ארגון המורים ממשיך בהשבתת בתי ספר בחרבי הארץ, במסגרת מאבק שמנהל הארגון במחאה על התקיעות במו"מ עם משרדי האוצר והחינוך על שכרם ותנאי התעסוקה של המורים בחטיבות העליונות. היום (חמישי)  יושבתו הלימודים ב-60 תיכונים בעשרות ערים ומועצות מקומיות באזור הגליל, המשולש ומחוז חיפה. כמו גם ברשתות עתיד, צביה ורשת תיכוני תל אביב. ארגון המורים הודיע כי לבקשת פורום ועדי ההורים הישוביים ,בחינות המתכונת שמועדן נקבע למחר, תתקיימנה כמתוכנן וזאת רק בבתי ספר אשר אינם ברשימת השובתים מחר.

היישובים בהם יושבתו הלימודים הם: אום אל-פחם, אלוני הבשן, אלונים, באקה אל-גרביה, בוקעאתא, ביר אל-מכסור, בסמת טבעון, גבעת ברנר, ג'לג'וליה, ג'ש (גוש חלב) , ג'ת, גבעת חביבה, דאלית אל-כרמל, דפנה, זמר, חורפיש, חספין, חצור הגלילית, טובא-זנגריה, טייבה, טירה, טירת כרמל, טמרה, יונתן, כפר בלום, כפר ברא, כפר ברטעה, כפר גלים, כפר ימה, כפר מוסמוס, כפר מועאויה, כפר סאלם, כפר קאסם, כפר קרע, מג'דל שמס, מירון, מסעדה, מעלה עירון, נוב, נטור, נשר, סאסא, ע'ג'ר, עיינות, עמיר, עספיא, ערערה, פקיעין (בוקייעה), צפת, קלנסווה, קצרין, קריית טבעון, קריית שמונה, רמת ישי, רמת מגשימים, שדה יעקב, שפרעם, תל חי.

בהודעה שפרסם היום, טען יו"ר הארגון, רן ארז, כי "במקומות מספר, לא רבים, יש מנהלים אשר מנסים לעקוף את העיצומים שלנו תוך ניסיון של התחכמות". לדבריו, "אותם מנהלים ומורים שנותנים יד לכך צריכים להביא בחשבון שהם פוגעים בהצלחת מאבקנו ובסופו של דבר רק מאריכים אותו עם כל הנזקים הנגרמים מכך.
הארכת המאבק עלולה לפגוע בתלמידים, במורים ובהישגי המאבק. בל יחשוב מאן דהוא שהציל את נפשו בכך שאחרים ייאבקו והוא יזכה לקבל את פירות מאבקם".

לאור דברים אלה, הדגישה ההודעה כי האיסור על מתן ציונים, קיום מבחנים, מתן תעודות ודיווחים כלשהם – עדיין בתוקף, וכי הכוונה היא גם לבחנים, ולדוחות בכתב שמנסים לדרוש אותם מהמורים במקום ישיבות הציונים.

"אנחנו מקווים שמשרד האוצר לא יצליח לפלג את שורותינו ולהביא אותנו לכך שלא נצליח במאבק לשיפור שכרם של המורים ושל המנהלים ולהטבת תנאי עבודתם" כתב ארז בהודעה, "לא מדובר רק במורים בחט"ע, אלא גם במורים בחט"ב, שלמרות שהם אינם מושבתים כעת, לא יעשו שום עבודה מכל סוג שהוא אחרי תום השיעור השמיני, כמו עמיתיהם בחט"ע".

בארגון הודיעו בשבוע שעבר, כי אם המו"מ לא יסתיים עד סוף חופשת חנוכה, החל מהיום הראשון לאחר חופשת חנוכה אין לקיים יותר יציאות מחוץ לבית הספר לפעילויות מכל סוג שהוא (טיולים, סיורים, הצגות, תחרויות ספורט וכו'), מלבד פעולות ההכנה ליציאה לפולין, יד ושם ומשלחות לפולין המוחרגות מהאיסור ויתקיימו כרגיל.

לפני שבועיים התייחס ארגון המורים למשא ומתן, וציין כמה מהדרישות המרכזיות של המורים, ביניהן תוספת שכר מיידית לשכר ההתחלתי, כך שמורה חדש יתחיל משכר של 8,000 שקלים ברוטו במקום 6,400 שקלים; עליית שכר יחסית לוותק 2 עד 7 כולל, ותוספת שכר מיידית בסך 600 שקלים למורים מוותק 8 שנים ומעלה. עוד דורש הארגון תוספת תגמולי השתלמות והעלאת התקרה של צבירת גמולי השתלמות, שעות לבעלי תפקידים, הוספת תפקידים, תקן לייעוץ בחט"ב, מענקי הצטיינות למורי חט"ב, גמול שעות חינוך למורי החט"ב, סל שעות ניהול למנהלי בתיה"ס ותוספת שכר למנהלים.

גורמים במשרד האוצר מסרו ל"דבר ראשון" כי דרישות ארגון המורים חורגות בלפחות 400 מיליון ש"ח מהתקציב עליו דנו עד כה במו"מ. לטענתם, התנהלותו של ארז איננה רציניתואינה משקפת רצון להגיע להסכם, אלא נסיון להמשיך את מצב המשבר מסיבותיו שלו.

שכר המורים בישראל נמוך מממוצע במדינות המפותחות

השכר הממוצע למורים בישראל כיום, ע"פ נתוני האוצר, עומד על 11 אלף שקלים בחודש והצעת האוצר אמורה להביא אותו לקרוב ל-13 אלף ש"ח. ע"פ תמונת המצב של מדד ה-OECD לשנת 2014, השכר ההתחלתי של מורי בתי הספר העל יסודיים בישראל עומד על 60% מממוצע המדינות המפותחות. לאחר 10 שנות ותק עומד השכר על 61% מהממוצע, ואחרי 15 שנות ותק – על 56% מהממוצע בלבד. גם בעלי השכר הגבוה ביותר מבין המורים רק מתקרבים לעמיתיהם מעבר לים, ועומדים על 97% מהשכר הממוצע במדינות ה-OECD.

לפי נתוני ה-OECD, הפער הממוצע בשכר בין מורים מתחילים לוותיקים עומד על 2.5 (בעיקר בבתי הספר היסודיים, אשר מוריהם מאוגדים בהסתדרות המורים). ע"פ האוצר, מדובר בפערים הגדולים ב-OECD, כאשר ישנה קפיצה גדולה בגובה השכר לאחר 15 שנות ותק. הכלכלן הראשי תולה את הפער בהיבטים המיוחדים של הסכמי השכר, שיצרו התפתחות משמעותית בשכר לאחר זמן ממושך במערכת, בניגוד למגמה הבינלאומית, ועל כן יש לשער שעל בסיס זה מנסה האוצר לקדם הסכם דיפרנציאלי.

בשנה האחרונה, בחידוש ההסכם בין האוצר והסתדרות המורים, הסכימה הסתדרות המורים, כנראה לראשונה, לכך שהתוספות למשכורות המורים יהיו דיפרנציאליות – כלומר שהמורים החדשים יקבלו תוספת משמעותית יותר מהמורים הוותיקים, ולא כפי שהיה מקובל עד היום, כלומר, שהתוספות בשכר מתבצעות באחוז גדילה קבוע הן למורים החדשים והן לוותיקים.