דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שמן זית

חקלאות / בחנוכה 2017 יצרני שמן הזית הישראלים מחכים לנס

החקלאים המייצרים שמן זית נאלצים להתמודד עם הכנסת מוצרים מיובאים לשוק, שמקדם שר האוצר | במשרד החקלאות קוראים לצרוך שמן זית ישראלי, אך האם מדיניות פתיחת מכסות היבוא תותיר בכלל יצרנים ישראליים?

הפגנת חקלאים, דצמבר 2016 (צילום: דבר ראשון)
הפגנת חקלאים, דצמבר 2016 (צילום: דבר ראשון)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בחנוכה אנו זוכרים את נס פח השמן שהבעיר את מנורת בית המקדש לשמונה ימים, ובחנוכה 2017 יצרני שמן הזית הישראלים מחכים לנס. החקלאים חוששים מקריסת הענף ומעקירת כרמי זיתים בעקבות התוכנית לפתיחת מכסות ייבוא פטורות ממכס בהיקפים גדולים מאד.

בעשור האחרון ישנה עלייה משמעותית בייצור שמן זית ישראלי עקב נטיעות מרובות, בעידוד ובתמיכת משרד החקלאות. כמו כן, הכנסת אגרוטכניקה של מיכון ומסיק מכני, המסתפק במעט מאוד ידיים עובדות, לצד צריכת מים נמוכה ויכולת שימוש גם במים שמוגבלים בשימושים אחרים כגון מים מליחים ומי קולחין, הובילו להכפלת יצור שמן הזית בארץ. עונת המסיק החלה בחודש שעבר והחקלאים מצפים לייצור של כ-18,000 טון שמן זית. אולם למרבה האירוניה דווקא במועד זה מתבשרים החקלאים על תכנית לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס בהיקפים גדולים מאד שיכניסו תחרות לשוק המקומי.

לדברי ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים "המשמעות של מכסות אלו היא שהמחיר הסיטונאי (לא לצרכן כמובן) של השמן למגדל הישראלי מתרסק למחיר האלטרנטיבי של שמן הזית המיובא הפטור ממכס שמן שמסובסד בצורה ניכרת באיחוד האירופאי ממנו מגיע עיקר שמן הזית המיובא".

על פי מועצת הצמחים, בכירים בענף הזית הביעו חשש כבד לעתיד הענף וציינו כי "המשמעות היא הפסד כספי ניכר לחקלאי הישראלי שעלול להוביל לקריסת הענף ולעקירת כרמי הזיתים. ולשם מה? לשם התעשרותם של היבואנים, כי הרי ניסיון העבר מוכיח שהפחתת המכס אינה מגיעה לצרכן הישראלי אלא מגיעה ברובה לכיסי היבואנים והמשווקים".

כדוגמא לטענתם, מזכירים החקלאים כי במהלך פתיחת המכסים ב-2016, מתוך הפחתת מכס של מעל 6 שקלים, פחות מחצי שקל הגיע לצרכן ומעל 5.5 שקלים נותרו בכיסי היבואנים. "אנו חוששים מאד שהחקלאים יפגעו, הצרכנים לא ירוויחו והיבואנים ימשיכו לחגוג", הדגישו בענף הזית.

כרם זיתים (תמונה באדיבות ענף הזית)
כרם זיתים (תמונה באדיבות ענף הזית)

נעלי מציין כי ייצור שמן זית הינו ענף חקלאי חשוב עבור מדינת ישראל, שכן הוא מהווה פוטנציאל לצמיחה חקלאית בת קיימא במונחים תחרותיים, כלכליים, וסביבתיים, לצד ערכי בריאות משמעותיים ומורשת היסטורית ולאומית. נעלי מוסיף כי "טיפוח הייצור המקומי על כל שלביו: הגידול, אצירת השמן, אריזה, שיווק ומיתוג תתרום ליצירת מקורות פרנסה רבים נוספים, בדגש על הפריפריה בה מרוכז גידול הזית".

עם זאת, עמדתו של נעלי ומועצת הצמחים איננה התנגדות ליבוא, אלא להסדרתו. "ניתן יהיה לייבא ולשווק שמן ברמות איכות שונות תוך ידוע הצרכן והצגת הדברים בצורה ברורה שתאפשר תחרות בריאה והוגנת. תחרות הוגנת מול קריטריונים ורמות מסחר ברורות, תיתן אפשרות למיתוג שמן זית ישראלי וטיפוח הייצור המקומי, מול יבוא מסודר וגלוי תוך מתן אפשרות בחירה לצרכן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!