דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / טראמפ יכריז על הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות אליה

נשיא ארה"ב ינאם היום (ד') ויודיע על ההחלטה | גורמים בבית הלבן: העברת השגרירות בפועל תיקח 3-4 שנים | טראמפ נועד טלפונית עם יו"ר הרשות הפלסטינית ומלך ירדן והודיע להם על ההכרזה הצפויה | ארדואן: ננתק את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל

אבו מאזן, טראמפ וירושלים (AP Photo, פלאש90)
אבו מאזן, טראמפ וירושלים (AP Photo, פלאש90)
שי ניר

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ צפוי לשאת נאום הערב (רביעי) ולהכיר בירושלים כבירת ישראל. גורמים בבית הלבן אמרו לסוכנות AP כי טראמפ יורה למחלקת המדינה האמריקנית להתחיל תהליך רב-שנתי של העברת שגרירות ארה"ב בישראל מתל אביב לירושלים. עם זאת, עדיין לא ברור מתי בפועל תעבור השגרירות לירושלים – צעד עליו ארה"ב החליטה כבר לפני שני עשורים, אך נמנעה מביצועו מסיבות של בטחון לאומי. הגורמים הוסיפו כי ככל הנראה, מהלך כזה ייקח לפחות 3-4 שנים.

כלי תקשורת ברשות הפלסטינית ובירדן דיווחו אתמול (שלישי) כי הנשיא טראמפ נועד טלפונית עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ומלך ירדן עבדאללה, ובישר להם על כוונתו להכריז על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ובכך להכיר בירושלים כבירת ישראל, דבר ממנו נמנעה ארה"ב מאז הכרזת המדינה. הנשיא טראמפ צפוי לשוחח טלפונית גם עם ראש הממשלה נתניהו בשעות הקרובות.

כבר ב-1995 הכריע הסנאט האמריקאי כי על ארה"ב להעביר את שגרירותה לירושלים מת"א, ולוותר על הרעיון שעמד בבסיס תוכנית החלוקה, כי ירושלים היא עיר בינלאומית. התוכנית נדחתה במהלך השנים, בלחצים של נשיאי ארה"ב וראשי ממשלת ישראל, ועם כניסתו של טראמפ לתפקיד כנשיא, הוא הכריז כי ישנה את המצב.

הגורמים בבית הלבן הוסיפו כי הכרה בירושלים בבירת ישראל תהיה הכרה "במציאות הנוכחית וההיסטורית" יותר מאשר הצהרה פוליטית, וכי לא תהיה פשרה על הגבולות המדיניים והפיזיים של העיר. הם הוסיפו כי כמעט כל גורמי הממשל של ישראל נמצאים בירושלים ולא בתל אביב, שם נמצאת שגרירות ארה"ב לצד שגרירויות של מדינות אחרות.

בשל הצפי להכרזה נרשמה בימים האחרונים עלייה במתיחות ובטונים בקרב מנהיגים יהודים ומוסלמים במזה"ת. בנאום שנשא מוקדם יותר היום (שלישי) בפרלמנט, אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי המהלך האמריקני, אם אכן ייצא לפועל, יביא לכך שאנקרה תנתק את קשריה הדיפלומטיים עם ישראל. נוסף על כך אמר ארדואן כי בכוונתו לכנס לוועידה את המדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה מוסלמי על מנת לדון בנושא. תגובת טורקיה היא המשך ישיר להודעות התנגדות מערב הסעודית, ירדן, ומצרים, ושיחת טלפון שהתקיימה אתמול בין טראמפ לנשיא צרפת עמנואל מקרון, שבה הפציר האחרון שלא לנקוט מהלכים ביחס למעמד ירושלים.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Yasin Bulbul/Pool Photo via AP))
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Yasin Bulbul/Pool Photo via AP))

יועץ מדיני של נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אמר הבוקר כי המנהיגות הפלסטינית "תעצור הסכמים" בין רמאללה לוושינגטון כתגובה למהלך האמריקאי. עוזרו של עבאס, מג'די אל-ח'אלדי, אמר כי הכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל תביא לכך שארה"ב תאבד את אמינותה כגורם מתווך באזור.

גם במערכת הפוליטית בישראל מגבירים את הציפייה לקראת האפשרות של הכרה אמריקאית רשמית בירושלים כבירה. "העברת השגרירות לירושלים והכרה בירושלים כבירת ישראל אלו שני מהלכים שהיו צריכים לקרות כבר לפני 70 שנה, והם חלקי הפאזל החסרים בעצמאותה של מדינת ישראל. אין מדינה בעולם שבירתה איננה מוכרת ושמדינות העולם לא ממקמות את השגרירות בעיר הבירה שלה. אין שום סיבה שזה יהיה עוד סטארט-אפ ישראלי", אמר יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד).

עמוס ידלין, ראש מכון המחקר לביטחון לאומי הגיב להחלטה הצפויה בחשבון הטוויטר:

ח״כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר כי: "ההחלטה של טראמפ היא פיגוע מדיני
מדובר בהחלטה שקולה נוגדת את החוק הבינלאומי. הממשל האמריקאי מוכיח הפעם כי הם חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון."

שגרירות ארצות הברית בתל אביב (צילום: פלאש90)
שגרירות ארצות הברית בתל אביב (צילום: פלאש90)

במהלך היום הגיבו חברי הכנסת השונים לאיומיו של ארדואן – סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, כתבה בדף הטוויטר שלה כי "איומי ארדואן לא ישנו את האמת העובדתית: ירושלים היא בירת ישראל והקשר היהודי אליה הוא בן 3000 שנה. הכרה בכך היא הדבר הטבעי ביותר".

הודעת ארדואן גררה תגובות דומות גם באופוזיציה. יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד,כתב בטוויטר  כי "נשיא טורקיה, האיש שמכנה את חיילנו בשמות גנאי, מאיים שוב שינתק את היחסים איתנו. ממשלת ישראל צריכה לשלוח מסר ברור לארדואן: עלינו לא מאיימים. ירושלים היא בירתנו, והגיע הזמן שהעולם יכיר בזה. שגרירות ארצות הברית וגם השגרירויות של שאר העולם צריכות לשכון בירושלים".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) אמר כי "ירושלים והמקומות הקדושים בה היא מקור הכוח והחיות של עמנו, מוקד המשיכה שלו, מושא חלומותיו וגעגועיו וכיסופיו במשך אלפי שנים. את הקשר העמוק של עם ישראל ומדינת ישראל לירושלים, להר הבית, לכותל ולהר הזיתים ולכל המקומות הקדושים לעם שלנו לא ניתן למחוק. ירושלים היא בירתו הנצחית של העם היהודי מזה 3,000 שנה ואין אף אחד שיכול לשנות זאת. לא בדיבורים ולא באיומים."

בתוך כך, התקיים הבוקר סיור בהר הזיתים בהשתופפות שר הדתות דוד אזולאי, יו"ר השדולה להגנת הר הזיתים ויו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יואב בן צור, מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי ולמעלה מחמישים חברי הוועד הבינלאומי להגנה על הר הזיתים, ביניהם מלקולם הונליין, סגן יו"ר ועד הנשיאים בארצות הברית, האחים מנחם ואברהם לובינסקי יושבי ראש הועד הלאומי להגנה על הר הזיתים. 

"אנחנו נמצאים פה בכל מקום אני חושב שהבאנו את השקט המיוחל לפחות לתקופה הזאת" אמר ניצב הלוי, "מצד אחד אנחנו שמחים על השקט הזה ועל הביטחון שאנחנו מייצרים מצד שני אנחנו מאוד מאוד לא שאננים אנחנו מבינים שכל רגע הדבר הזה יכול להשתנות כל שנייה המקום הזה יכול להתלקח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!