דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צ'כיה

הכרזת טראמפ / נשיא צ'כיה מביע תמיכה בהכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל

בשלב זה נראה כי העברת השגרירות הצ'כית לירושלים לא תקרה בקרוב, וזאת כחלק מאי הסכמה הקיימת בממשל הצ'כי ובשל מחויבות צ'כיה ליישור קו עם מדיניות האיחוד האירופאי

נשיא צ'כיה מילוש זאמן בפגישה עם רה"מ נתניהו בביקורו בישראל (צילום: AP Photo/Baz Ratner, Pool)
נשיא צ'כיה מילוש זאמן בפגישה עם רה"מ נתניהו בביקורו בישראל (צילום: AP Photo/Baz Ratner, Pool)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

בעוד מרבית מנהיגי אירופה וראשי האיחוד האירופי יצאו נגד הצהרתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהכיר בירושלים כבירת ישראל, נשיא צ'כיה מילוש זמאן ממשיך לעמוד לצידה של ישראל ולהביע תמיכה פומבית בהעברת השגרירות הצ'כית לירושלים.

בכנס של חברי מפלגת הימין "אירופה של חופש ודמוקרטיה ישירה", שמיתגה את עצמה כמפלגת אנטי-הגירה המתנגדת באופן תקיף להגירה מוסלמית לצ'כיה ולאירופה, כינה זמאן את ראשי האיחוד האירופי "פחדנים" וטען כי הם מעניקים תמיכה לארגוני הטרור הפלסטינים. זמאן גם ניצל את האירוע על מנת להביע שוב את תמיכתו בהעברת השגרירות הצ'כית לירושלים. "האיחוד האירופי, הפחדנים, עושים כל שביכולתם על מנת שתנועת טרור פרו-פלסטינית תקבל עליונות על תנועה פרו-ישראלית. כבר בשנת 2013 אמרתי כי אני אעריך את העברת השגרירות הצ'כית לירושלים, ואם זה היה קורה, אנו היינו הראשונים לעשות זאת ולהעביר את השגרירות שלנו לירושלים. כעת, במוקדם או במאוחר, אנו יכולים לללכת בעקבות ארה"ב. בכל מקרה, זה עדיין טוב יותר מאשר לא לעשות כלום" אמר זמאן.

ביום חמישי, יממה לאחר הצהרתו הדרמטית של טראמפ בבית הלבן, פירסם זמאן הודעה בה הביע תמיכה בהעברת השגרירות הצ'כית לירושלים ואמר כי הוא "מרגיש באמת מאושר" עם הצהרתו של טראמפ.

זמאן בן ה-73, שיעמוד לבחירה בחודש ינואר הקרוב ונחשב כבעל סיכויים טובים להיבחר לכהונה נוספת כנשיא צ'כיה, נחשב למנהיג האוהד ביותר לישראל באיחוד האירופי. למרות תמיכתו הפומבית בהעברת השגרירות הצ'כית לירושלים, המהלך לא יצא ככל הנראה אל הפועל לאחר שאנדריי באביש, ראש הממשלה הנבחר שאמור להיכנס לתפקידו בקרוב, אמר כי המהלך עלול לעורר אלימות במזרח התיכון. "הרעיון של העברת שגרירות ארה"ב לירושלים אינו רעיון טוב. אנו רואים את התגובות הרבות אליו כעת. עלינו להילחם במצבים בהם סכסוכים פורצים שוב, מחאות יתעוררו מחדש, שלא לדבר על התנקשויות. אסור לאיחוד האירופי לתמוך בהצהרת טראמפ ואין לאיחוד צורך לעורר סכסוכים חדשים במזרח התיכון" אמר באביש. בתגובה לדברים אמר דוברו של הנשיא זמאן, יירי אובצאצ'ק, כי "הנשיא זמאן מעריך את דעתו של ראש הממשלה הנבחר, אולם אינו מסכים איתה".

שעות ספורות לאחר הודעתו של טראמפ ביום רביעי על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, הודיעו משרדי החוץ של שתי מדינות נוספות, צ'כיה והפיליפינים, כי הם שוקלים ללכת בעקבות ארה"ב ולהורות על העברת השגרירויות שלהם לירושלים. "אנו נשקול את העברת השגרירות הצ'כית מתל אביב לירושלים. עם זאת, נבצע את המהלך רק על בסיס תוצאות שיחות עם שותפים מרכזיים באיזור" נמסר בהודעת משרד החוץ. משרד החוץ הצ'כי אף הבהיר כי הוא תומך בהכרה בירושלים המערבית כבירת ישראל וכי במצב בו יתקבל פתרון שתי המדינות מזרח ירושלים תוכל לשמש כבירתה של מדינת פלסטין העתידית.

בסוף השבוע כבר שינה שר החוץ הצ'כי, לובומיר זאורלק, את הטון ומסר כי השגרירות הצ'כית תישאר ככל הנראה בתל אביב. "צ'כיה מעריכה כי הנושא עדיין תלוי בפתרון שיהיה מוסכם על שני הצדדים. אנו יכולים לראות חלק מירושלים כבירת פלסטין, וחלק כבירת ישראל. זהו הפתרון אותו היינו רוצים לראות" אמר זאורלק. גם הממונה של קשרי החוץ באיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה כי "שוחחתי בעצמי עם שר החוץ הצ'כי והוא התחייב בפני כי צ'כיה נותרה מחוייבת לעמדת האיחוד האירופי כי ירושלים תשמש בעתיד כבירת שתי המדינות, ישראל ופלסטין. ברור כי העמדה של צ'כיה שונה מעמדת הממשל האמריקאי. אין החלטה מצידם להעביר את השגרירות הצ'כית לירושלים" אמרה מוגריני.

היא הוסיפה כי "כל 28 שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי מתנגדים להצהרה של הנשיא טראמפ. לאיחוד האירופי יש עמדה ברורה ומאוחדת. אנו מאמינים כי הפתרון הריאלי היחיד לסכסוך ישראל ופלסטין מבוסס על פתרון שתי המדינות עם ירושלים כבירת שתי המדינות. להצהרה של הנשיא טראמפ על ירושלים יש פוטנציאל מדאיג מאוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!