דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החוץ

חשיפת דבר ראשון / רה"מ מתגאה בהישגים דיפלומטיים, ומקצץ למעלה מ-50 תקנים במשרד החוץ

צמצום מצבת כוח האדם כחלק מקיצוץ רוחבי בכלל משרדי הממשלה | את ההחלטה על ביטול התקנים קיבל נתניהו עצמו, מתוקף תפקידו כשר החוץ | הצעד מתווסף לשורת בעיות עמן מתמודד כיום שירות החוץ, תוצאת מדיניות הייבוש התקציבי

ראש הממשלה נתניהו בהרמת כוסית במשרד החוץ, ספטמבר 2017. (צילום: אלרם מנדל)
ראש הממשלה נתניהו בהרמת כוסית במשרד החוץ, ספטמבר 2017. (צילום: אלרם מנדל)
שי ניר

משרד החוץ צפוי לספוג קיצוץ של למעלה מ-50 תקנים בשנת 2018. על רקע עבודתו המדינית האינטנסיבית של ראש הממשלה בנימין נתניהו המשמש גם בתפקיד שר החוץ, נראה שצמצום מצבת כוח האדם משרד תתקשה לתחזק את ההישגים הדיפלומטיים השונים בהם הוא מתגאה.

בפתח ישיבת הממשלה אתמול (ראשון) התייחס ראש הממשלה לממצאי סקר על מעמדה הבינלאומי של ישראל בקרב 54 מדינות, ואמר על מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם ועובדי המשרד כי "עושים עבודה מצוינת". יש להבין כי הישגי שירות החוץ, הראויים לכל שבח, מגיעים למרות ועל אף מדיניות הייבוש הארוכה והמתמשכת תחת נתניהו.

יו"ר ועד עובדי המשרד, חנן גודר: "ממשלת ישראל החליטה על קיצוץ רוחבי בתקנים בכל משרד הממשלה. המשרד היחיד שמבצע כלשונה את ההחלטה הוא משרד החוץ"

הקיצוץ המסתמן במשרד החוץ הוא חלק מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, שהיה ידוע זה זמן רב עת נקבע תקציב המדינה בחודש דצמבר 2016. במסגרת המהלך, נתונה בידי כל שר הסמכות לקבוע היכן יקוצץ תקציב משרדו. נתניהו, מי שהתווה את מדיניות הקיצוץ הרוחבי ומכהן כאמור כשר החוץ, החליט כי הקיצוץ יתבטא בעיקר בצמצום תקני כוח האדם.

בפועל, משמעות הצעד היא קיצוץ של  53 תקני כוח אדם במשרד. חשוב להדגיש כי הקיצוץ הצפוי יתווסף על שורה של קשיים שקיימים במשרד כבר היום. בין היתר, יש כ-23 תקנים לא מאויישים, ב-12 מדינות יעד לא מוצבים שגרירים. גם ההכרזה החגיגית של ראש הממשלה בעת ביקורו בקניה, על פתיחת שגרירות ישראלית ברואנדה, עלולה להתרוקן מתוכן, כיוון שנכון לעכשיו לא ברור מהיכן יגויס שגריר וצוות לשגרירות החדשה.

אגב השגרירות ברואנדה, יתכן כי אחת הסיבות להתעקשות להכריז על השגרירות החדשה היא הרצון להשוות את מספר הנציגויות הישראליות בחו"ל, העומד על 102, למספר הנציגויות של הפלסטינים בחו"ל, העומד על 103. כאמור, יתכן שתפתח נציגות נוספת לישראל ברואנדה, אך כמו ב-12 מדינות אחרות, לא יוצב בה שגריר.

גם בתחום הכשרת הצוערים, הדור הבא של הדיפלומטים הישראלים, פגע הייבוש התקציבי. בשנת 2017 לא נפתח קורס צוערים חדש לסגל הדיפלומטי, וגם לא נקלט אף צוער בשירות החוץ.

יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, ושגריר ישראל לדרום סודן, חנן גודר, אמר בתגובה כי "ממשלת ישראל החליטה על קיצוץ רוחבי בתקנים בכל משרד הממשלה. המשרד היחיד שמבצע כלשונה את ההחלטה הוא משרד החוץ. מספר השליחים בחו"ל קוצץ, ישנם היום מקומות רבים שהשגריר נמצא לבדו : קמרון, אריתריאה, גאנה, נפאל, טאיוואן, דומיניקנית, בנגלור, בלארוס, טורקמניסטאן. במקומות מרכזיים וגדולים יותר קוצצו שליחים: אירלנד, ניגריה, האו"ם, ולונדון. נציגויות נסגרו: מרסיי, אל סלבדור, פילדלפיה , נציגות לקאריביים. מטה משרד החוץ: שני ראשי מערך לא מאוישים, סמנכ"ל קשתו"ם (קשרי תרבות ומדע – ש.נ.) שונמך, אגף הדרכה בתת תקינה, ישנן שמונה מחלקות שבהן נמצא עובד יחיד. בקיצור: אין אנשים!!!".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "לא היה כל קיצוץ ייעודי בתקציב משרד החוץ ובכוח האדם במשרד לשנת 2018, מעבר להפחתות הממשלה הרוחביות כפי שחלו על כל משרדי הממשלה. יתר על כן, תקציב משרד החוץ לשנת 2018 פורסם כפי שאושר ע"י הממשלה והכנסת, ולא ידוע לנו על כוונה להחיל עליו הפחתה ייעודית".

תגובת מנכ"ל משרד החוץ לא נתקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!