דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרדס חנה-כרכור

בארץ / מנהל במועצת פרדס חנה-כרכור שלח לעובדות תכנים מיניים בקבוצת וואטסאפ

כיצד ראוי לברך את העובדות שלך לחג בקבוצת הוואטסאפ? אבי אוחיון, מנהל מדור גני ילדים במועצה, מצא לנכון לשלוח לעובדות הכפופות לו תמונות עם תכנים מיניים | תגובת המועצה: "הנהלים יחודדו, הטיפול יושלם באופן מעמיק ויסודי"

"תכתוב אחי, ותעזוב אותי בשקט" (shutterstock)
"תכתוב אחי, ותעזוב אותי בשקט" (shutterstock)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לקראת ערב סוכות השנה, שלח אבי אוחיון, מנהל מדור גני ילדים במועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, בקבוצת הוואטסאפ אותה הוא מנהל ובה חברות מלבדו רק נשים, כולן סייעות שעובדות תחתיו בגני המועצה, תמונה של אישה צעירה המחזיקה שלט ועליו כתוב "שמי הדס ואני גרה בערבה, ומחפשת תימני צדיק עם לולב גדול להחלפה עם שני אתרוגים". במועד אחר בתקופת חגי תשרי השנה, שלח באותה קבוצה תמונה של אישה עם חזה חצי חשוף, ולצדה הכיתוב חג שמח. לפי גורמים המעורבים בפרשה, גם בחג חנוכה האחרון, שלח אוחיון תמונה מאותו הסוג – תמונת אישה עם חזה חשוף, עליו מרוחה ריבה. לצד תמונות סמי-פורנוגרפיות אלה, אוחיון שלח בקבוצת העובדות גם מספר תמונות בעלות אופי גזעני.

לפני מספר שבועות, אחת הסייעות בפרדס חנה-כרכור פנתה למועצה והתלוננה על הודעות אלה. לאוחיון נערך בירור, שתוכנו לא נחשף לציבור הסייעות או לתושבי המועצה, והוא נשאר בתפקידו כמנהל מדור גני הילדים.

צילום מסך מתוך קבוצת הוואטסאפ שניהל אבי אוחיון (מתוך דף הפייסבוק של לירון ברייר)
צילום מסך מתוך קבוצת הוואטסאפ שניהל אבי אוחיון (מתוך דף הפייסבוק של לירון ברייר)

התנהלות זו, של עובד מועצה בתפקיד ניהולי השולח הודעות בעלות תוכן מיני לנשים שעובדות תחתיו, הייתה בגדר סוד גלוי, עד שלירון ברייר-דנציגר, אמנית שיצרה את פרוייקט "חוסר עניין לציבור" ותושבת פרדס חנה, נכנסה לתמונה. לירון מספרת שהחלה לעבוד כמורה בבית ספר באזור, ובמסגרת עבודתה נחשפה לשיחות מהוססות בחדר המורים על תמונות אלה. היא ניסתה לרדת לעומק הדברים, הגיעה אל שיחות הוואטסאפ המדוברות, והחליטה לחשוף אותן מתוך האמונה שחשוב כי הציבור ידע את הדברים.

ביום ראשון האחרון, כשבועיים לאחר קיום הבירור מול אוחיון, 2 סייעות שעובדות תחתיו החלו להסתובב בין כלל הסייעות, במהלך יום לימודים בו היו במסגרת עבודתן, ולהחתים אותן על מכתב שאומר שאוחיון לא הטריד אותן מינית. ברייר-דנציגר מספרת כי "שמעתי על 2 סייעות שתומכות בו, והן פשוט הלכו בזמן הלימודים של כל הסייעות, ושאלו אחת אחת – את הוטרדת על ידי אבי? הן אמרו לא, ואז הן החתימו אותן. עכשיו בואי נדבר על הסיטואציה הזאת, איזה אופציה יש להן? זה היה מאוד ברור שמי שלא חותמת עפה".

גם טל ברייר בן מוחה, מייסדת "מנהיגותה" ותושבת כרכור, וגם אחותה של לירון, מלאת ביקורת על התנהלות זו. "היה צריך באותו רגע (בו הדברים נחשפו – ע.י) לאסוף את כולן, להסביר שמה שנעשה שם זאת הטרדה מינית, להסביר איזה עוד מקרים של הטרדה מינית יכולים להיות, לבדוק איתן גם בקבוצה וגם אחת אחת. כמובן לא לחשוף אותן למצב שבו מגיעות אליהן סייעות אחרות שאומרות להן בואו תחתמו על מכתב שלא הוטרדתן ומכתב בעד הבן אדם. שכמובן זה מכתב שיש אוכלוסייה גדולה שכביכול נאלצה לחתום עליו בכפייה, מתוך הבנה שאם הן לא יחתמו עליו מקום עבודתן בסכנה. אני לא יכולה להגיד שהוא זה שיזם את המכתב, הוא ידע על המכתב. אבל עצם זה שהמועצה שלי מאפשרת שאותו ציבור סייעות יעמדו שוב בתוך הסיטואציה הזאת, זה בעיני שערורייתי".

זו אינה הפעם הראשונה בה שמו של אוחיון נקשר בהתנהלות בלתי הולמת במסגרת תפקידו במועצה. גורם המעורב בדברים אמר ל'דבר ראשון' כי "יש במועצה דבר שידוע כמצעד הדמעות של הסייעות לאבי אוחיון. שהוא לא שם עליהן, הוא מתייחס אליהן כמו זבל". אחד ההסברים שניתנו להתנהלות זו, הן של אוחיון והן של המועצה ביחס אליו, הוא העדרו של ראש מועצה מכהן בחודשים האחרונים. חיים געש, ראש המועצה הוותיק שכיהן בתפקיד 20 שנה, לא הצליח לקיים את תפקידו באופן מלא בשנה וחצי האחרונות עקב מחלה קשה. ראש מועצה חדש, אלדד בר כוכבא, נכנס לתפקיד רק בחודש האחרון.

צילום מסך מטושטש מתוך קבוצת הוואטסאפ שניהל אבי אוחיון (מתוך דף הפייסבוק של לירון ברייר)
צילום מסך מטושטש מתוך קבוצת הוואטסאפ שניהל אבי אוחיון (מתוך דף הפייסבוק של לירון ברייר)

אל לירון ברייר-דנציגר הצטרפה טל ברייר בן מוחה, והשתיים, יחד עם ליאת בר ורדי ופעילות נוספות, פתחו כתובת מייל יעודית אליה הן מזמינות סייעות נוספות לפנות ולשלוח עדויות, תוך הבטחה על שמירת המידע באופן שיגן על הסייעות ועל מי שתפנה. במענה לשאלה מה מטרתן במאבק זה, ענתה ברייר בן מוחה: "אני לא חושבת שאני צריכה לתת את הפתרונות. אני יודעת מה צריך לקרות בתהליך. מבחינתי בכמה כובעים צריך לקרות אותו דבר. אני נמצאת גם בכובע של אמא של ילדה שנמצאת פה במערכת החינוך, גם בכובע של תושבת המועצה, וגם בכובע שלי כאישה פמיניסטית ואקטיביסטית. כאמא – אני לא מוכנה שמי שמנהל את החינוך יהיה אדם שמסוגל להתנהג בצורה כזו. אני חושבת שזאת דרישה לגיטימית, שלא אני האדם היחיד שמשמיע את הדרישה הזאת. אין לי אמירה שצריך לפטר אותו מהמועצה, אני פשוט לא חושבת שזה אדם שנכון שינהל קבוצה של עשרות נשים, ואדם שראוי שינהל את החינוך לגיל הרך במועצה. גם כתושבת המועצה, אני לא מסכימה לממן עובד ציבור שנמצא בתפקיד ניהולי וזה מה שהוא עושה. שוב, אני לא קוראת לנשל את האיש מהכנסותיו, לא בציד ראשים. אני כתושבת המועצה לא מוכנה לממן כזה סוג פעילות, וכתושבת המועצה אני גם דורשת מהמועצה שכאשר כזה מקרה קורה, להשעות, להוציא את הבן אדם לחופשה, לגרום לסייעות לדעת שיש טיפול בזה".

לטענתה של טל, הפעם הראשונה בה המועצה התייחסה לנושא באופן ציבורי, הייתה אחרי הפוסטים שהיא ולירון העלו בנושא ובהן צילומי המסך מהוואטספ, אותם העלו ביום חמישי האחרון. "הרי המועצה הוציאה את הפוסט על הטיפול אחרי שאנחנו חשפנו את זה, לפני זה אף אחד לא ידע על מה מתרחש, זה לא היה מידע שהיה חשוף לציבור, גם הסייעות לא ידעו שזה מטופל באיזשהו אופן, ולהערכתי זה גם לא באמת טופל. כי טיפול מבחינתי זה לפנות לסייעות, לראות האם היו מקרים כאלה בעבר, לבדוק עם כל אחת מהן האם היא מרגישה מוטרדת, במה אפשר לסייע לה, להבהיר להן את הזכויות שלהן", אומרת טל. "מדובר באוכלוסייה כמו לדעתי רוב האוכלוסייה בישראל שלאו דווקא מכירה את הזכויות שלה. אני עובדת בתוך הגנים, עם המפקחות, ועם מנהלות החינוך, גננות וסייעות, כך שאני מאוד מחוברת לאוכלוסיה הזאת, מאוד מעריכה אותה. הן נשות חינוך מהמעלה הראשונה. אני חושבת שהן אוכלוסיה שהיא שקופה ושלא בצדק, ומוחלשת גם ככה. ואני לא מוכנה לעבור לסדר היום. אני חושבת שחובתו של כל אדם לפעול ולהיות גם הפה לאוכלוסיה שזה המנהל שלה, ולא יכולה ובצדק, לפעול נגד זה. הוא מחליט מי מפוטרת ולמי יש עבודה, ולכן הן לא יכולות לצאת נגדו. המצב מחייב בדיקה מעמיקה על מה עוד ייתכן והתרחש. אני לא יכולה להוכיח שיש עוד, אבל אנחנו יודעות שכשיש כזאת התנהלות אז בדרך כלל זה לא נגמר בכזאת התנהלות".

טל מתארת את הקושי הנלווה לעיסוק במקרה זה, שמזמן לעברה תגובות חברתיות קשות. "ניהלתי מאבקים אבל לא מאבקים מהסוג הזה. זאת חוויה מאוד קשה ברמה האישית. הקושי הוא לא דבר שיעצור אותי או יגרום לי להתחרט, אבל אני אומרת שלא הייתי משערת לאיזה רמות, ועוצמות, ורמות הגידופים והבריונות המילולית שזה הגיע אליה. אם אני, שאני כל כך בתוך התחום, ומגובה פה בקבוצה של נשים מאוד חזקה בכרכור, ויש לי את כל התמיכה – אם זה מה שאני חווה, ואני מדווחת על הטרדה שהיא לא הטרדה שלי, אז אני באמת מבינה שכדי שאישה תגיש משהו על הטרדה במדינה ישראל, היא צריכה להיות לא פחות מוונדר וומן. כל המערכת כולה בכל דרך אפשרית עובדת כדי להשתיק אותנו. אנחנו לא נשתוק, אבל אני באמת לא יכולה להבין איך מתמודדת מישהי שאין לה את הידע המגדרי, את התמיכה הזאת, את הביחד הזה, ושזה קרה לה אישית. מה אישה במדינה הזאת עושה כשהיא נפגעת? אני באמת לא יודעת. אני חושבת שזאת החוויה הכי קשה שלי מכל הסיפור הזה, שאני חושבת שאישה היום במדינת ישראל לא באמת יכולה להתמודד ולעבור את המחסומים החברתיים, ההשתקה, הבריונות והאלימות, ולשרוד את זה ולא ללכת אחורה, וזה מה שצריך לטפל בו חברתית".

ממועצת פרדס חנה-כרכור נמסר כי: "בחודש אוקטובר האחרון הועלו תכנים לא ראויים על ידי אחד מהמנהלים במועצה לקבוצת ווטסאפ בה חברות עובדות הכפופות לו. לפני מספר שבועות המקרה דווח להנהלת הרשות, אשר החלה מידית בבירור וטיפול המקרה על פי כל הנהלים הנדרשים, ובמעורבותם של כלל גורמי המקצוע המחויבים לכך על פי חוק. בתהליך הבירור לקחו חלק – היועץ המשפטי, מנהלת משאבי אנוש, מזכיר המועצה, המנהלת המקצועית והממונה על נושא הטרדות מיניות ברשות המקומית. נציין ונבהיר כי מדובר בעובד מסור, ותיק, ומוערך מקצועית, ללא תלונה או פגם מוסרי או מקצועי בתפקודו בעבר כמנהל וכעובד ברשות. עם זאת, למועצה מדיניות מחמירה בכל הנוגע לשמירה על סביבת עבודה מכבדת ושוויונית ובכוונתנו להמשיך ולפעול בהתאם למדיניות זו, כולל בחינת כלים מקצועיים להעמקת המסרים הללו בקרב כלל המנהלים והעובדים. במסגרת זו, ראש המועצה יכנס השבוע את עובדי הרשות לחידוד נהלים. בהמשך לכך, הטיפול מול המנהל והעובדות יושלם באופן יסודי ומעמיק תוך שמירה על צנעת הפרט של כלל המעורבים, והלקחים יופקו. המנהל וכמובן הנהלת הרשות מצרים באם מי מהעובדות נפגעו מהתכנים הללו ומהקשרם. בנוגע למכתב התמיכה עליו חתומות הסייעות – ליוזמה זו אין קשר למועצה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!