דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ברכת הפריץ

מזל טוב אזרחי ישראל. הפריץ הטוב הכיר בירושלים וסופסוף יש לנו עיר בירה. בשעה טובה אפשר יהיה להעביר את משרדי הממשלה לירושלים מקרית אונו או איפה שהם לא נמצאים כיום. נוכל לבנות בירושלים בית משפט ופרלמנט ואפילו נשיא המדינה יוכל להעביר את מעונו לשם. מירי רגב לא תצטרך עוד להביע את כיסופיה לירושלים בלבישת שמלות מביכות בפסטיבלי קולנוע בעולם. השישי בדצמבר צריך להיכנס ללוח המועדים הישראלי (או שמא זה יהיה י"ח בכסלו?)

לא ברור מה יותר עלוב – ההתרגשות שאחזה בימין לנוכח ההכרה בירושלים כבירת ישראל כאילו לא ידענו שזו עיר הבירה שלנו או ההערצה שלה זוכה טראמפ בישראל. בארצות הברית אחוזי התמיכה בו בשפל ולא במפתיע. בשאר העולם מתייחסים אליו כמות שהוא: נרקיסיסט, שקרן, גזען, חסר אחריות, מסוכן והרשימה עוד ארוכה. רק בישראל הוא נערץ כי הוא עומד לצדנו בשעה שאנחנו ממשיכים לטפח את הכיבוש ולסכל כל אפשרות לפתרון. פרמטרים אחרים לצורך הערכת פוליטיקאי זר הם שוליים. שקרן כפייתי? מעודד שנאה? גזען? מטריד נשים שאף אחד מאתנו לא היה מעז להשאיר את הבת שלו לבד אתו בחדר? כל אלה לא חשובים, העיקר שהוא בצד שלנו.

אז הייתה שמחה גדולה בימין וזה מובן לחלוטין. הימין בישראל לא באמת יודע לספק פתרונות (אלא אם כן הם ספוגים בגזענות) לסכסוך הבלתי נגמר עם הפלסטינאים ולכן הוא מתמחה במלים, סיסמאות, הסתה ויחסי ציבור. ההכרזה של טראמפ משחקת בדיוק במגרש הזה. אולי תהיה לה גם השלכה מעשית מסוימת אבל העיקר שלה הוא הצהרתי. מילים וסיסמאות, בדיוק כמו שהימין אוהב. כשמדובר בסיסמאות אין שניה לירושלים – ירושלים המאוחדת, העיר שחוברה לה יחדיו, בירת ישראל לנצח נצחים (אפילו לפני שטראמפ הכיר בה, תארו לעצמכם).

זה לא בלעדי לימין, גם אבי גבאי דיבר בהתרגשות על ירושלים המאוחדת אחרי הכרזתו של טראמפ ועוד לפניו הסביר הוגה הדעות בן זמננו יאיר לפיד, שירושלים היא רעיון ורעיון אי אפשר לחלק. העניין הוא שאם נפרדים מהספירות הגבוהות בהן נמצא לפיד ויורדים לפני הקרקע מגלים שירושלים מזמן מחולקת. היא מחולקת בין יהודים לערבים, בין שווים יותר לשווים הרבה פחות, בין כאלה שהמדינה והעירייה משקיעות בהם לבין כאלה שממש לא, בין כאלה שאסור להטיל עוצר על השכונות שלהם אפילו אם ייצא מהן רוצח אכזר לבין כאלה שאפשר ואף רצוי. בין כאלה שנהנים מזכויות אדם ואזרח מלאות לבין כאלה שיכולים לחלום על זה. אמנם נתנו להם תעודה בצבע כחול אבל להצביע לכנסת למשל הם לא יכולים. השתגעתם שהם יצביעו לכנסת? זה עוד ארבעה מנדטים לרשימה המאוחדת.

ירושלים היא כמובן גם הרבה דברים נפלאים. זו עיר מיוחדת מלאת קסם והיסטוריה. יש בה מקומות יפהפיים, תרבות מפותחת, מרכזים של השכלה גבוהה ופסיפס אנושי עשיר ומרתק, אם כי רבים מחלקי הפסיפס השונים לא מחבבים במיוחד זה את זה. היא בהחלט הרבה דברים, טובים ורעים, אבל מאוחדת היא לא. אפשר לברבר את עצמנו לדעת עד מחר אבל זה לא יאחד אותה.

העניין הזה לא היה מטריד כל כך אלמלא היה נדמה שבנוגע לירושלים, כמו בעוד תחומים, ממשלת ישראל מבססת את המדיניות שלה על סיסמאות ולא על המציאות. המציאות, מרגיזה שכמותה, היא מורכבת יותר ולא תמיד מתאימה את עצמה לסיסמאות, יפות וקליטות ככל שיהיו. הרי כיוון שמלמדים אותנו השכם והערב שירושלים היא העיר שחוברה לה יחדיו ושאסור לחלק אותה, חלק גדול מן הישראלים לא מוכן לחשוב על האפשרות של הסדר בירושלים שכולל פרידה ממזרח העיר. רובם אגב בכלל לא מכירים את העיר. הם לא יודעים היכן עובר קו התפר בין מזרח למערב או איפה נמצאים ואדי ג'וז, ג'בל מוכבר, עיסאוויה או שועפאט. הם לא ביקרו שם וגם לא יבקרו. ודאי שהם לא יודעים ששועפאט היא גם שכונה וגם מחנה פליטים. ועדיין, כמו ממשלת ישראל, הם יעדיפו להתבוסס בעוד שנים ארוכות של סכסוך מדמם בשביל לשמר שליטה במקומות שהם אינם מכירים בשמו של אידיאל שלא באמת קיים.

בסופו של יום, לא משנה כמה פעמים נאמר את המלה מאוחדת ועד כמה טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל. הסכסוך לא ייפתר ללא פתרון הוגן ומוסכם גם בירושלים, פתרון שיהיה מעוגן במציאות בשטח ולא במלים באוויר. הוגה הדעות י. לפיד אולי לא שם לב אבל בחלק מן השטח המוניציפלי של הרעיון שאינו ניתן לחלוקה עוברת חומה שלא נעים לומר אבל זה בדיוק מה שהיא עושה. כאשר בנו את גדר ההפרדה בעוטף ירושלים ניתקו ממנה בלי למצמץ עשרות אלפים מתושבי העיר, ערבים בלבד מטבע הדברים. הם עדיין נחשבים תושבי ירושלים אבל כדי להיכנס אליה הם צריכים לעבור מחסום. כמובן שהם הפסיקו לקבל את השירותים הבסיסיים מהעירייה אבל למי בישראל אכפת? מסתבר שכאשר רוצים לחלק קצת את ירושלים ויש סיבות טובות לכך אז אין בעיה. זה הרי גם מה שיקרה בירושלים כאשר יגיעו יום אחד להסדר. בטח יסבירו לנו אז שג'בל מוכבר ועיסאוויה ובית חנינא הם בעצם כפרים ולא ממש ירושלים אז בפועל לא חילקנו אותה. הטרגדיה היא שבמקום שזה יקרה בקרוב אנחנו דוחים את הבלתי נמנע ובינתיים מוסיפים עוד הרוגים, פצועים, כאב, ושנאה למעגל האלימות שקשה לנו אתו אבל נראה שיותר קשה לנו בלעדיו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!