דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המזרח התיכון

המזרח התיכון / עבאס: "גם אם הצהרת בלפור התקבלה, הצהרת טראמפ לעולם לא תתקבל"

יו"ר הרשות הפלסטינית אמר את הדברים במפגש של ראשי מדינות מוסלמיות שהתכנס אתמול (ד') באיסטנבול | ארדואן: ישראל קיבלה פרס "על פעולות הטרור שלה", לטראמפ יש "מנטליות ציונית" | נשיא מצרים ובית המלוכה הסעודי נעדרו מהכינוס

ועידת מדינות האיסלאם בעקבות הכרת טראמפ בירושלים כבירת ישראל (צילום: Arif Hudaverdi Yaman/Pool Photo via AP)
ועידת מדינות האיסלאם בעקבות הכרת טראמפ בירושלים כבירת ישראל (צילום: Arif Hudaverdi Yaman/Pool Photo via AP)
אוריאל לוי

מנהיגיהן של 49 מדינות מוסלמיות התכנסו אתמול (רביעי) לוועידת פסגה באיסטנבול, לגינוי נחרץ של ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. הוועידה של "הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי", בו חברות 57 מדינות, התכנסה ביוזמת נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, שבולט לאחרונה בהתבטאויותיו העוינות לישראל. בלטו בהיעדרם מהכינוס נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי וחברי בית המלוכה הסעודי. סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות הערביות שלחו נציגות זוטרה בלבד לאירוע. בנין, טורקמניסטן, סוריה, מוזמביק, סורינם, גיניאה ביסאו, קמרון וגיניאה – החברות בארגון – נעדרו לחלוטין מהוועידה.

בהודעת הסיכום של הפסגה האסלאמית נכתב כי הוועידה קוראת לקהילה הבינלאומית להכיר במזרח ירושלים כבירת פלסטין, וכי 57 המדינות החברות בארגון יגבירו את הלחץ על מדינות שטרם הכירו בריבונותה של פלסטין וכי ארה"ב לא תיקח חלק במשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים.

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, התחייב לפנות למועצת הביטחון של האו"ם וכי ידרוש חברות מלאה של הרשות במוסדות האו"ם. עוד אמר כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס לירושלים כאל "עיר אמריקאית".

"גם אם הצהרת בלפור התקבלה, הצהרתו של טראמפ לא התקבלה – ולעולם לא תתקבל" הוסיף עבאס, "אחרי שראינו שכל האנשים, הארגונים והמדינות בעולם נקטו עמדה מאוחדת נגד ההכרזה הבלתי צודקת של הנשיא האמריקאי". עבאס כינה את ההחלטה האמריקאית "הפשע החמור ביותר".

לדבריו, "העולם כולו מתנגד להחלטה של נשיא ארה"ב, וירושלים תמיד תהיה בירת פלסטין. טראמפ רצה לתת את ירושלים כמתנה לישראל, כאילו שהוא תורם אחת ממדינות ארה"ב, כאילו שהוא האדם היחיד עם הסמכות להחליט על זה". בעקבות ההכרה האמריקנית, החליטה הרשות לבטל את הפגישה המתוכננת להמשך החודש בין אבו מאזן לסגן נשיא ארה"ב, מייק פנס.

מחמוד עבאס ודונאלד טראמפ (צילום: פלאש90, AP)
מחמוד עבאס ודונאלד טראמפ (צילום: פלאש90, AP)

נשיא טורקיה אמר כי ירושלים קיבלה פרס "על פעולות הטרור שלה", וכי לטראמפ יש "מנטליות ציונית". ארדואן המשיך בקו הקיצוני נגד מדינת ישראל ונגד ארה"ב, בו הוא נוקט מאז ההודעה האמריקאית. "ירושלים תהיה לנצח הקו האדום שלנו", אמר בפסגה.

כתבה שפורסמה אתמול בעיתון הטורקי "יני שאפאק", הנחשב לשופרו של ארדואן, תיארה מלחמה עתידית בין כל המדינות המוסלמיות בעולם לבין ישראל. בכתבה פורטו סדרי הכוחות היבשתיים, האוויריים והימיים של ישראל, לעומת אלו של כל המדינות המוסלמיות יחד, וצוינו שמות של ערים ומתקנים ישראליים "אסטרטגיים" שיהיו יעד למתקפה.

בנאומו אתמול איים ארדואן גם על ארה"ב. "על ארה"ב לחזור בה מהחלטתה הלא חוקית והפרובוקטיבית" אמר, "לארה"ב אולי יש נשק גרעיני, אבל זה לא אומר שהם חזקים. אתה חזק, כשאתה צודק".

רג'פ טאיפ ארדואן (ארגיון, צילום: AP)
רג'פ טאיפ ארדואן (ארגיון, צילום: AP)

עבדאללה מלך ירדן אמר בפסגה כי יתנגד לכל ניסיון לשנות את מעמד המקומות הקדושים בירושלים, והוסיף כי לא יושג שלום ללא פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "כל מעשי האלימות הם תוצאה של הכישלון במציאת פתרון לסוגיה הפלסטינית", אמר. יש לציין כי עמאן אחראית למקומות הקדושים בירושלים, ולכן היא רגישה לכל שינוי במעמדה.

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי על המדינות המוסלמיות להגן על זכויות הפלסטינים, ולדבריו הצעד שנקט טראמפ הראה כי לארצות הברית אין שום כבוד לזכויות הלגיטימיות של הפלסטינים להקים מדינה. "איראן מוכנה לשתף פעולה עם כל המדינות המוסלמיות ללא תנאים מוקדמים, כדי להגן על הזכויות הלגיטימיות של הפלסטינים", טען. עוד הוסיף כי  "הציונים הם זרים במזרח התיכון, והם אלה שזרעו באזור את זרעי האלימות".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!