דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חזקת הגיל הרך

טובת הילד / ביה"ד הרבני הגדול: אין לשנות את חזקת הגיל הרך

באיגרת שפרסמו אתמול (רביעי), טענו הדיינים כי יש להשאיר על כנו את החוק הקיים, לפיו ילד עד גיל 6 יועבר אוטומטית למשמורת אימו ולא להוריד את הגיל לשנתיים כמוצע | "נתקלנו בקושי הלכתי ורעיוני לקבל את התיקון", כתבו

בית הדין הרבני הגדול לערעורים (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90)
בית הדין הרבני הגדול לערעורים (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

התנגדות מפתיעה לביטול חזקת הגיל הרך: עשרת דייני בית הדין הרבני הגדול שלחו אתמול (רביעי) איגרת, בה הביעו התנגדות לשינוי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הידוע גם כחזקת הגיל הרך, שיוריד את הגיל שבו ילדים שוהים אצל אימם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת, מגיל שש לשנתיים. בימים אלה מתקיימים דיונים בוועדה המשותפת לוועדת החינוך, התרבות והספורט והוועדה המיוחדת לזכויות הילד בנושא.

"אנו, החתומים מטה, עיינו בנוסח הצעת החוק ונתקלנו בקושי הלכתי ורעיוני לקבל את התיקון שילדים עד גיל שנתיים יהיו מרבית הזמן אצל אמם "נכתב באיגרת, "בסעיף המקורי משנת תשכ"ב נכתב שילדים עד גיל שש יהיו אצל אמם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת. בבתי הדין הרבניים נהגו בהתאם לסעיף זה במשך כל השנים, כאשר סעיף זה תואם את מה שנקבע בהלכה ובשולחן ערוך. עיקרון העל שנקבע בהלכה ושהנחה את בתי הדין הרבניים קבע שטובת הילד היא שתקבע בסופו של דבר את מקום משמרתו. אנו סבורים שגם כיום יש להשאיר הנחיות אלה על כנם".

מנהל בתי הדין הרבניים: "יש לתת מענה למצבים של ילדים רכים כאשר טרם התברר באופן מדויק מהי טובת הילד. בהקשר זה צועדים הדיינים בדרך סלולה שקבעו חז"ל והיא נכונה גם בימינו ותואמת לחוק הקיים"

הדיינים הציעו כי בשלב הראשון, וכל זמן שאין המלצה אחרת ואין סיבה של ממש כמו עיקרון טובת הילד המיידית, יש להשאיר את ההנחיה המקורית על כנה, כלומר עד גיל שש. על פי הצעתם, כשהעניין הספציפי יובא להכרעתו של מי שעתיד לפסוק בעניין משמורת הילד, לאחר בדיקת כל הנתונים המשוקללים – הרי שעליו להכריע לפי העיקרון שטובת הילד היא מעל לכול. לדבריהם, שילוב של שני הכללים האלו עולים ומשתלבים במסגרת ההלכה והחוק.

דייני בית הדין הרבני הגדול חיוו את דעתם לבקשת מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי. באיגרת שהעבירו לידיו, ציינו גם שעל בסיס ניסיונם, יש להשאיר את גיל שש כגיל שלגביו יש את חזקת הגיל הרך, שאם לא כן, עלולים להתרבות מקרים בעייתיים רבים. למשל כאשר אב ייקח תינוק בן שנתיים-שלוש ולא ישיב אותו לאמו בטענה שהוא המשמורן המועדף. לדברי הדיינים, מניסיונם עולה כי עד שהרשות המשפטית תקבל המלצה מלשכת הרווחה לעניין המשמורת המועדפת, יחלפו חודשים רבים ללא הכרעה.

הרב יעקבי אמר כי "בתי הדין מכבדים את כל הארגונים, גברים כנשים. יש לראות בברכה מגמה של אבות הרוצים להיות מעורבים יותר ויותר באופן חיובי בגידול ילדיהם ובנשיאת האחריות ההורית יחד עם האם. יחד עם זאת, יש לתת מענה למצבים של ילדים רכים כאשר טרם התברר באופן מדויק מהי טובת הילד. בהקשר זה צועדים הדיינים בדרך סלולה שקבעו חז"ל והיא נכונה גם בימינו ותואמת לחוק הקיים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!