דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט ועבודה / ארגון שחקני הכדורגל התערב במספר פגיעות בהעסקתם של שחקנים

חשבתם ששחקני כדורגל מרוויחים טוב? מחקר חדש מראה ש-41% מהשחקנים בעולם לא מקבלים משכורת בזמן או בכלל | גם בישראל ישנם מקרים של פגיעה בשכר, והשחקנים נאבקים

ניר אלון (תמונה באדיבות המצולם)
ניר אלון (תמונה באדיבות המצולם)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שחקן הכדורגל בימינו נמצא במצב כמעט בלתי אפשרי. יום אחד הוא הכוכב הכי גדול של קבוצתו, מוביל אותה לתארים והישגים מדהימים, אהוב האוהדים וההחתמה הגדולה והנוצצת של קבוצתו החדשה. העיתונים מהללים, האוהדים שרים שירי אהבה וכולם סביב מחייכים ונרגשים, אך כגודל התהילה – כך גם עצמת ההתרסקות.

תוך שנה-שנתיים, לפעמים אפילו תוך זמן קצר בהרבה, השחקן עלול למצוא עצמו כנטל כלכלי שאינו רצוי ע"י הבעלים, כשנוא האוהדים, שההתעסקות היחידה בו בעיתונים תהיה ביקורת קוטלת והרסנית. באותה הקלות השחקן עשוי ליפול לתהום האפורה של עולם הכדורגל, בה הוא הופך לבלתי נראה.

מחקר שנערך על ידי ארגון השחקנים העולמי "fifpro" חושף תמונה קשה על המתרחש הרחק מעולם הזוהר של אליטת הכדורגל. במחקר השתתפו 2,898 כדורגלנים מליגות מקצועיות ברחבי העולם. לפי המחקר 41% מהשחקנים בעולם לא מקבלים משכורות בזמן או לא מקבלים בכלל. מחקר אחר שנערך באוניברסיטת מנצ'סטר השנה מראה כי 71% משחקני הכדורגל המקצוענים מקבלים שכר של פחות מ-4,000 דולר לחודש, כאשר 41% מכדורגלני העולם משתכרים פחות מאלף דולר לחודש.

הדו"ח חושף עוד נתונים מדאיגים לפיהם 22% מכדורגלני העולם הוכרחו במהלך הקריירה להתאמן לבד הרחק מהקבוצה כדי לחתום על חוזה חדש, לוותר על המשכורת או לעבור לקבוצה שאינם רוצים להיות בה. 82% מהשחקנים בסרביה סיפרו שהופעל עליהם לחץ לחתום בקבוצה שאינם רוצים לשחק בה, ויותר מ-40% מהשחקנים בשווייץ ודנמרק דיווחו שהעבירו אותם בהעברה לקבוצה אחרת למרות שהתנגדו. 52% מהשחקנים בברזיל לא מקבלים משכורת בזמן. 62.5% מהשחקנים בעולם שסיפרו שהכריחו אותם לחדש את החוזה בקבוצתם, גם לא קיבלו משכורות בזמן שאמורים לשלם להם.

למרות שהמצב הכללי בישראל נחשב להרבה יותר טוב, התופעות הרעות והחולות של הצד הבלתי נראה בעולם הכדורגל מתקיימות באופן שוטף גם כאן. רק בחודש האחרון נאלץ להתערב באופן ישיר ארגון השחקנים הישראלי בהתנהלות לא תקינה של חמש קבוצות כדורגל בישראל כלפי שחקניהן.

מכבי הרצליה מכריחה שישה משחקניה הישראלים להתאמן לבד ולהיות מנודים מסגל ואימוני הקבוצה, מה שנאסר באופן מפורש ע"י אופ"א ויכול להיות עילה לשחרור שחקני הקבוצה לאלתר.

קבוצת בני יהודה שלחה את שחקנה הזר הקרואטי אנטוניו מרשיץ' לראות את משחקי הקבוצה מהיציע והטילה עליו פעמיים כנסות במטרה לגרום לו לחתום על הסכם שחרור מהקבוצה בתמורה לוויתור על כספים שהקבוצה התחייבה אליהם בשנתיים הקרובות.

אנטוניו מרשיץ', משמאל (מתוך ויקימדיה)
אנטוניו מרשיץ', משמאל (מתוך ויקימדיה)

בהפועל רעננה השחקן אלי בבייב נשלחלהתאמן לבד  במשך שלוש שבועות, לאחר הוראות שקיבל המאמן מנחם קורצקי ממקבלי החלטות במועדון, שטענו שהיחס של השחקן אינו מקצועי מספיק. הפועל נצרת עלית ביצעה קיצוץ רוחבי של 10% מהמשכורות של כל שחקניה בעקבות בעיות כלכליות שהיו במועדון בתחילת העונה. כעת כשנכנס הכסף החסר והמועדון מתכנן להתחזק בשחקנים חדשים בחודש העברות של ינואר, מסרבת הקבוצה להחזיר את הסכום שקוצץ בהסכמת השחקנים בתחילת העונה.

הסיטואציה הקשה והבעייתית ביותר היא של מועדון הפועל ירושלים שמשחק העונה בליגה א'. במועדון לא שילמו לשחקנים את משכורות חודש נובמבר ואוקטובר לאחר התאריך שהיו אמורים ב-9 לכל חודש. מדובר בסיטואציה מורכבת כי הקבוצה משחקת לא בליגה מקצוענית, ולכן השחקנים חשופים יותר לפגיעה בחוקי השכר.

בחמשת המקרים שעל הפרק פנו השחקנים לנציגי ארגון השחקנים בתקווה שיאבקו על זכויותיהם מול הנהלת הקבוצות. ניר אלון יו"ר ראש חטיבת הספורט בהסתדרות, שלח לבעלי הקבוצות מכתב עם דרישה להשיב את השחקנים לאימונים רגילים במכבי הרצליה, לבטל את שני הכנסות שהוטלו על שחקן בני יהודה אנטוניו מרשיץ', להחזיר לאלתר את 10 האחוזים שקוצצו ממשכורות השחקנים בנצרת עלית ולשלם תוך 48 שעות את שני חודשי המשכורת שהפועל ירושלים לא שילמה לשחקניה.

לפי ההסכם החדש שנחתם בנובמבר בין התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א לארגון שחקני הכדורגל העולמי fifpro, התקבלו החלטות מהפכניות שכוללות חוקים חדשים וברורים יותר כלפי דיני העסקה של שחקני הכדורגל בעולם. לפי ההסכם, שחקני כדורגל שלא מקבלים שכר במשך חודשיים, שמקבלים איומים ו/או שמתאמנים לבד ולא עם הקבוצה (כמו שנהוג בהרבה קבוצות גם בארץ ששולחות את השחקנים שלהן להתאמן לבד כדי להפעיל לחץ על השחקנים לחתום על חוזה חדש או להשתחרר ללא פיצויים מהחוזה החתום) – יוכלו להשתחרר מהחוזה ללא תמורה. קבוצה שתסרב לשחרר את השחקן תעמוד לדין ותקבל עונשים בתחום החתמה והעברת שחקנים בחלון העברות.

למרות אי התקינות במעשי הקבוצות לפי חוקי העבודה של פיפ"א, בחרו מקבלי החלטות בקבוצות מכבי הרצליה, הפועל ירושלים, הפועל נצרת עלית ובני יהודה בביטול ההאשמות וזלזולו בחומרתן, כאשר שלושת האחרונות הוסיפו חטא על פשע והוציאו הודעה רשמית כנגד ארגון השחקנים ובחירתו להתערב בענייניו הפנימיים של המועדון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!