דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בארץ / אבל בעולם החרדי: הרב אהרן לייב שטיינמן הלך לעולמו

מנהיג הציבור הליטאי ומבכירי הרבנים החרדים, הלך הבוקר (ג') לעולמו בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק והוא בן 104 | הלווייתו תיערך בשעה 12:00 בבית העלמין בעיר | המשטרה ומד"א נערכים בכוחות מתוגברים

הסכים לגיוס נוער חרדי נושר. הרב אהרון לייב שטיינמן ז"ל. (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90).
הסכים לגיוס נוער חרדי נושר. הרב אהרון לייב שטיינמן ז"ל. (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90).

הרב אהרון לייב שטיינמן, מנהיגו המרכזי של הזרם הליטאי במגזר החרדי וממנהיגיה של מפלגת יהדות התורה, הלך הבוקר (שלישי) לעולמו בבית החולים מעייני הישועה. הרב, בן 104, אושפז לאחרונה לסירוגין בבית החולים לאחר שסבל מדלקת ריאות ומקשיים בנשימה. הבוקר חלה החמרה במצבו הרפואי ומאז העניקו לו רופאיו טיפול רפואי אינטנסיבי.

"הרב עבר לפנות בוקר אירוע של דום לב. ההחייאה הצליחה להחזיר את פעימות הלב, אך המצב בלתי הפיך", אמר הבוקר פרופסור מוטי רביד, מנהל בית החולים, ברדיו קול ברמה. בשעה 8:00 הודיעו בבית החולים רשמית: "אנו מאשרים בצער רב על פטירתו של רשכבה"ג מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל".

הלווייתו של הרב שטיינמן תיערך בשעה 12:00 בבית העלמין בבני ברק. מסע ההלוויה ייצא מביתו שברחוב חזון איש בעיר והוא ייטמן לצד אשתו תמר. משטרת ישראל נערכת בכוחות מתוגברים בצירים המובילים לבית העלמין, במטרה לנהל את התנועה ולאפשר הגעה של הציבור ללוויה. עוד נמסר מהמשטרה כי לא תתאפשר הגעה של כלי רכב פרטיים ללוויה, הציבור מתבקש לעשות שימוש בתחבורה ציבורית.

החל מהשעה 10:00 יחל וויסות ודילול של כניסת כלי רכב לשני הכיוונים המובילים לבני ברק מהכבישים הבאים:

  • כביש 4 מכיוון צומת רעננה למשמר השבעה.
  • כביש 1 ממחלף בן שמן לכיוון קיבוץ גלויות.
  • כביש 5 ממחלף קסם לכיוון צומת מורשה.
  • כביש 20 ממחלף גלילות לכיוון מחלף דב הוז.
  • כביש 471 לכל אורכו לשני הכיוונים.

מאות חובשים ופראמדיקים של מגן דוד אדום, וחוליות של מגישי עזרה ראשונה עם אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי מד"א ורכבי הצלה ייעודיים ובשיתוף מתנדבי 20 אירגוני ההצלה הפועלים בשיתוף עם מד"א, יאבטחו רפואית את מסע ההלוויה, בו צפויים להשתתף רבבות בני אדם.

במד"א קוראים לציבור המשתתפים להצטייד בבקבוקי מים, להישמע להוראות המארגנים, להימנע ממצבי דוחק וטיפוס על גדרות ומקומות מסוכנים ומציבור הנהגים לנהוג במשנה זהירות. בכל צורך רפואי יש לחייג לקו החירום 101 של מגן דוד אדום

"ראש הישיבה"

הרב שטיינמן, שכונה ברחוב החרדי הגראי"ל (ראשי התיבות של תוארו ושמו – הגאון רבי אהרון יהודה לייב) וגם "ראש הישיבה", על רקע עיסוקו המרכזי בענייני חינוך., נולד ב-1913 בבריסק, שנמצאת כיום בשטח בלארוס. אביו, אמו וחמשת אחיו נרצחו בשואה, ואילו הוא ברח לשווייץ. הוא התיישב בעיירה מונטריי, החל ללמוד בישיבה מקומית ולימים גם עמד בראשה.

בשווייץ הכיר את אשתו, תמר קורנפלד ז"ל, חסידת גור שהייתה מבוגרת ממנו בחמש שנים וברחה מבלגיה בזמן המלחמה. לשניים נולדו שני בנים ושתי בנות, עשרות נכדים ונינים ובני נינים. בנם, הרב שרגא שטיינמן, נישא לחנה קנייבסקי – נכדתו של הרב אלישיב ז"ל. לפני שלוש שנים נולד בן נינו של שטיינמן (דור חמישי שלו), שהוא גם נכד נינו של אלישיב (דור שישי).

בשנת 1946 עלה הרב לישראל והתיישב בבני ברק. הוא עזב לתקופה קצרה לכפר סבא כדי לעמוד בראש ישיבת "חפץ חיים", ואז חזר לישיבת פוניבז' היוקרתית. בהמשך הזמין אותו הרב שך לכהן במועצת חכמי התורה של דגל התורה. בניגוד לרב אלישיב, שהיה פוסק הלכה, הרב שטיינמן היה קודם כל ראש ישיבה ועסק יותר בחינוך והתנהגות.

לאחר פטירת הרב אלעזר מנחם מן שך, הפך שטיינמן  לאחד ממובילי הציבור הליטאי ולאחר פטירת הרב יוסף שלום אלישיב הפך לסמכות הרוחנית העליונה של סיעת דגל התורה ביהדות התורה ועמד בראש מועצת גדולי התורה שלה. הסיעה מייצגת את הרוב הליטאי והיא מונה שלושה נציגים בכנסת – חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר – ועשרות נציגים ברשויות המקומיות. עם זאת, השפעתו הפוליטית הייתה משמעותית יותר והתייעצו עמו פוליטיקאים המייצגים את הזרם הספרדי והחסידי ואף ממפלגות נוספות.

מאז סומן כיורשו של הרב אלישיב החל לעסוק בשאלות סביב גיוס, גיור, ברית הזוגיות ועוד. במגזר היו שראו בו מתון, פשרן, פתוח ואפילו חדשן, לפחות בהשוואה לקודמיו. כך בסוגיות של דת ומדינה ויחס להשכלה ועבודה הוא הוביל קו מתון יותר. בנוסף, במשך שנים דיברו על כך שהעניק הסכמה שבשתיקה לנח"ל החרדי בצה"ל ואף אישר פתיחת מקומות עבודה לנשים בתחום היי-טק בערים החרדיות. במאבק נגד גיוס החרדים לצה"ל הוביל הרב קו פשרני והורה לתלמידיו להתייצב בלשכות הגיוס לחתימה על דיחוי, אסר עליהם לקיים הפגנות או מחאות קולניות והעדיף להימנע מחיכוכים עם צה"ל. הרב שטיינמן ראה בארגונים לחזרה בתשובה את משימת חייו והשקיע בכך זמן רב. הוא גם שכנע אנשי עסקים בעלי הון שהגיעו להתברך ממנו לתרום כספים למוסדות לימוד בארץ ובעולם.

בעבר הוטחה בו ביקורת נוקבת מצד גורמים קנאיים על שיתוף פעולה עם יוזמי "חוק טל", על תמיכתו בהקמת "הנח"ל החרדי" ובהכשרה מקצועית לצעירים חרדים שאין תורתם אומנותם, וכן על שליחת נציגים לפורום "אמנת כנרת" (לאחרונה התקרב יותר לחוגים השמרניים. כך למשל, הצטרף לפני כשבועיים למנהיגים חרדים אחרים שיצאו נגד לימודים אקדמיים לנשות המגזר).

על רקע עמדותיו אלו קמה לו לפני כשלוש שנים וחצי, לאחר פטירת "פוסק הדור" הליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב, אופוזיציה קולנית המערערת על מנהיגותו – דבר שלא היה לו תקדים בזמנם של "גדולי דור" קודמים. מתנגדיו, "הפלג הירושלמי", ראו במתחרהו, הרב שמואל אוירבך, הקנאי והנוקשה יותר, את מנהיג הליטאים החדש.

הרב התגורר בדירה צנועה של שני חדרים וחצי ברחוב חזון-איש בבני ברק, דירה שלבקשתו מעולם לא שופצה. חדר השינה היה גם חדר לימוד, חדר אורחים וחדר ישיבות. בחדר הזה התקבלו בחייו תלמידים, פוליטיקאים ושגרירים מהעולם והוא הפך כתובת מרכזית עבור רבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!