דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / פיפ"א רוצה את הכוכבים במונדיאל, אז היא מכניסה את היד עמוק לכיס

הוועדה המקצועית של פיפ"א קבעה את הקריטריונים לחלוקת 209 מיליון דולר, שיחולקו בין הקבוצות ששחקניהן יופיעו בטורניר גביע העולם ברוסיה | גם הפועל באר שבע, מכבי ת"א ומכבי חיפה צפויות להרוויח

לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום חמישי שעבר הודיעה התאחדות הכדורגל של פיפ"א על חלוקת הכספים החדשה למונדיאל הקרוב. פיפ"א, שמרוויחה במהלך המונדיאל סכומי כסף אדירים בעבור זכויות של אירוע הספורט הגדול והרווחי בעולם, חולקת חלק קטן מרווחיה עם קבוצות הכדורגל מרחבי העולם. לצעד הזה יש מטרה ברורה – למנוע ממועדוני העל באירופה לגרום לשחקניהם החשובים לא להגיע ולהשתתף במדי נבחרתם הלאומית במונדיאל.

פיפ"א רואה מקרוב את ביטול ההגעה של שחקנים בכירים לאליפות אפריקה בכדורגל ומנסה למנוע מקרה כזה אצלה. לכולם זכור המקרה המצער,  כאשר באליפות אפריקה שהתקיימה שנה שעברה שמונה שחקנים בכירים מנבחרת קמרון סירבו להופיע במדי נבחרתם. הם החליטו על כך לאחר שקבלו הוראה או בקשה מהקבוצות האירופאיות שלהן לוותר על ההשתתפות בטורניר כדי להיות חלק מהקבוצה בתקופת החורף. דוגמה נוספת ומשמעותיות יותר הוא הביטול ההגעה ההמוני של בכירי שחקני נבחרות אירופה בכדורסל בגלל הרצון לנוח או להתאמן טוב יותר לעונה הקרובה במדי קבוצת הנ.ב.א שלהם.

פיפ"א רואה את המתרחש באליפות אפריקה בכדורגל ובאליפות אירופה בכדורסל ואינה מוכנה לוותר על השחקנים הבכירים שיופיעו גם במדי נבחרתם באליפויות. בעיקר מתוך ההבנה שאם בכירי השחקנים כמו מסי, רונאלדו, ניימאר, פוגבה וכו' יוותרו על השתתפותם, כך גם הערך הכלכלי של המונדיאל ירד ויפגע בכיס העמוק מאוד של פיפ"א. היום אנו רואים את התופעה הקשה באליפות העולם בכדורסל שנראית חסרת ערך עם נבחרת ארה"ב שמלאה בכוכבים דרגה שלישית ונבחרת צרפת או סרביה שמגיעות ללא כוכביהם הגדולים ביותר.

הסכם חלוקת הכסף נחתם במקורו ע"י פיפ"א עם התאחדות המועדונים האירופאית eca בעקבות לחץ של המועדונים הבכירים לא לשלוח את שחקניהם למונדיאל 2010, בגלל אפשרות לעומס או פציעה שעלולה לפגוע בקבוצות בעונה לאחר המונדיאל. בעקבות ההסכם שהושג בפיפ"א חילקו בין הקבוצות 40 מיליון דולר במונדיאל 2010 בדרום אפריקה. סכום שגדל ל-70 מיליון דולר ב-2014 במהלך המונדיאל בברזיל והשבוע הודיע הוועדה מיוחדת של פיפ"א, שהפעם הסכום יזנק פי שלוש ל-209 מיליון דולר, שפיפ"א תחלק בעזרת המחלקה המקצועית שלה.

איך החלוקה תתבצע?

לאחר סיום המונדיאל פיפ"א תבחן מי היו השחקנים שהיו חלק מסגלי הנבחרות במונדיאל שכפי הנראה ישתתפו בו 776 שחקנים. כלומר 23 שחקני סגל בכל נבחרת כפול 32 נבחרות. שחקן שנכנס לסגל הנבחרת למונדיאל, קבוצותיו בשנתיים האחרונות יקבלו אליהן סכום כסף לפי החישוב הבא: ⅓ על עונת 2016/17, ⅓ על עונת 2017/18 ו-⅓ על יוני עד יולי 2018. כל שחקן יחשבו לו משבועיים של הכנה לפני תחילת המונדיאל עד למחרת ההדחה של נבחרתו. גם שחקן שלא שיחק דקה במונדיאל, אבל היה בסגל נבחרתו – קבוצתו תקבל את אותו הסכום.

סך הכל הימים בהם כל השחקנים ישתתפו במונדיאל לפי החישוב יוצא 24,500 ימים, זאת אומרת שעל כל יום ששחקן היה במסגרת המונדיאל, קבוצתו תקבל 8,530 דולר ליום, כמובן לפי חלוקה של הקבוצות בהן שיחק בשנתיים האחרונות. לאחר החישוב המורכב הזה, כנראה גם במועדונים הקטנים והגדולים ישבו ויחשבו כמה בדיוק מגיע להם.

בגזרת קבוצות הליגה הישראלית בינתיים האופציות כוללות מספר שחקנים שאולי יזכו להשתתף במונדיאל: ניקיטה רוקאביצה (מכבי חיפה ונבחרת אוסטרליה), ג'ון אוגו טוני וואקמה (הפועל ב"ש ונבחרת ניגריה), ראיקוביץ' (מכבי ת"א וסרביה), וידאר קיארטנסון (מכבי ת"א ונבחרת איסלנד).

בחישוב פשוט לדוגמה עם שני שחקני הפועל ב"ש יהיו בסגל ניגריה ונבחרתם תודח במהלך שלב הבתים ב-26 ביוני, ב"ש תקבל סכום נאה של 460,620 אלף דולר על שניהם ביחד. ואילו מועדון כמו כמו באיירן מינכן עם נבחרת גרמניה תגיע לגמר ובסגל הנבחרת לדוגמה יהיו שבעה שחקני באיירן מינכן, המועדון הגרמני יגרוף קופה יפה של 2,686,950 דולר. אם נחשיב שרב הסגל של קבוצות העל כולל ריבוי שחקנים בינלאומיים שישחקו במהלך המונדיאל, הסכומים הסופיים יכולים להגיע לכמה מיליוני דולר לכל מועדון בכיר, סכום קטן אך נחמד להכניס לחשבון הבנק שלהם. מי שירוויח יותר מכולם ביחס לגודל התקציב בנבחרתו יהיו דווקא המועדונים המקומיים מהנבחרות הקטנות יותר כמו פנמה או פרו שיקבלו סכומי כסף גדולים יחסית על השתתפות שחקניהם במונדיאל.

לאחר שסיימנו את שיעור המתמטיקה, נשאר רק לחכות ל-14 ביוני שהדבר האמיתי כבר יתחיל ואת המחשבונים נשמור לאחר כך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!