דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

חוץ / דיווחים: טראמפ יכיר בירושלים כבירה, אך ידחה את העברת השגרירות

למרות שלדיווחים אין אישור רשמי בישראל כבר מברכים, ובחמאס מאיימים: פגיעה בסטטוס קוו תבעיר מחדש את השטח

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 18 בספטמבר 2017 (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 18 בספטמבר 2017 (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
שי ניר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי לנאום ביום רביעי השבוע ולהצהיר כי ירושלים היא בירת ישראל. כך דווח בשישי בסוכנות הידיעות רויטרס מפי בכיר בבית הלבן. יחד עם זאת נמסר כי טראמפ צפוי גם להודיע כי הוא דוחה את כוונתו להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים. לפי שעה נראה כי הצהרתו של הנשיא טראמפ על ירושלים, אם אכן תתרחש, תהווה פיצוי על כך שלא עמד ואינו מתכוון לעמוד בהטחת הבחירות להעברת השגרירות.

שינוי היחס של ארה"ב בנוגע למעמדה של ירושלים, שלא במסגרת הסדר אזורי והסכמה בין הצדדים הנוגעים בסכסוך הישראלי עשוי להיות מנוצל ע"י גורמים המעוניינים להפר את היציבות ולהבעיר את הרחוב.

דובר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודינא, הגיב לדיווח בשישי ואמר כי הכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל או העברת השגרירות שתיהן "מסוכנות לעתיד תהליך השלום ועשויות להביא את האזור לחוסר יציבות". מוקדם יותר אבו רודינא הוסיף כי "מזרח ירושלים, על אתריה הקדושים, הם ההתחלה והסוף של כל פתרון שיציל את האזור מהרס" והדגיש כי פתרון צודק לסכסוך הישראלי-פלסטיני צריך להבטיח את מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העצמאית. "הכישלון להביא לפתרון הנושא הפלסטיני יאריך את המתיחות, הכאוס והאלימות באזור ובעולם" איים אבו רודינא.

אתמול (שבת) פורסם בסוכנות הידיעות הירדנית כי נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ומלך ירדן עבדאללה השני שוחחו טלפונית ותאמו עמדות. עוד נמסר כי עבדאללה עדכן את עבאס על תוצאות ביקורו המדיני בארה"ב בשבוע שעבר.

בארגון הטרור חמאס מחריפים את הטון הפלסטיני ומזהירים מהשלכות המהלך ורואים בו הפרה בוטה של החוק הבינלאומי בהיותה של ירושלים תחת כיבוש ומקדם את "ייהוד העיר" וגירוש הפלסטינים ממנה. בחמאס קוראים לפלסטינים לחדש את אינתיפאדת ירושלים.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן הגיב גם הוא ופרסם בחשבון הטוויטר שלו וידאו מנאום טראמפ מול ועידת אייפאק, במהלך המרוץ לנשיאות ארה"ב, בו הבטיח כי יעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, וכתב כי, "אני מקווה שנזכה לחגוג את ההודעה הרשמית לקראת חג החנוכה".

הנשיא טראמפ חתם בחודש יוני השנה על צו נשיאותי הדוחה את העברת שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים. מהבית הלבן נמסר כי הנשיא נמנע מהצעד, השנוי במחלוקת, שעשוי להקשות על הניסיון הנוכחי לחידוש תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים. בקונגרס האמריקאי נחקק חוק בשנת 1995, להעברת השגרירות לירושלים. מאז נחקק מקפידים נשיאי ארה"ב הדמוקרטים והרפובליקנים מזה שני עשורים לחתום מידי חצי שנה על דחיית ישומו. בחודש דצמבר צפוי טראמפ לאשרר את הדחייה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!