דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטקוין

ביטקוין / מפוצץ הבועה: האוזר תקף את הביטקוין וערכה של 'משאבי טבע' נפל

דברים חריפים של יו"ר הרשות לניירות ערך היוצא כנגד הביטקוין | בצעד חריג, התריע האוזר כנגד הכללת חברות מבוססות ביטקוין במדדים של בורסת תל-אביב | מנייתה של 'משאבי טבע' המבוססת על ביטקוין הגיבה בירידות

שמואל האוזר ודורית סלינגר בועידת ישראל לעסקים (צילום: דבר ראשון)
שמואל האוזר ודורית סלינגר בועידת ישראל לעסקים (צילום: דבר ראשון)
יונתן קירשנבאום

יו"ר רשות ניירות ערך, הפרופסור שמואל האוזר, קרא אתמול להפעיל אמצעים רגולטוריים זמניים כדי למנוע מבועת הביטקוין להשפיע על המשקיעים בישראל. האוזר דיבר בכנס של רשות החדשנות בבורסה ואמר כי "נראה שהביטקוין יצא משליטה. אין בידנו מידע בנוגע להיצע וביקוש, ואם בכלל יש מי שנמצא בשליטה על מגמות אלו. זה נראה כמו בועה ומתנהג כמו בועה. אין איך להסביר אחרת את העליה במחיר מ-2,000 דולר ל-11,000 דולר תוך מספר חודשים, ירידה של 20% תוך יום, ועליה נוספת ל-14,000 דולר תוך ימים ספורים". נראה כי האוזר התכוון לפוצץ באופן מבוקר את בועת הביטקוין הישראלית, ולמנוע מצב בו משקיעים ישראלים מהמרים על ערך המטבע הוירטואלי.

ביטקוין ומסחר בבורסה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ביטקוין ומסחר בבורסה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

האוזר התייחס באופן עקיף לחברת "משאבי טבע" הישראלית, אשר ערכה זינק מאז תחילת החודש. החברה, אשר הוקמה ונמצאת בבעלותו של הישראלי רועי סבג, עוסקת בכריית ביטקוין. סבג ייסד את החברה כאשר רכש חוות שרתים קנדית והחל להשתמש בה לצורך כריית המטבע. חברתו של סבג נסחרת בבורסה בתל אביב, מאז תחילת החודש חל זינוק אדיר בשווי מנייתה. הזינוק חל במקביל להודעה על הכוונה לפתוח במסחר בחוזים עתידיים בביטקוין בארה"ב. נראה שהמשקיעים הישראליים רואים בהשקעה במניית "משאבי טבע" כאופן השקעה עקיף בביטקוין, מתוך ההנחה כי ערכה של המנייה ימשיך לעלות ככל שערכו של הביטקוין יעלה.

עם זאת, מעט מאוד ידוע על פעילותה של החברה שערכה זינק מאז תחילת דצמבר. מאז ה-3.12 גדל ערכה של מניית החברה ב-568% זינוק שלא נראה כמותו מאז תחילת המסחר במניות החברה. זינוק זה מצביע על השקעה פתאומית של משקיעים ישראלים, על בסיס ההימור כי ערכו של הביטקוין ימשיך לעלות גם בעתיד.

האוזר שלל את האפשרות כי משאבי טבע תיכנס לאחד ממדדי הבורסה בתל אביב, המכילים את החברות הגדולות ביותר בבורסה הישראלית. "לא נאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין, דוגמת משאבי טבע להיכלל באחד המדדים של הבורסה בתל אביב" אמר האוזר בכנס.

לכניסתה של "משאבי טבע" לאחד ממדדי הבורסה עשויות להיות השלכות מסוכנות. זאת מכיוון שישנם "כלים עוקבי מדד"- מעין מניות אשר צמודות למדד שוק כלשהו. מניה מסוג זה נצמדת לערכו של המדד אחריו היא עוקבת, וכאשר ערך המדד עולה כך עולה גם ערך המניה. החשש כלפי כניסת משאבי טבע לאחד המדדים קשור לערכו של הביטקוין, אשר נמצא בתנודתיות גבוהה. האוזר חושש כי מגמת התנפחות בועת הביטקוין תיפסק בסופו של דבר, דבר אשר יוביל לקריסת החברה של סבג, ולירידה בערכי ההשקעות המבוססים עליה.

נראה כי הצהרתו של האוזר השיגה את האפקט המבוקש, היות ואתמול נרשמה ירידה של 40% בערך מניית "משאבי טבע". בכך יתכן כי האוזר הרחיק את המשקיעים הישראליים מבועת הביטקוין לעת עתה. "המשקיעים בתחום חשופים כיום לסיכונים שונים", התריע האוזר, "בחלק מההנפקות אף התגלו מקרים של תרמיות ומניפולציות במסחר שפגעו במשקיעים, ואף התגלו פרצות אבטחה שהובילו לאובדן כספי המשקיעים. יש הסבורים כי התחום מצוי בשלבי בועה פיננסית. לכן על המשקיעים לנקוט משנה זהירות בטרם הם נוטלים חלק בתחום זה".

האוזר הוסיף: "בימים אלה שוקדת הוועדה שמיניתי לבחינת האסדרה של הנפקות מטבעות קריפטוגרפיים לציבור. עד שתוגדר המסגרת הרגולטורית המתאימה, יש לבחון אפשרות למנוע מחברות הפועלות בתחום להירשם למסחר בבורסה או להיכנס בדלת האחורית למסחר בבורסה בתל-אביב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!