דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

יומן אירועים / טראמפ: "ירושלים היא בירת ישראל"

טראמפ בנאום דרמטי הכריז כי בעקבות החוק שחוקק בסנאט האמריקאי לפני 22 שנים ארצות הברית מכירה בירושלים כבירת ישראל, וכי הוא מנחה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות האמריקאית לעיר | נתניהו בתגובה מצולמת: "על נהרות בבל וחומות גטו ורשה חלמו על ציון, זהו רגע היסטורי שמקדם את השלום"

שי ניר

העיניים נשואות לוושינגטון, שם צפוי נשיא המעצמה הגדולה בעולם להכריז על הכרתו בירושלים כעיר הבירה של ישראל.

על פי ההערכות המוקדמות, טראמפ אמנם יכריז על כך שארה"ב מכירה בירושלים כעיר הבירה של ישראל.

אך באותה נשימה ימשיך במדיניות של הנשיאים הקודמים בוושינגטון, ולא יעביר את השגרירות האמריקאית לעיר.

בירושלים עצמה התרגשות גדולה ונודע כי ראש העיר ברקת הורה להאיר את חומות העיר העתיקה בצבעי הדגלים של ארה"ב וישראל, וכן נתלו דגלי ארה"ב ברחבי העיר.

כזכור, בשנת 1995 חוקק חוק בסנאט האמריקאי שמכיר בירושלים כעיר הבירה של ישראל, ומחייב את העברת השגרירות האמריקאית אליה. החוק גם איפשר לנשיאים לדחות את יישום החוק מסיבות של בטחון לאומי, באמצעות חתימה על צו נשיאותי אחת לחצי שנה. כל הנשיאים האמריקאים מאז קלינטון, לרבות טראמפ בשנת כהונתו הראשונה ניצלו אפשרות זו המוענקת להם בחוק ודחו את יישום החוק.

מחלקת המדינה האמריקאית אמנם מצהירה כי ישראל רואה בירושלים את בירתה, אך מאידך היא איננה רואה בירושלים כחלק מישראל, כיוון שעל גבולות הקבע יש להכריע במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

טראמפ החל נאומו

תפקידנו הוא להוביל את המציאות

טראמפ מכריז כי הוא מתכוון להוביל שינויים

"הסנאט הכיר בחוק בירושלים כבירתה של מדינת ישראל"

"הנשיאים ניצלו את האפשרות לוותר על העברת השגרירות. יש הטוענים שזה בגלל שהנשיאים הקודמים חסרו אומץ"

"הגיע הרגע להכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל"

"נשיאים קודמים הבטיחו זאת, אני מממש"

הנשיא טראמפ טוען שכ-20 שנה לאחר שהחוק חוקק בסנאט אין כל התקדמות לגבי המשא ומתן בין הפלסטינים והישראלים. לכן הגיע הזמן להכיר בבירת ישראל

"ארה"ב הכירה בישראל כמדינה לפני 70 שנה, הגיע העת להכיר בבירתה"

"ישראל היא מדינה ריבונית, ירושלים היא בירתה ואנחנו צריכים לראותה ככזו"

טראמפ: "זוהי בסך הכל הכרה במציאות, ירושלים היא בירת ישראל"

"זהו גם הדבר הנכון לעשות", אומר טראמפ על הכרזתו להכיר בירושלים כבירת ישראל.

"אנחנו מקווים לשלום זו שאיפתנו העליונה" אומר טראמפ ומזכיר את הר הבית ואת חראם א-שריף

President Donald Trump speaks in the Diplomatic Reception Room of the White House, Wednesday, Dec. 6, 2017, in Washington. Trump recognized Jerusalem as Israel's capital despite intense Arab, Muslim and European opposition to a move that would upend decades of U.S. policy and risk potentially violent protests. Vice President Mike Pence listens. (AP Photo/Evan Vucci)
President Donald Trump speaks in the Diplomatic Reception Room of the White House, Wednesday, Dec. 6, 2017, in Washington. Trump recognized Jerusalem as Israel's capital despite intense Arab, Muslim and European opposition to a move that would upend decades of U.S. policy and risk potentially violent protests. Vice President Mike Pence listens. (AP Photo/Evan Vucci)

"אני מנחה בזאת את מחלקת המדינה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים"

כך אמר טראמפ. יש לציין שאין כאן שינוי מהמדיניות המקובלת של כל הממשלים האחרונים. מכיוון שאין כאן הכרזה על העברת השגרירות.

טראמפ ציין כי השלום שהוא תומך בו כולל את פתרון שתי המדינות, ישראלית ופלסטינית

ומציין את האפשרות לשיתוף פעולה בין העמים באזור, כפי שהוכח לטענתו בועידה האזורית בסעודיה לפני מספר חודשים.

"הגיע העת שעמי המזרח התיכון יתבעו לעצמם עתיד בהיר ונהדר"

"בואו נפתח את מחשבותינו לאפשרות של שלום בין העמים באזור. אני קורא לכל מנהיגי האזור, פוליטיים ודתיים, להצטרף אלינו בחיפוש אחר שלום בר-קיימא".

רה״מ בנימין נתניהו ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ בטקס במוזיאון ישראל בירושלים (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner, File).
רה״מ בנימין נתניהו ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ בטקס במוזיאון ישראל בירושלים (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner, File).

טראמפ הודיע שסגן הנשיא פנס יגיע לאזור על מנת לחזק את הברית האזורית

פנס צפוי לנחות בישראל בעוד כעשרה ימים.

תגובת ראש הממשלה נתניהו להכרת טראמפ בירושלים כבירת ישראל, במסר מצולם

טראמפ סיים נאומו: "אלוהים יברך את ישראל, את הפלסטינאים ואת ארצות הברית של אמריקה"

נתניהו: ההצהרה של נשיא ארה"ב היא אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "זהו יום היסטורי. ההצהרה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היא אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים. ירושלים היא בירתנו מזה 3,000 שנה.
כאן התהלכו אבותינו, כאן עמד בית המקדש, כאן מלכו מלכי ישראל, כאן הטיפו נביאי ישראל. במשך אלפי שנים התפללו דורות של יהודים 'לשנה הבאה בירושלים'.
על נהרות בבל ובין חומות גטו ורשה, דורות דורות בכו וחלמו על ציון.

"לפני כ-70 שנה הגשמנו את התפילה והכיסופים, כששוב קבענו את ירושלים כבירתה של מדינת היהודים. עכשיו באה הצהרתו ההיסטורית של הנשיא טראמפ המכירה בעובדות יסוד אלה. הנשיא טראמפ, אנחנו מודים לך על החלטתך הצודקת והאמיצה להכיר בירושלים כבירת ישראל, ולהתחיל בהכנות לפתיחת השגרירות האמריקנית כאן.
אני קורא למדינות נוספות ללכת בעקבותיה של ארה"ב.

"ואני אומר לכם, הצהרתו של הנשיא טראמפ מסייעת לקידום השלום כי היא מחברת את כולם לקרקע המציאות. והאמת הפשוטה והמציאות היא זו – לא יהיה שלום בלי הכרה בירושלים כבירת ישראל.

"לכל שכנינו אני מבקש להבהיר: נמשיך לשמור על הסטאטוס קוו בירושלים ובהר הבית ועל חופש הפולחן המלא לכל הדתות. נמשיך להושיט יד לשלום לפלסטינים ולכל שכנינו. אדוני הנשיא, ההיסטוריה והעם היהודי תמיד יזכרו לך את החלטתך האמיצה ביום הזה. תודה לך".

 

זהבה גלאון: "רוח גבית לימין הסהרורי בישראל"

יו״ר מרצ, זהבה גלאון על הכרזתו של הנשיא טראמפ: "פירוש ההכרזה של טראמפ היא הכרה אמריקנית בסיפוח מזרח ירושלים והעיר העתיקה. הכרזה כזו ודאי לא תסייע להתנעת מהלך אזורי לשלום, מכיוון שכל הסדר יחייב פשרה על ריבונות בירושלים. אבל מהלך כזה בהחלט יעניק רוח גבית לימין הסהרורי בישראל.

"בירושלים גרים אנשים אמיתיים שיהיו מושפעים מהחלטות שמתקבלות על ידי אדם שאופתע אם ידע לאתר את ירושלים על מפה או אם הוא מסוגל בכלל לקרוא אחת. בזכותו הימין הולך לחגוג היום את ניצחון פירוס שלו. אני רק מקווה שאת מחיר הניצחון הזה לא נשלם כולנו".

כחלון: "לפעמים גם המובן מאליו צריך להיאמר"

שר האוצר משה כחלון התייחס:

"במשך 3,000 שנה אבות אבותינו חלמו על ירושלים, התפללו על ירושלים וכיוונו לירושלים. הם כיוונו לירושלים מעיראק, מלוב, מרוסיה, מפולין. בכל תפוצות העולם שהיו יהודים – הם התפללו לירושלים

"לפעמים, גם המובן מאליו צריך להיאמר. הערב, ההצהרה המדינית של הנשיא טראמפ אמרה עבורנו את המובן מאליו – ירושלים המאוחדת היא בירת ישראל. ההכרה של ארה"ב בכך חשובה לנו ויש לה משמעות מדינית וכלכלית. אני מקווה ששאר מדינות העולם יצטרפו לנשיא טראמפ ויכירו בירושלים כבירת ישראל. זה הדבר הנכון והאמיתי שכולנו מאמינים בו כיהודים וכאזרחי ישראל."

ח"כ זוהיר בהלול: "ירושלים נועדה להיות בירתן של שתי המדינות"

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני): "אני מצר על החלטתו של נשיא ארה"ב, שזכתה לתמיכת רה"מ נתניהו שמוביל מדיניות בלתי מתפשרת של ימין קיצוני. ההחלטה שמה מוקשים להסדר עתידי ומתכון בטוח להכשלת היחסים הפוטנציאלים הנרקמים בין ישראל למדינות המוסלמיות המתונות. ממשלת ישראל אולי מרגישה הערב כמנצחת, אך לטווח הארוך ההפסד הוא גדול. אנו עלולים להיגרר למעגל דמים טראגי ומיותר. ירושלים לעולם לא תהיה הבירה הבלעדית של צד זה או אחר. היא נועדה להיות בירתן של שתי המדינות, אשר יתקיימו זו לצד זו בארץ הקודש".

השר ישראל כ"ץ: "זהו יום היסטורי למדינת ישראל!"

שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ:

"זהו יום היסטורי למדינת ישראל! השבוע, לפני 68 שנה הכריז ראש הממשלה המנוח דוד בן גוריון כבירת הנצח של ישראל. והערב, בסמליות ייחודית נשיא ארצות הברית, ידידתנו הגדולה מכריז לראשונה על הכרה אמריקאית היסטורית בירושלים- בירת העם היהודי מזה 3000 שנה כבירתה של מדינת ישראל.

"ההתנגדות הפלסטינית להחלטה משקפת חוסר נכונות להכיר בזכותו של העם היהודי למדינה משלהם, בדיוק כמו לפני שבעים שנה. מדובר באחד ההישגים הגדולים בתולדות הציונות"

"גם היום, מי שאינו מכיר בירושלים כבירת ישראל- אינו מכיר בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית.

"אני מברך את נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ על החלטתו ההיסטורית ועל כך שהאיומים לא הרתיעו אותו. ההכרה של ארצות הברית הערב מבהירה לפלסטינים שהם חייבים להכיר בקיומה של ישראל וכי הגיע הזמן לנהל משא ומתן אמיתי.

"כעת, אנו מצפים מהקהילה הבינלאומית לתמוך בהחלטת טראמפ וללכת בעקבותיה- אין מהלך נכון וצודק יותר".

‏הג’יהאד האסלאמי: "החלטת טראמפ - הכרזת מלחמה"

לפיד: נאום מרגש של נשיא ארה"ב. ירושלים הייתה ותישאר תמיד בירתנו

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!