דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

התגובות / העולם הערבי מגנה ומתכנס להתייעצויות, במערב קוראים לפתרון שתי המדינות

אבו מאזן: "ארה"ב אינה יכולה לתווך יותר בהסכם בין הצדדים" | ארדואן כינה את טראמפ בלנדר והצהיר כי המהלך מייצר חוסר שקט באזור | בריטניה, גרמניה וצרפת מתנגדות, רוסיה וצ'כיה מכירות במערב ירושלים כבירתה של ישראל

הכותל המערבי וכיפת הסלע בירושלים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
הכותל המערבי וכיפת הסלע בירושלים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

אחרי עשורים רבים בהם ירושלים מוגדרת כניטרלית מבחינת הממשל האמריקאי, הכריז אתמול הנשיא דונאלד טראמפ את מה שאף נשיא אמריקאי לפניו לא הכריז – ארה"ב מכירה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל, ותיפעל להעברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים. נאומו כלל התייחסויות נוספות לתמיכתו בפתרון שתי המדינות לשני עמים, אך הפצצה הוטלה. ישנם הסברים רבים ושונים לסיבת ההכרזה ומועדה, אך בכתבה זו נתרכז בתגובות להכרזה זו בעולם ובמזרח התיכון הסוער.

בשכונה שלנו:

בשטחי יהודה ושומרון, עזה ומזרח ירושלים הוכרזה שביתה כללית על ידי הרשות הפלסטינית. החנויות ובתי הספר סגורים והיום בצהריים צפויות צעדות המוניות בערים השונות במחאה על ההכרזה של טראמפ. בעזה כבר החלו מהומות מקומיות אך החשש האמיתי הוא ממה שצפוי עם סיום התפילות בהר הבית.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי "ארצות הברית נסוגה מתהליך השלום" והציע כי היא אינה יכולה יותר למלא את תפקיד המתווכת בין הצדדים בתהליך השלום, תפקיד אותו היא מילאה כבר מעל לשני עשורים. אבו מאזן הוסיף כי "מזרח ירושלים היא בירתה הנצחית של המדינה הפלסטינית".

ראש הלשכה המדינית של החמאס, איסמעיל הנייה, הצהיר כי "הכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל היא חצייה של כל הקווים האדומים". הוא קרא לפלסטינים להביע את זעמם על הצהרתו של טראמפ בהר הבית ביום שישי (מחר). בפתח התגובות מתונות יותר בינתיים, אם כי גם שם נשמעו קריאות לאבו מאזן לחבור לחמאס ולפתוח באינתיפאדה.

בצה"ל נערכים בהתאם והכוחות ביהודה ושומרון מתוגברים.

בית ספר בשביתה בשכם בעקבות הכרזת טראמפ אתמול (צילום: נאסר איסתאפח/ פלאש 90)
בית ספר בשביתה בשכם בעקבות הכרזת טראמפ אתמול (צילום: נאסר איסתאפח/ פלאש 90)

ערב הסעודית הוכנסה למצב מורכב. מצד אחד הברית האסטרטגית עם ארה"ב. זוהי ברית עמוקה בין המדינה הסונית, ובמיוחד בית המלוכה שלה, והיא משפיעה על כל היבטי התנהלותה – הן פנימית והן חיצונית. מצד שני אין ביכולתה לגבות את המהלך הנוכחי של הממשל האמריקאי. דוברים רשמיים מסרו כי הם ניסו להניא את הנשיא מהכרזתו, והם ממשירים להביע את "צערם על החלטת הממשל האמריקאי" בתארם את ההחלטה כ"לא מוצדקת ולא אחראית".

גם ממלכת ירדן, שחלק ניכר מאוכלוסייתה מגדירים את עצמם כפלסטינים, נמצאת במלכוד מסוים. השותפות בין ארה"ב לירדן ארוכה ויציבה אך היות ובית המלוכה ההאשמי השולט בירדן הוא האמון על המקומות הקדושים בירושלים, ירדן חייבת לייצר תגובה החלטית. גורמים רשמיים גינו את ההכרזה של טראמם, ובנוסף הכריזו בירדן כי הם יתכנסו להתייעצות עם עבאס ויקבלו החלטות על המשך המהלכים המשותפים. גם הליגה הערבית תתכנס ביום שבת להתייעצויות.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מאשים את טראמפ בהשלכת המזרח התיכון אל "חישוק של אש" על ידי הצהרתו בעניין ירושלים. הוא כינה את הנשיא האמריקאי "בלנדר" שמייצר בלגן באזור. "אין אפשרות להבין מה אתה מנסה להשיג במהלך זה" הוא אמר, והוסיף כי זה מהלך שמנוגד ליכולת ליצור הסכם שלום.

בעולם:

מזכל האום גוטרש הצהיר כי "הוא מתנגד מהרגע הראשון לצעדים חד צדדיים" וכי צעדים אלו יסכנו את הסכם השלום בין הצדדים. הוא הוסיף כי יש לפתור את סוגיית ירושלים כחלק ממשא ומתן ישיר בין הצדדים והצהיר שוב על מחויבותו לפתרון שתי מדינות לשני עמים.

8 מדינות ביקשו פגישה מיוחדת של מועצת הביטחון של האו"ם על מנת לדון בהכרזתו של הנשיא טראמפ בעניין ירושלים: בריטניה, אורוגוואי שבדיה, סנגל, איטליה, צרפת, מצריים ובוליביה.

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה הערב שהיא מתנגדת להודעת הנשיא טראמפ.
״אנחנו לא מסכימים עם החלטת ארה״ב להעביר את השגרירות לירושלים ולהכיר בה כבירת ישראל לפני הסכם קבע עם הפלסטינים. אנחנו סבורים שאין זה מועיל, מבחינת סיכויי השלום באיזור. שגרירות בריטניה תישאר בתל-אביב״ נאמר בהודעת מיי.

גם ממשלת גרמניה הודיעה כי היא אינה תומכת בעמדה האמריקאית ושההגדרה הסופית של מעמדה של ירושלים ציקבע במו"מ בין הצדדים. נשיא צרפת עמנואל מקרון פירסם הודעה דומה.

רוסיה לעומת זאת הודיעה כי היא מכירה בירושלים המזרחית כבירתה של המדינה הפלסטינית העתידית, ובהקשר זה גם מכירה בירושלים המערבית כבירתה של מדינת ישראל.

עוד מדינה שהביעה תמיכה בהצהרתו של טראמפ היתה צ'כיה. משרד החוץ של צ'כיה הוציא הודעה בה הוא מכיר בירושלים המערבית כבירת ישראל על פי החלוקה של טרם מלחמת ששת הימים ב-1967.

נשיא השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, ד"ר יורגן בולר, מודה לנשיא ארה"ב על החלטתו ההיסטורית: "אנחנו מקבלים בברכה חמה את ההחלטה ההיסטוריה של ארצות הברית להכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל". עוד אומר בולר: "לירושלים יש חשיבות היסטורית ודתית עצומה עבור מיליארדים ברחבי העולם, וכנוצרים אנחנו מכירים בקשר ההיסטורי והרוחני של היהודים לעיר. במשך שבעה עשורים, העיר הייתה בירתה של מדינת ישראל. בכל אותה תקופה, ישראל הוכיחה את עצמה כמי שמגנה על המקומות הקדושים בעיר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!