מנסות לפתוח. כבר שבועות ארוכים שהן סובלות מאיומים מפורשים, מעשי השחתה וגניבות מהמסעדה. כולם מבוצעים על ידי מתפללי בית הכנסת הסמוך, שלא חודלים ממעשיהם גם כאשר הם מצולמים ומתועדים וגם כשרעות פונה למשטרה פעם אחר פעם.

שבועות ספורים לאחר כניסתה של רעות למתחם החדש ברחוב יפו, נכנסו למקום מספר גברים חרדים והחלו לאיים עליה, לצעוק, להתקרב לרעות כשהם מהווים איום פיזי, ולהשמיע קריאות וקללות המתייחסות באופן ישיר לנטייתה המינית. בבית הקפה הקודם של רעות ברחוב עזה, נתלה תקופה ארוכה דגל גאווה בכניסה. עם המעבר למיקום החדש, הדגל עבר גם הוא. לאחר מספר מקרי איומים והתנכלויות, רעות נאלצה להוריד את הדגל מהכניסה, ולהניח אותו במקום פחות בולט לעין, אך מבטיחה שכאשר ההתנכלויות יפסקו הוא יוחזר למקומו.

לאחר תקרית האיומים הראשונה, פנתה רעות לתחנת המשטרה במגרש הרוסים, הניצבת מרחק דקות ספורות מהמסעדה. יום לאחר מכן, גילתה רעות כי מנדף המסעדה, שהכרחי לפעילות המטבח ושעולה עשרות אלפי שקלים, ניזוק. רעות פנתה למשטרה בשנית, הפעם בתלונה על השחתת רכוש. במהלך החודש האחרון, מנדף המסעדה פורק ארבע פעמים על ידי המתפללים, ונגנב יותר מפעם אחת. במקביל, האיומים המפורשים, קריאות הגנאי והצעקות נמשכים.

רעות כהן, מסעדת R&R (התמונה באדיבות המצולמת)
רעות כהן, מסעדת R&R (התמונה באדיבות המצולמת)

רעות תכננה לפתוח את המסעדה באופן רשמי ביום ראשון האחרון, אך מנדף המסעדה, בלעדיו לא ניתן לתפעל את המסעדה בהיקף עבודה מלא, נגנב בשנית. "פירקו את המנדף כבר ארבע פעמים. פעם אחת המשטרה באה ולקחה את הציוד כי הוא היה גלוי. פעם שניה המשטרה באה ואמרה להם 'אם אתם תעשו את זה שוב אתם תיעצרו'. פעם שלישית – 'אם אתם תגעו בזה שוב אתם תיעצרו'. כל פעם שוטרים אחרים כמובן. אז זה גם קריאות למשטרה, וגם להגיש תלונה. ואני בעצם הגשתי תלונה כשראיתי שזה לא רק איומים. הכל התחיל כשהם באו ואיימו וצרחו וקיללו והידיים שלהם היו כל כך קרובות לפרצוף שלי שאני הייתי בטוחה שאני אקבל מכות. אותם אנשים, 5-4 פעמים כל פעם". כהן ממשיכה לתאר את האלימות: "אחרי שהאיומים היו לא פעם ולא פעמיים, התחלתי להקליט הכל. הייתי עם מצלמה ביד, 24/7. ואז ראינו אותם משחיתים, גונבים, מפרקים את המנדף, קורעים את הכבלים מהחשמל. גם במצלמות אבטחה. דבר ראשון שמתי מצלמות אבטחה. מאז שזה הגיע לתקשורת זה רק יותר הלהיב אותם, הם באו וציטטו לי את הכתבות. באו ואמרו שמענו שדיברת על זה".

לאחר ניפוץ חלון המסעדה שהתרחש הבוקר, כהן דווקא לא פנתה למשטרה. "אני הפסקתי לפנות למשטרה. לא מדברת איתם. אני גם כבר לא רוצה לדבר איתם". לדבריה, פנתה למשטרה עשרות פעמים במהלך החודש האחרון, אך למרות פניותיה החוזרות ונשנות לא זכתה לטיפול ראוי ויעיל באיומים ובמעשי ההתנכלות. "למשטרה יש הכל. תעודות זהות. הם חקרו אותם ואף אחד לא נעצר. זה פשוט בושה וביזיון. באמת, ביזיון. איומים מוקלטים, עם סרטונים של השחתות וגניבה של ציוד. יש לי ארבעה תיקים כרגע במשטרה. באיזשהו שלב אמרו לי – 'אין לנו מה לעשות, לכי לבית משפט'. אתם לא יכולים להגיד דבר כזה. אני באה אליכם, אתם המשטרה, זה אבסורד. לאן אני אלך, לשוק האפור?"

כהן ממשיכה לתאר את יאושה מהטיפול המשטרתי בתיק: "זה פלילי. לבוא ולגעת בציוד של מישהו אחר ולהרוס אותו ולגנוב אותו. תדאגו לזה. אני אדאג לכל השאר, לפן האזרחי, לכסף שזה עלה לי, לתיקונים שזה עלה לי. לזמן העבודה. זה משהו אחר לגמרי. אני רוצה שתדאגו לבעיה עצמה. כרגע הם אומרים לי 'אם תרכיבי את זה, יפרקו לך את זה שוב'. איפה אתם בתור משטרה כדי למנוע את זה? אם הם היו עושים איזשהו צעד, מטפלים בזה, אז הם היו מפחדים. אבל זה שהם רואים את המשטרה לידי והמשטרה לא עושה כלום, זה חיזק אותם, ברמה שהם גיחכו".

למרות שלא ניתן לפספס את הזגוגית המנופצת בכניסה למקום (עליה כהן אמרה: "לא החלפתי עדיין, נראה לי שאני אשאיר אותה כאות מחאה"), הדבר הראשון והמרכזי שמשדרת מסעדתה של כהן הוא חום. כיום, כל רצונה הוא להתחיל את הפעילות באופן מלא, ללא הפרעות וללא חשש. נשאר רק לקוות כי שאיפה זו תתממש במהרה.

ממשטרת ישראל לא התקבלה תגובה לפניית 'דבר ראשון' בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!