דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רון קוקיא ז"ל

בארץ / מנהיגים בדואים בנגב במפגש ניחומים בערד: "מגנים את הרצח וכואבים את כאבכם"

אל לשכתו של ראש העיר ערד, ניסן בן חמו, הגיעו ראשי הישובים הבדואים בנגב ומנהיגים דתיים מהאזור, כדי לומר בקול רם וברור: הרוצחים המתועבים של החייל רון קוקיא ז"ל, מוקעים מהחברה הבדואית | בן חמו: "ננציח את זכרו של החייל"

מנהיגים בדואים מהנגב במפגש נחומים, עם ראש עריית ערד 5 בדצמבר 2017 (צילום:
ירון רבינוביץ)
מנהיגים בדואים מהנגב במפגש נחומים, עם ראש עריית ערד 5 בדצמבר 2017 (צילום: ירון רבינוביץ)

יממה לאחר שפורסם כי השב"כ עצר שני צעירים בדואים מהנגב בחשד כי הם אלו שרצחו את החייל רון קוקיא ז"ל ביום חמישי האחרון, הגיעה משלחת ראשי ישובים בדואים מהנגב לביקור ניחומים בעיריית ערד, וגינו מקיר לקיר את הרצח הנתעב.

ראשי היישובים טלאל אל קרנאווי מהעיר רהט, מוחמד אל נבארי מהישוב חורה, ג'בר או כף מהמועצה אל קאסום ונאיף אבו עראר מהישוב ערערה שבנגב, הגיעו אתמול (שלישי) לפגוש את ראש עיריית ערד, עו"ד ניסן בן חמו.

מנהיגים בדואים מהנגב במפגש נחומים, עם ראש עריית ערד 5 בדצמבר 2017 (צילום:ירון רבינוביץ)
מנהיגים בדואים מהנגב במפגש נחומים, עם ראש עריית ערד 5 בדצמבר 2017 (צילום:
ירון רבינוביץ)

טלאל אל קרנאווי, ראש העיר רהט פתח בדברים הבאים: "הגענו ראשי היישובים הבדואים אליך, ראש העיר ערד, אל כל תושבי העיר ערד ואל משפחת קוקיא. אנחנו כואבים את כאבכם ואנו מצטערים על זה ומגנים את זה בתוקף. רצח של חייל חף מפשע לא מקובל עלינו, ואנו מוקיעים את המקרה הזה מקרבנו כי זה לא מקובל עלינו. אנחנו חיים כאן 70 שנה במערכת יחסים טובה, בדו קיום, שיתוף פעולה, בביקורים הדדיים, במפגשים, פיתוח משותף ומערכת אחווה ודו קיום מושלמת. המקרה הזה מזעזע אותנו לא פחות משמזעזע אתכם. כל האוכלוסייה הבדואית מזועזעת מהמקרה הזה. זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר, חד משמעית, אנחנו לא מעכלים את זה, זה לא התחום שלנו, לא הכיוון שלנו, לא לזה אנחנו מחנכים. אנו מגדלים את ילדינו שיגדלו עם השכנים שלנו היהודים באהבה.

אל קרנאווי הוסיף, "אנו חשים את הכאב של משפחת קוקיא, הוא כמו אחד מהבנים שלנו, זה הבן שלנו. מדוע? למה? איך קורה מקרה שכזה. אנחנו צריכים לעשות בדק בית וחשבון נפש עמוק. אנו קוראים לא לעשות הכללות. עשבים שוטים צריך לעקור מהשורש וצריכים לטפל בהם במסגרת החוק. מי שעשה את זה צריך להיענש. ראינו לנכון לעזוב הכל ולהגיע לכאן ובאמצעותך, ניסן, להעביר את המסר הלאה. מי ייתן שלא נדע עוד צער ומי ייתן שכולנו נחנך לדו קיום".

ראש העיר, עו"ד ניסן בן חמו שמע את דבריו של אל קרנאווי ואמר: "אמרת דברים חשובים ועצם זה שאתם כאן, אני מעריך את זה מאוד. קודם כל כמנהיגי ציבור, גם אני וגם אתם – כמנהיגים בחברה הבדואית, האמירה הברורה, הגינוי ושאט הנפש הם חשובים כי כולם מסתכלים עלינו, מה אנחנו עושים ולאן אנו מובילים וזה שאתם פה, אני מעריך מאוד. אתם אומרים אמירה בצורה אמיצה. לבוא ולהגיד: 'צריך לעקור מהשורש, אין לזה מקום', אני מחזק מאוד. ערד היא עוגן כלכלי לתושבים וגם כשהמדינה רעדה, בערד היה שקט."

לאחר ביקור ראשי הישובים, הגיעה משלחת נוספת ללשכתו של ראש העיר ערד, של מנהיגים דתיים מקרב הבדואים בנגב. גם דבריהם היו נחרצים וברורים: "אירוע כזה, מי שיכול לנצל אותו זה רק הקיצוניים, ולא ניתן לזה יד", אמר השייח' עלי אגרועאן. "אני מקווה שהרשימה המשותפת, יחוקקו חוק – כל אזרח שיפגע באזרח השני על רקע לאומני, לאחר שיקבל את העונש שלו, לא ישאר לו מקום בארץ ישראל. אנחנו אזרחי המדינה, ואנחנו עומדים על זה, ואנחנו מגנים כל אירוע כזה".

"תושבי ערד בהלם, מכיוון שזה יצא מקרבנו, ואני אומר מקרבנו כי יש כאן אנשים שחיים, ועובדים ביחד", אמר בן-חמו. "אמרת נכון, שצריך לעשות בדק בית. בכל חברה יש את השוליים, למרות שאלו שני אנשים משכילים, צריך לבדוק לעומק מדוע זה קרה. האם זה סוג של הטפה דתית, מה המניע ועוד. החברה הבדואית היא חברה צעירה עם יכולת השפעה מאוד גדולה והם מסתכלים עליכם. יש לכם את היכולת להשפיע והאמירה צריכה להיות ברורה".

בן חמו הבטיח במפגש כי "אנו ננציח את זכרו של החייל, כמובן בעזרת משפחת קוקיא שתגיע גם היא".

**

תודה לירון רבינוביץ', עורך עיתון 'הצבי' בערד, שסייע בהכנת הכתבה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!