דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי חוץ

מדיני / סקר משרד החוץ מראה: ישראל אהודה בעולם | עובדי המשרד: אפשר יותר

על-פי סקר שערך משרד החוץ ב-54 מדינות עולה כי ברובן (47) מרבית האזרחים סבורים שמדינתם תרוויח מקשר עם ישראל | יו"ר ועד העובדים במשרד החוץ: "שחיקת התקציבים וקיצוץ התקנים פוגעים בפוטנציאל יחסי החוץ"

הרמת כוסית במשרד החוץ, ספטמבר 2017. ראש הממשלה נתניהו הממלא את תפקיד שר החוץ,
 וסגנית השר, ציפי חוטובלי (צילום: אלרם מנדל)
הרמת כוסית במשרד החוץ, ספטמבר 2017. ראש הממשלה נתניהו הממלא את תפקיד שר החוץ, וסגנית השר, ציפי חוטובלי (צילום: אלרם מנדל)
שי ניר

"משרד החוץ מנוגח כל הזמן שלא בצדק. מדיניות החוץ של ישראל גם היא מנוגחת שלא בצדק, כשיש לה הישגים גדולים מאוד", כך אמר אתמול (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש גם בתפקיד שר החוץ, בפתח ישיבת הממשלה אשר במהלכה סקר מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם את עבודת המשרד בתחום הדיפלומטי. שגריר ישראל לדרום סודן ויו"ר וועד העובדים במשרד החוץ חנן גודר הגיב ל'דבר ראשון' בביקורת לדברי נתניהו ואמר כי "זה נכון שיכול להיות יותר רע, אבל צריך לומר שיכול ואפשר שיהיה הרבה יותר טוב בתחום יחסי החוץ" והדגיש את שחיקת התקציבים וקיצוץ התקנים מהם סובל המשרד בשנים האחרונות.

בישיבת הממשלה הוצג סקר שנערך ב-54 מדינות, מתוכן 12 במזרח התיכון והרשות הפלסטינית. בכל מדינה השיב מדגם מייצג המונה 1,000 משיבים מעל גיל 18. "ב-47 מתוך 54 מדינות, רוב הציבור, האזרחים שם, סבור שמדינתם תרוויח מקשר עם ישראל. זהו מהפך ענק", אמר נתניהו על ממצאי הסקר והוסיף ביחס למדינות המזרח התיכון שנסקרו, בהן מדינות עימן אין לישראל יחסים דיפלומטיים כי, "מחצית מן הציבור במדינות שנסקרו במזרח התיכון, מעריך את הנכסים והעוצמות של ישראל וסבור שיש למדינה שלהם מה להרוויח מהקשר עם ישראל". עוד אמר נתניהו כי "הפריחה הדיפלומטית הגדולה שיש למדינת ישראל מתבססת בין השאר על כלכלה דינמית, יזמות, פתיחת עסקים, פיתוח טכנולוגיות. זה בשורש העוצמות שלנו."

חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ (תמונה באדיבות המצולם)
חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ (תמונה באדיבות המצולם)

"ההתעלמות המתמשכת בשנים האחרונות מעולם יחסי החוץ, שחיקת התקציבים, קיצוץ התקנים, ואי מתן תשומת לב פוליטית פוגעות בפוטנציאל יחסי החוץ אליו היינו יכולים להגיע", אמר גודר בביקורת בהתייחסו לממצאי הסקר ולדברי נתניהו על רקע מצב משרד החוץ בשנים האחרונות. גודר, בסגנונו המנומס ומתוך מחויבות עמוקה לשירות החוץ הדגיש כי התייחסותו הביקורתית היא עניינית וכי הוא מחויב להציג את מצב המשרד כפי שהוא ולא במטרה לנגח. עוד הוסיף גודר כי "להגיד שהכל רע – זה לא נכון. להגיד שאנחנו לא עושים מספיק – בוודאי".

גודר תיאר את הקשיים הארגוניים בהם מצוי המשרד שמאופיין בייבוש תקציבי הנמשך כבר כמה שנים. "פיזור משרד החוץ בין שישה משרדים שונים, אי קליטת צוערים בשנת 2017 והעננה התקציבית המרחפת על המשרד. יוצרים תחושה שהממשלה פועלת על מנת להקים ״תאגיד שרות חוץ״ חדש", אומר גודר המשווה את הייבוש התקציבי של המשרד לתהליכים שעברו על רשות השידור.

"שירות החוץ הוא שירות נחוץ ולצערי הוא הפך לשירות מחוץ, קצוץ ורצוץ", אמר גודר בטקס הרמת הכוסית לרגל ראש השנה במשרד החוץ בחודש ספטמבר האחרון ולא חסך בביקורתו במעמד החגיגי בנוכחות ראש הממשלה נתניהו, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי והמנכ"ל יובל רותם. "אנחנו נלחם בכל פורום ומול כל גורם הבא להחרים, לנדות ולפגוע במדינת ישראל ואנחנו גאים במאבק הזה ונעשה זאת בכל דרך", ביטא גודר את עמדת השליחים, אותם כינה "השכפץ הדיפלומטי" של ישראל. אך גודר גם הוסיף בביקורת כי, "לא ניתן להקרין מצגת בלי חשמל ולא ניתן לחלק ניירות עמדה בלי תקציב לנייר. באותה מידה לא ניתן לקיים הרצאה אם לשגרירות לא נשלח השליח, הדיפלומט הצוער, נציג מדינת ישראל".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!