דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטקוין

כלכלה עולמית / האם העלייה בערכו של הביטקוין תתפוצץ למשתמשים בו בפרצוף?

העלייה המטאורית בערכו של המטבע הווירטואלי רלוונטיות לכ-20,000 ישראלים המשתמשים בו, אך טומנת בחובה גם תובנות חשובות על הכלכלה העולמית | המומחים מסכימים שזו בועה אך חלוקים על השלכותיה

ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
יונתן קירשנבאום

בימים האחרונים חצה ערכו של הביטקוין את רף ה-11,000 דולר, ונראה כי ערכו רק ממשיך לטפס. זאת לאחר שערך המטבע הווירטואלי זינק החל מחודש מרץ השנה, ורשם גידול של 900%, רק בשנת 2017. יותר ויותר משקיעים נכנסים לשוק, מתוך ציפייה שערכו של המטבע ימשיך לעלות. רבים במערכת הבנקאית מעריכים כי מדובר בבועה, והשאלה היא לא ״האם״, אלא, ״מתי״ היא תתפוצץ. יו״ר הרשות לניירות ערך, שמואל האוזר, אמר "ביטקוין הוא אמצעי תשלום דיגיטלי שדומה שערכו יצא משליטה. בנוגע אליו יש סכנה שמדובר בבועה, שאחד המאפיינים שלה הוא תופעת העדר".

מהו ביטקוין?

הביטקוין הוא המטבע הווירטואלי בעל התפוצה הגדולה ביותר בעולם. ישנם סוגים שונים של מטבעות וירטואליים, אך כולם מבוססים על רעיון אחד, ביזור השליטה במטבע וקיום עסקאות ללא צורך בבנקים.

כיום, מרבית העסקאות מתרחשות בהעברות בין הבנקים. כל בנק מחזיק ברישום של כמות הכסף הנמצא בכל אחד מהחשבונות המופקדים בו. חשבונות אלו הם וירטואליים- הם לא מכילים שטרות, או מטבעות, אלא מיוצגים ע"י מספר במחשב. כאשר אנחנו רוצים להעביר כסף, אנחנו מבקשים מהבנק להוריד את הסכום מהחשבון שלנו, ולהוסיף אותו בחשבון אחר, או אצל בנק אחר. כך, אלא אם אנחנו משלמים במזומן, אנחנו נאלצים להשתמש בשירותי הבנק כדי לבצע עסקאות.

ב-2009 הומצאה טכנולוגיה, שעשויה יום אחד לשנות את האופן בו המערכת הזו פועלת – בלוקצ'יין. טכנולוגיה זו מאפשרת לייצר מערכת בה המידע על החשבונות של המשתתפים איננו מאוכסן באופן ריכוזי (לדוגמא אצל הבנק), אלא נשמר בזיכרון של כל אחד מהמשתתפים. כך, ניתן "להיפטר" מהבנק כמתווך, וליצור מערכת בה כל המידע נגיש לכל המשתתפים.

ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

באמצעות טכנולוגיה זו נוצרו מספר 'מטבעות וירטואליים', כשהגדול בהם הוא הביטקוין. מטבעות אלו מאפשרים להשתמש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, כך שלכל משתמש ישנו חשבון אישי, בו שמורים המטבעות שלו, וניתן להעביר מטבעות מחשבון לחשבון באופן חופשי. כך, מקווים חלק ממשתמשי הביטקוין, יוכל בעתיד להחליף את הכסף המסורתי, ואת הבנקים המפעילים אותו.

בימיו הראשונים של הביטקוין, ערכו של מטבע אחד היה שווה לכ-3 דולרים. כיום מטבע אחד שווה מעל 11,000 דולר. זינוק זה גורם לרבים בשוק ההון להעריך כי מדובר בבועה ספקולטיבית שעתידה להתפוצץ, ולא בחלופה ממשית לבנקים.

בועה

בועה ספקולטיבית היא תופעה שמקורה בראשית ימי שווקי ההון. בועה בשוק ההון נוצרת כאשר ערכו של נכס כלשהו עולה, ועלייה זו, יחד עם גורמים נוספים מובילים לכך שמרבית משתתפי השוק מאמינים כי הוא עתיד להמשיך ולעלות. במצב זה, אותם המשקיעים יבחרו להשקיע את כספם ברכישת הנכס, מתוך הציפייה כי בעתיד יוכלו למכור אותו תמורת סכום גבוה ממחיר הרכישה. בדרך כלל, סוג זה של משקיע, הנקרא ספקולנט, איננו מעוניין בנכס עצמו, אלא במכירתו ברווח בעתיד.

רכישות אלו "מנפחות" את מחיר הנכס, וגורמות למשקיעים נוספים ללכת בעקבות המגמה. כאן נכנסת לתמונה "פסיכולוגיית הבועה": הרכישות מעצימות את התחושה בקרב הסוחרים כי אותן הרכישות ימשיכו, וערכו של הנכס יעלה. זאת אומרת שכמשקיע, אני מאמין שרכישות הנכס ימשיכו, היות ואני מעריך כי מרבית הסוחרים בשוק מעריכים כמוני, וימשיכו לקנות. ככל שיותר סוחרים ישקיעו בנכס כך יגדל ערכו, וככל שגדל ערכו, כך האפשרות להרוויח גדולה יותר. במצב כזה, סוחרים נוטים להשקיע כמויות גדולות של כסף, כדי למקסם את רווחיהם.

עסקאות מאושרות בביטקוין ביום (גרפיקה ונתונים: blockchain.info).
עסקאות מאושרות בביטקוין ביום (גרפיקה ונתונים: blockchain.info).

עם זאת, סופה של כל בועה להתפוצץ. משקיעים המשתתפים במסחר לצורך השקעה ספקולטיבית מחפשים את נקודת השיא של ערך הנכס כדי למכור. ברגע שמספיק משקיעים מוכרים את הנכס, הם "מאותתים" לשאר המשקיעים שהגיע הזמן למכור, והיות וערך הנכס עתיד לרדת. יציאת המשקיעים אכן מגשימה את הנבואה, והביקוש לנכס יורד. כך, ערכו של הנכס עשוי לצנוח בקצב מהיר, ולהותיר רבים מהמשקיעים שלא הגיבו בזמן עם כמויות גדולות של אותה הסחורה, ששוויה עשוי להגיע לקרוב לאפס.

סופו להתפוצץ?

רבים בממסד הכלכלי העולמי טוענים כי התהליך מתאר באופן מדוייק את השינויים בערכו של הביטקוין בשנה האחרונה. לפני כשנתיים עמד ערכו של ביטקוין אחד על 300 דולר, בעוד היום הוא שווה מעל 11,000. בשנה האחרונה, עלה ערכו של המטבע כמעט ב-1,000%. גם גידול זה מאופיין בתנודתיות גבוהה למדי – ערכו של הביטקוין עולה ויורד בקצב גבוה תוך זמן קצר. לטענתם של רבים אשר חוקרים את התפתחותם של בועות, סימנים אלו מראים על השקעה ספקולטיבית שעתידה לקרוס.

"שיגעון ההמונים היא תופעה מתועדת, אבל מאוד מרשים לראות את זה ממש בפעולה. קשה לעקוב- הערך של ביטקוין עבר את ה-11,000 דולר, כשהוא עולה ב-200 דולר בפחות מחמש דקות" אמר ניל ווילסון, אנליסט בכיר ב-ETX לגרדיאן. מי שעוסק במסחר בביטקוין מצביע על עובדה נוספת המעידה על קיומה של בועה: מרבית האנשים אשר רוכשים ביטקוין כיום אינם מעוניינים להשתמש בו כמטבע, אלא כהשקעה ספקולטיבית.

"התנודתיות נובעת מהעובדה שהיקף המסחר עוד קטן, ושהרבה מהקונים בעצם משקיעים באופן ספקולטיבי. זה מעודד תנודות בשער" מסביר מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין בישראל. רוזנפלד מאמין כי רובם המוחלט של רוכשי המטבע אינם מעוניינים להשתמש בו, אלא למכור אותו בלבד. דבר זה עשוי להסביר את הפער בין רכישות המטבע, שעולות בקצב אדיר, לבין היקף העסקאות הנעשות בביטקוין. היקף זה אמנם נמצא בעלייה, אבל בקצב נמוך בהרבה מרכישות המטבע. כיום קיים מערך של מסחר בביטקוין בישראל, אך להערכתו של רוזנפלד קיימים כ-100 עסקים בלבד אשר מכבדים את המטבע. "כנראה שהרוב כרגע כהשקעה. יש עליה בכמות השימוש, אבל לא בהלימה לעליה בהיקף הרכישה. כרגע עדיין רוב העניין הוא כהשקעה" אומר רוזנפלד.

כאן מקבלים תשלום בביטקוין.
כאן מקבלים תשלום בביטקוין.

התנודתיות הגבוהה מקשה על תמחור מוצרים, ולכן ישנה אפילו נטייה לעודד את המסחר הספקולטיבי על חשבון השימוש במטבע לצורך עסקאות ריאליות. ערכם של מוצרים עשוי להשתנות בזמן קצר, וקשה לצפות מה יהיה ערכו של מוצר בעתיד הקרוב. "בדרך כלל מה שעושים זה שנוקבים את ערך המוצר בשקלים או דולרים, ואז במעמד התשלום מתרגמים את זה לביטקוין, לפי הערך באותו הרגע" אומר רוזנפלד. כך, הופך ערכו הממשי של מוצר לעניין של מזל. "בהחלט יכולה להיות תנודתיות" אומר רוזנפלד.

המסחר בארץ עדיין מצומצם יחסית – רוזנפלד מעריך כי ישנם כ-20,000 ישראלים אשר מחזיקים בביטקוין, אך מספרם עולה בהדרגה. "אני מאמין שככל שיעבור הזמן יותר אנשים ישתמשו בזה כמטבע" הוא אומר.

סכנה ליציבות?

על אף האזהרות להיווצרותה של בועה, ראשי הממסד הכלכלי העולמי טוענים כי בועת הביטקוין איננה מהווה סיכון ממשי ליציבות הפיננסית. לטענתם, גם במידה והבועה תתפוצץ, היא לא תגרור נפילה כללית בשווקי ההון. היקף ההון המושקע בביטקוין עדיין נמוך יחסית, כ-170 מיליארד דולר, סכום גדול, אך נחשב לבלתי מזיק ליציבות הכללית. כשמשווים את בועת הביטקוין לבועת ההיי טק, שהתפוצצה בשנת-2000 וגררה מיתון בכלל העולם המערבי, כדאי לזכור שהיקף ההון אשר היה מושקע בבועה בתקופה זו היה כמעט 3 טריליון דולר.

"(הבועה) לא בגודל שמהווה סכנה לכלכה העולמית, אבל כשהמחירים נעים באופן הזה, לדעתי המשקיעים צריכים לעשות שיעורי בית" אמר לפני כשבועיים ג'ון קאנליף, סגן נגיד בנק אוף אינגלנד.  וויליאם דאדלי, נגיד הבנק המרכזי של מדינת ניו יורק, אמר דברים ברוח דומה, "ביטקוין הוא פצפון לעומת היקף העסקאות הנעשות בארה"ב. בנקודה הזו עוד מוקדם לדבר על כך שהבנק הפדרלי ינפיק מטבעות דיגיטליים, אבל זה משהו שאנחנו מתחילים לחשוב עליו".

כל זה עשוי להשתנות בקרוב. שוק הנגזרים בשיקגו, הידוע בשמו- "Chicago Mercantile Exchange", הודיע כי יאפשר מסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין. חוזים אלו מאפשרים להמר על ערכו העתידי של נכס כלשהו, והסוחרים העיקריים אשר עושים בהם שימוש הם הגופים הפיננסיים הגדולים. כך, יש לצפות כי פתיחת שוק זה ימשוך אליו פעילות ספקולטיבית של קרנות הגידור הגדולות מוול סטריט, אשר יביאו איתם כמויות הון גדולות. דבר זה צפוי להעלות את כמות ההון המושקע בביטקוין באופן דרסטי, וככל הנראה לדחוף את ערכו גבוה יותר.

יש לזכור כי ככל שהבועה גדלה, כך הנפילה עתידה להיות משמעותית יותר. לכן, קוראים מספר בכירים בארה"ב להרחבת הפיקוח על הביטקוין, במטרה למנוע את התנפחות הבועה. רבים אף קוראים לבנקים המרכזיים לאמץ את הטכנולוגיה העומדת בבסיס הביטקוין- בלוקצ'יין, ובכך לביא לשליטה ופיקוח של המוסדות המוכרים בשיטה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!