דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / "נטו הוזלות": כחלון הודיע על הפחתת מכסים ב-800 מיליון שקל

שר האוצר הכריז היום (ב') על תוכנית חדשה לביטול מסי קניה ומכסים בגובה של 800 מיליון שקל | בין בשאר יבוטלו מסי קניה על מוצרי אלקטרוניקה וחשמל ומכסים על תמרוקים, ביגוד וצעצועים | התוכנית ממשיכה את מדיניות משרד האוצר- חשיפת השוק לייבוא, ללא הגנה על התעשייה המקומית

שר האוצר כחלון במסיבת העיתונאים בנושא רפורמה במיסוי, 11 בדצמבר 2017 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
שר האוצר כחלון במסיבת העיתונאים בנושא רפורמה במיסוי, 11 בדצמבר 2017 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון חשף היום (שני) את תוכניתו להורדת מכסים ומיסי קניה על שורה ארוכה של מוצרים. התוכנית, שזכתה לשם "נטו הוזלות" מצטרפת ל"נטו משפחה" ול"נטו תינוקות" בחשיפת השוק הישראלי למוצרים מיובאים, במטרה להוזיל את עלויות המחיה. בצד הפוליטי, את תוכניות ההטבות שלו מקפיד להשיק כחלון בהודעות פתע, תחת מיתוג המזוהה עם מפלגתו, בזמן שראש הממשלה נמצא בחו"ל.

תכנית "נטו הוזלות" כוללת ביטול של מסי הקניה על שורה של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ביניהם מקררים, תנורים, טלוויזיות, תנורים רמקולים ומסכים. מס הקניה שבוטל נע בין 12% ל-30% משווי המוצר ועלותו לקופת המדינה מוערכת בכ-245 מיליון שקלים בשנה.

בנוסף, יבוטלו המכסים המוטלים על שורה של מוצרי חשמל בשיעור של 15%-8%, על ביגוד ומוצרי טקסטיל בשיעור 6%, על מוצרי טואלטיקה בשיעור של 12%, ועל צעצועים, משחקים וציוד ספורט בשיעור של 12%. סה"כ עלות התוכנית כולה לקופת המדינה נאמד בכ 800 מליון שקלים.

הורדת מיסי הקניה צפויה להיכנס לתוקף בתוך ימים ספורים, מיד לאחר פרסום הצו בנושא על ידי שר האוצר. הורדת המכסים תיקח כמה שבועות, שכן שר האוצר מחוייב לפרסם את ההצעה להיערות הציבור ורק לאחר מכן יוכל להשלים את המהלך.

במשרד האוצר מכירים בעובדה שהורדת מכסים ומיסי קניה לא תמיד מתגלגלת לכיסם של הצרכנים, ולעיתים חלקים משמעותיים ממנה נשארים בידיהם של היבואנים והמשווקים. זו הסיבה שהוחלט להגביל את תוקף הורדת המיסים לשנה, עד סוף 2018. אז תתבצע בחינה מחודשת של ההחלטה. בצורה כזו מבקשים באוצר לתמרץ את היבואנים והמשווקים להעביר את הורדת המס לצרכנים ובכך להוכיח שהורדת המכסים אכן מורידה את העלויות לצרכן ויש להאריך את תוקף ההחלטה.

מעבר לרצון להוזיל את יוקר המחיה לאזרחי ישראל, יש להורדת המכסים סיבה נוספת. בשנה האחרונה החלו בעלי רשתות השיווק של מוצרי אלקטרוניקה וביגוד בקמפיין להורדת המכסים. טענתם המרכזית היא שהתרחבות האפשרויות לרכישה באינטרנט יוצרת תנאים לא הוגנים לתחרות. בעוד שהם מחוייבים בתשלומי מכס על כל מוצר מיובא, הצרכנים שרוכשים ישירות באינטרנט נהנים מפטור ממע"מ ברכישה של עד 75$ ובפטור ממכס ברכישה של עד 500$. התרחבות הרכישות ברשת, טוענים בעלי העסקים, רוקנה את החנויות הפיזיות.

מעבר לאינטרסים של בעלי העסקים, תוכניתו של כחלון מתיישבת עם התפיסה השלטת במשרד האוצר היום – חשיפת המשק הישראלי לייבוא. מדיניות מכס, נועדה קודם כל על מנת להגן על שוק העבודה המקומי.

כל מדינה מגינה בצורות שונות על ענפים שונים אותם היא רוצה לטפח. בישראל ויתרו על ענפי התעשייה והחקלאות, ובהתאם מקודמים מהלכים להורדת מכסים ולפתיחת ענפים אלה לייבוא.

מדינה חכמה יכולה לנצל הורדת מכסים כדי להסכים עם מדינות אחרות על הורדת מכסים מקבילה על תעשיות שהיא רוצה לעודד כיצואניות. מהלכי חשיפת המשק לייבוא שמקודמים בשנתיים האחרונות במשרד האוצר, לא כוללים הסכמים בילטרליים מהסוג הזה. יש מי שחושב שראוי לוותר על ההגנות על התעשייה המקומית בדמות מכסים. סה"כ תעשיית הטקסטיל והאלקטרוניקה בישראל הן זניחות יחסית, עם זאת ניתן היה לנצל מהלך כזה על מנת לעודד את כושר הייצוא של התעשייה המקומית למדינות אחרות בעולם.

הויתור החד צדדי על מכסים שמבצע האוצר, מוכיח כי לא רק מדובר רק בשיקולים כלכליים גרידא. אלא מדובר בתפיסת עולם אידאולוגית המציירת מעבר של המשק הישראלי מתעשייה וחקלאות למסחר ושירותים. 

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, בירך על הודעתו של כחלון, ואמר כי "זהו מהלך של הוזלת אמת בכיוון הנכון, הפועל בצורה שוויונית גם על יבוא מקוון וגם על מכירות מקומיות. המהלך מהווה נטו הפחתת מחירים לצרכן וגם מקדם את עקרון השוויון בין מכירות מקומיות ליבוא אישי מחו"ל, עקרון שהוא ביסוד תפיסתנו הכלכלית ונשמת אפה של התחרות הישראלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!