דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

הסדרה? / בג"צ ממשיך בהקפאת חוק ההסדרה: המדינה תנמק מדוע לא יבוטל

נשיאת העליון חיות הוציאה צו על תנאי לחוק שמאפשר הכשרה בדיעבד של מאחזים בלתי-חוקיים | הדיון ייערך בהרכב מורחב של תשעה שופטים | הח"כים קיש וסמוטריץ': "משחק מכור"

תושבי עפרה ועמונה מפגינים למען אישור חוק ההסדרה, 16.11.2016 (צילום: פלאש 90)
תושבי עפרה ועמונה מפגינים למען אישור חוק ההסדרה, 16.11.2016 (צילום: פלאש 90)
שי ניר

בית המשפט העליון ממשיך בהקפאת חוק ההסדרה: נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הוציאה אתמול (שני) צו על תנאי לחוק, ודרשה מהמדינה לנמק מדוע לא יבוטל החוק או שרשויות הצבא יימנעו מביצועו. זאת, לאחר שבאוגוסט האחרון קבע בית המשפט כי החוק יוקפא עד לדיון בעתירות לבג"צ שהוגשו כנגדו. עם זאת, הדגישה חיות כי אין בהחלטתה "משום הבעת עמדה לגופם של דברים".

עוד קבעה חיות כי המשך הדיון בחוק ייערך בהרכב של תשעה שופטים – השמור לסוגיות עקרוניות.

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (יונתן זינדל פלאש90)
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (יונתן זינדל פלאש90)

בצו על תנאי מורה בג"צ למדינה להשיב לשתי עתירות שהוגשו לביטולו של החוק ע"י ארגוני זכויות אדם ועיריות ביהודה ושומרון. בעתירה אחת נכתב כי חוק ההסדרה "חסר תוקף בכל שטחי הגדה המערבית" וכי אסור למפקד הצבאי באזור הגדה (אלוף פיקוד מרכז) לפעול על פיו. בעתירה השניה נכתב כי החוק "בטל" וכי אסור ליועץ המשפטי לממשלה, הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף פיקוד מרכז, ראש המנהל האזרחי והממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש במינהל האזרחי לפעול על פיו.

ראשי שדולת ארץ-ישראל בכנסת ח״כ יואב קיש וח״כ בצלאל סמוטריץ׳ הגיבו בחריפות להחלטת בג"צ ומסרו כי ״החלטת בג"צ החריגה להוציא צו על תנאי לחוק ההסדרה ללא כל דיון בטענות כבדות המשקל שהוצגו, הן בתשובת הממשלה והן בתגובת הכנסת, ואפילו בחלקים מתשובת היועץ המשפטי לממשלה – מעידה כאלף עדים שמבחינתו המשחק מכור. בהחלטה תמוהה זו העמיד בג"צ את עצמו בשורה אחת עם העותרים, תוך זלזול מופגן בטיעוני המשיבים, ותוך הפניית עורף בוטה להזדמנות הפז שהכנסת העבירה לידו – לחדול מהרס ועקירה מיותרים ואכזריים כמו זה המתרחש בימים אלה בנתיב האבות״.

חוק ההסדרה, שנולד במטרה להסדיר את מעמדם הלא חוקי של אלפי מבנים בהתנחלויות ומאחזים לא חוקיים בשטחים, אושר בכנסת ב-7 בפברואר השנה. כמעט באופן מיידי הוגשו נגד החוק שתי עתירות לבג"ץ – על ידי 'עדאלה' ועל ידי הארגונים 'יש דין', 'שלום עכשיו', ו'האגודה לזכויות האזרח' בשם 23 ראשי רשויות פלסטינים ועשרה ארגונים נוספים.

 

לפני כשבועיים השיב היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבג"צ כי חוק ההסדרה בלתי-חוקתי ויש לבטלו. "אין מנוס מהכרזה שיפוטית על חוק ההסדרה כחוק בלתי-חוקתי, אשר דינו – בטלות" כתב מנדלבליט בתשובתו. יש לציין כי כבר לפני כשנה, כאשר קואליציית נתניהו פעלה להעברת חוק ההסדרה בנסיון למנוע את פינוי המאחז הלא-חוקי עמונה, הזהיר מנדלבליט כי לא יגן על החוק בבג"ץ.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!