דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

צבא וביטחון / אנשי קבע יוכלו לבקש לבחון מחדש שירות ביחידות מעורבות

כך על פי פקודת השירות המשותף המעודכנת שפרטיה פורסמו אתמול (ג') | דובר צה"ל: "ההבהרות בפקודה לא משנות את המהות" | בשדולת הנשים בירכו על ה"אמירה ההצהרתית החשובה", אך הגדירו את ההחלטה לא להימנע בכל דרך מהפרדה, כצעד מסוכן

שירות משותף (צילום: דובר צה"ל)
שירות משותף (צילום: דובר צה"ל)
שי ניר

בתום סבב דיונים ובחינת הנושא בשנה האחרונה ולאחר מחלוקת ארוכה עם שורה של רבנים בציונות הדתית, פרסם אתמול (שלישי) צה"ל את פקודת השירות המשותף המעודכנת, הכוללת מספר התאמות בסעיפים, שנועדו לאפשר באופן מיטבי, שוויוני ומכבד שירות התואם את אורחות החיים והאמונה של כלל המשרתים והמשרתות. בשדולת הנשים בישראל הגדירו את המהלך כ"אמירה הצהרתית חשובה", אך ביקרו את ההחלטה "להשמטת הדרישה להימנע בכל דרך מהפרדה בין נשים וגברים" והזהירו כי מדובר בצעד מסוכן.

"הבהרנו מספר סעיפים שלא היו ברורים מספיק או שלא היו ברורים בשטח. להבנתנו, ההבהרות בפקודה לא משנות את המהות" אמר דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, על מהות השינויים בפקודה והוסיף כי "השינויים נובעים מצורך להבהרות, הם מאפשרים שירות משותף אל מול הצורך המבצעי. הפקודה הזו היא לטובת צה"ל ולטובת צבא עם ממלכתי, והיא שומרת על כבוד החיילים באופן ברור ובהיר יותר".

שירות משותף (צילום: דובר צה"ל)
שירות משותף (צילום: דובר צה"ל)

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי בבסיס עדכון הפקודה, וכך היא גם נפתחת, עומדת ההצהרה שתרומת המשרתים, גברים ונשים, חשובה וחיונית להצלחת צה"ל במשימותיו. מפקדי צה"ל יישמו את הפקודה וההנחיות שייקבעו מכוחה תוך שמירה על כבוד החיילים ואמונתם לצורך מימוש ייעוד צה"ל.

אחד השינויים העיקריים בפקודה שם דגש על כך שיש להקפיד על יישומה כלשונה "ללא החמרות או הקלות". במקום בו מתעוררת שאלה לגבי יישומה, כך לפי הפקודה, יש להפנותה לוועדת השירות המשותף, שתתכנס אחת לחציון לפחות. על רקע מחלוקות שהתגלעו עם רבנים באשר לאופי השירות של חייל דתי שיאלץ לשרת ביחידה מעורבת נאמר כי העדכון קובע כי במקרה בו שובץ קצין או נגד שאורח חייו דתי ביחידה לוחמת מעורבת, וביקש כי הדבר ייבחן שנית, יובא הדבר טרם הצבתו ביחידה להחלטת ראש אכ"א, בהתבסס על עמדת הרבצ"ר, "וזאת מתוך התחשבות באמונתו של הקצין או הנגד".

ביחס לשימוש משותף במקלחות או בשירותים, הוחלט להעלות את הדרג המאשר, כך שמכניסת הפקודה לתוקף יידרש אישור חריג של רמ"ט אכ"א לבקשה.

בצה"ל אומרים כי התאמת הפקודה היא רק האחרונה בשורת צעדים משמעותיים שנעשו בתקופה האחרונה במסגרת הסדרת נושא השירות המשותף. בין היתר בוצע מיפוי רחב היקף של השירותים המשותפים בכלל יחידות צה"ל והוגדרה תוכנית מימוש מדורגת לטיפול בשירותים המשותפים שאותרו. במסגרת זו הוגדר תקן לשירותים מגדריים תקינים והותקן שילוט בולט בכניסה למתחם. התוכנית נמצאת בשלבי ביצוע סופיים ותסתיים עד סוף 2017. כמו כן, בכל בנייה חדשה בצה"ל מתקיימת הלכה למעשה ההפרדה המלאה במכלולי השירותים.

שירות משותף (צילום: דובר צה"ל)
שירות משותף (צילום: דובר צה"ל)

ביחס לתנאי ההפרדה ביחידות מעורבות במהלך שירותן בקווי בט"ש נאמר כי בחודשים האחרונים הותקנו גם בפילבוקסים המשותפים תאי שירותים נפרדים ומגורים לנשים ולגברים, על מנת לאפשר לכלל הלוחמים והלוחמות לשרת באופן מיטבי ומכבד. התהליך יושלם בשבועות הקרובים.

ביחס לרצון של צה"ל לקיים פיקוח על התכנים אותם מעבירים גופים חיצוניים לצבא, בין היתר בעלי מאפיינים דתים, נאמר בהודעה כי מבוצע תהליך הסדרה בסוגיית מעורבות מכונים ומרצים חיצוניים ותכני החינוך המותאמים לכל המשרתים בצה"ל, לפי מאפייני שירותם ודרגתם.

לצד אלה נחנך באוגוסט האחרון בסיירים, בא"ח הגנת הגבולות ואיסוף קרבי, המרכז את כלל ההכשרות של גדודי חי"ר קל גבולות, ומותאם למשימתם הייחודית ולהכשרת לוחמות, בין היתר גם מבחינת ציוד ותשתיות. כמו כן הוגדל המענה הרפואי, הותאם סרגל המאמצים לגרף האימונים ושופרו אימוני הכושר הגופני, כך שיכללו תרגילים ייעודיים ללוחמות.

"בסופו של יום", מבהיר הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, "תפקיד הפקודה לקבוע כללים שיאפשרו לכולם לשרת בצה"ל שירות ערכי ולממש את ייעודו".

חיילות וחיילי גדוד קרקל, 2014 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
חיילות וחיילי גדוד קרקל, 2014 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

משדולת הנשים בישראל נמסר כי ״שינוי פקודת השירות המשותף מהווה, אמנם, אמירה הצהרתית חשובה, ומדגיש כי אין להחיל פרשנות חורגת או מרחיבה של הפקודה. שינוי המדיניות בהחלט צריכה להתחיל מרוח המפקד, כפי שעושה הרמטכ״ל. אך השמטת הדרישה להימנע בכל דרך מהפרדה בין נשים וגברים מטרידה ומסוכנת. הרי כל מטרתה של הפקודה מלכתחילה הייתה למנוע מקרי הפרדה והדרה של נשים בצה״ל. נוסף על כך, החליטו בצה״ל לייצר פתרון 'אמצע' עבור קצינים ונגדים ביחידות מעורבות – פתרון אשר בפועל יגרום נזק לנשים המשרתות בצבא. לתפיסתנו, נוסח הפקודה חייב להכיל את הדרישה החשובה להימנע מהפרדה ככל שניתן ולכל הפחות לא לאפשר הפרדה למי שבחרו בשירות בצבא כמקצוע – הנגדים והקצינים״.

רבנים מן הציונות הדתית הגיבו על השינויים פקודת השירות המשותף ואמרו כי "בשנה האחרונה פעלנו יחדיו כלל רבני הציונות הדתית וניהלנו שיח מכבד ונוקב עם בכירי הצבא בנוגע לנושאים שונים הקשורים לפקודת השירות המשותף, מתוך רצון ושותפות לשמור על צה"ל כצבא העם. השינויים העיקריים שנעשו לבקשתנו, מתבטאים בביטול חובת הערבוב בין גברים ונשים ככל הניתן שהופיעה בתחילת הפקודה, וכן בשינוי "סעיף הקצין" ומחיקת האפשרות לשבץ קצין בעל כורחו ביחידות מעורבות. הדברים בנוגע להחרגת הקצינים נמחקו מהפקודה החדשה, ועל כן שינויים אלו מקובלים ומספקים. החלטת הרמטכ"ל לעדכון נוסח פקודת השירות המשותף הינה צעד חשוב המאפשר לכלל חיילי צה"ל לשרת בצבא תוך כדי שמירת אמונתם ואורחות חייהם, ואנו מביעים את הערכתנו על כך. הדרך עוד ארוכה וישנם קשיים ואתגרים רבים שטרם קיבלו מענה. נמשיך ללוות את תהליכי יישום הפקודה בשטח, מתוך הערכה ואמון בכוחם של הרמטכ"ל ושל צה"ל להשתמש בכלים שעומדים לרשותם בכדי להעניק מענה הולם לכלל המשרתים בצבא, מתוך כבוד לאמונותיהם וערכיהם של כלל חיילי צה"ל. תודתנו לרב הצבאי הראשי על חלקו המשמעותי בדיאלוג חשוב זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!