דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבטחים

חברה ועבודה / שכרם של המאבטחים צריך היה לעלות בתחילת דצמבר, אך המעסיקים מתנגדים

על פי ההסכם הקיבוצי שנחתם בין ההסתדרות לארגון חברות האבטחה שכרם יעמוד על 5,580 ש"ח, ולא 5,300 ש"ח, כפי שהוא כיום | התנגדות התאחדות התעשיינים מעכבת הביצוע | "צריך לריב בשביל לתת להם 30 ש"ח לשעה? שערוריה"

מאבטח בכניסה לקניון (AP Photo/Dan Balilty)
מאבטח בכניסה לקניון (AP Photo/Dan Balilty)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"רק השבוע חטף מאבטח סכין בלב, ומדי שבוע אנחנו שומעים על מאבטחי בתי חולים שמותקפים. 80 אלף המאבטחים ניצבים בחזית המרחב הציבורי. אז אני צריך לריב בשביל לתת להם 30 שקל לשעה? זו חוצפה ושערורייה".

את הדברים הנוקבים האלו אמר פנחס שיף העומד בראש הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל, במהלך ישיבה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת שכונסה אמש (ג') בנושא, ביוזמת חברות הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו) ומיכל בירן (המחנה הציוני). שיף הוא מי שניהל את המשא ומתן הקיבוצי מטעם חברות האבטחה מול ההסתדרות, ויחד עמה חתם על הסכם שמעמיד את שכרם החודשי על 5,580 ש"ח לחודש, שמשמעותם כ-30 ש"ח לשעה, החל מה-1 בדצמבר 2017.

אלא שנשיאות הארגונים העסקיים מתנגדת ליישום ההסכם הקיבוצי שנחתם בספטמבר 2016. התנגדות זו מביאה לכך ששכר המאבטחים כיום עדיין עומד על שכר המינימום הכללי במשק – 28.5 ש"ח בלבד.

"באיזו זכות מתערבת התאחדות התעשיינים בהסכם החתום?" התרעם שיף, ול'דבר ראשון' אמר: "יש לי הסכם קיבוצי חתום וברור על עמוד אחד, ללא התניות. וכתוב בו במפורש – 'פעימה ראשונה במועד הזה (ינואר 2017 – נ.צ.כ) והשניה במועד הזה (דצמבר 2017 נ.צ.כ.)'. הולך שרגא ברוש ומודיע שהוא יתנגד ויביע את ההתנגדות שלו גם בפני שר העבודה. זה הסכם קיבוצי חתום שצריך לכבד אותו. אחרת הסכמים הם רק ניירות".

פיני שיף, מנכ"ל 'הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל' (באדיבות המצולם)
פיני שיף, מנכ"ל 'הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל' (באדיבות המצולם)

 

הסכמים קיבוציים ענפיים בין ההסתדרות ל'ארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל', נחתמים מאז שנת 2008. "קיבלנו אז החלטה מצויינת" אמר שיף, "ששכר המינימום בענף האבטחה יהיה תמיד ב-2.5% מעל לשכר המינימום במשק. כך זה עובד כבר תשע שנים, כשכל הסכם שאנחנו חותמים הוא אוטומטית גבוה ב-2.5% משכר המינימום במשק".

לדברי שיף, אף שהדברים פועלים כך כבר קרוב לעשור, ההתנגדות של נשיאות הארגונים העסקיים, ארגון הגג של 13 ארגוני המעסיקים הגדולים במשק, היא חדשה.  "מעניין, לא ראינו את זה עשר שנים אחורה" אמר במרירות.

"אני לא מאמינה למספר המוגזם הזה ולא מפחדת ממנו. חתמתם על הסכם ועליכם לכבד אותו"

ראש אגף עבודה בהתאחדות התעשיינים, עו"ד מיכל וקסמן-חילי, אמרה בישיבה בכנסת: "לא נוכל להעלות את השכר רק למאבטחים, מכיוון שאנחנו צופים דרישה של מקבלי שכר מינימום נוספים במשק להעלות גם את שכרם שלהם. העלויות למשק של מהלך כולל כזה צפויות להגיע ל-8 מיליארד שקלים".

מיכל בירן בהפגנה נגד רפורמה בבריאות הנפש – יולי 2015. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
מיכל בירן בהפגנה נגד רפורמה בבריאות הנפש – יולי 2015. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.

"כשחתמתם על ההסכם ידעתם את כל זה. הכרעתם כבר והסכמתם", הגיבה לדבריה ח"כ מיכל בירן אשר יזמה את הדיון. "הסברה שדווקא עכשיו, כאשר עלה שכר המינימום לכל המשק, ידרשו כלל העובדים בכלל הענפים העלאה נוספת בשכר, מופרכת". יוזמת נוספת של הדיון, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) אמרה: "אני לא מאמינה למספר המוגזם הזה ולא מפחדת ממנו. חתמתם על הסכם ועליכם לכבד אותו. אני מתביישת לדון בכך בכלל. אם נידרש, נחייב אתכם בחקיקה". חברי כנסת נוספים התרעמו על עמדה זו שהוצגה על ידי ההתאחדות.

את ההסתדרות ייצגו בדיון חנה שניצר מהלשכה המשפטית של ההסתדרות ויוסי ברבי שמשמש כמזכיר ארצי לעובדי השמירה והניקיון. עו"ד שניצר הציגה את דרישתה של ההסתדרות כי ההסכם ייושם כלשונו, וכן את דרישת ההסתדרות כי שר העבודה יחיל על ההסכם צו הרחבה ויהפוך אותו מחייב בעבור כל המעסיקים במשק.

הממונה הראשי על יחסי עבודה במשרד העבודה והרווחה, שלמה יצחקי, ביקש להבהיר כי שר העבודה והרווחה אינו מתנגד להעלאת השכר, אולם ציין כי שכר המינימום במשק עומד כיום על כמחצית מהשכר הממוצע במשק, ובמשרד העבודה והרווחה שוקלים רעיונות חלופיים להעלאת השכר, כגון קיצור שבוע העבודה למאבטחים. ח"כ פלוסקוב הגיבה לדבריו: "מה עשיתם בזה? תצטרכו לגייס עובדים נוספים".

בסיכום הדיון אמרה ח"כ פלוסקוב: "אין שום פתרון אחר מלבד קיום ההסכם ככתבו וכלשונו. מה יחשוב הציבור לגבי הסכמים חתומים שאינם מכובדים? על משרד העבודה והרווחה לעדכן את הוועדה ואותי בהקדם על ההתקדמות בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!