דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / רפורמה במעבר בין בנקים: "כמו בתחום הסלולר"

שר האוצר ונגידת בנק ישראל הציגו אתמול (ד') רפורמה נוספת בבנקאות | בין היתר, תוקם מערכת לניוד חשבונות, ויוקם מערך מחשוב לטובת בנקים חדשים | האוצר, בנק ישראל והפיקוח על הבנקים חתמו על כתב עקרונות לקידום התוכנית

שר האוצר כחלון ונגידת בנק ישראל פלוג במסיבת עיתונאים בנושא הרפורמה בבנקים 13 בדצמבר (צילום: עמר כהן)
שר האוצר כחלון ונגידת בנק ישראל פלוג במסיבת עיתונאים בנושא הרפורמה בבנקים 13 בדצמבר (צילום: עמר כהן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון, ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג, הכריזו אתמול (רביעי) על שלושה צעדים נוספים במסגרת הרפורמה בענף הבנקאות. הצעדים, שנועדו לשפר את התחרות במערכת הבנקאית ולחזק את יכולת המיקוח של הלקוחות, נערכו לכתב עקרונות עליו חתמו מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, הממונה על התקציבים, שאול מרידור, והמפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר. בקרוב, תוקם הוועדה המשותפת לבנק ישראל ולמשרד האוצר שתפעל להוצאה לפועל של הצעדים האמורים.

הצעד הראשון בתוכנית נוגע לקלות המעבר של לקוח מבנק לבנק. כחלון תיאר כיצד הקושי לעבור חברה היווה מחסום ללקוחות הסלולר, שרצו לעבור מחברה לחברה, לפני הרפורמה שביצע בענף. "כמו בתחום הסלולר" אמר כחלון, "אנשים לא רצו להיפרד מהמספר שלהם, אז חייבנו את החברות לנייד את המספר וראינו את הלקוחות עוברים מחברה לחברה". היום, החלטה לעבור בנק מאלצת את הלקוח לטפל בשורה ארוכה של פרוצדורות. העברת החסכונות, המשכורות,  הוראות הקבע וכו'. "המטרה שלנו היא שניתן יהיה לעבור בנק בלחיצת כפתור", אמר כחלון. למעשה, על פי התוכנית המוצעת, הבנקים יידרשו לפתח את המנגנונים שיאפשרו ללקוח מעבר חלק מבנק לבנק, כשכל הפרוצדורות הקבועות שלו (הפקדות, הוראות קבע וכו') עוברות איתו באופן אוטומטי.

הצעד השני שהציגו אנשי האוצר ובנק ישראל נוגע ליכולת של לקוחות הבנקים להשוות בין התנאים שהם מקבלים בבנק שלהם לעומת תנאים שיוכלו לקבל אצל בנק מתחרה. הרעיון של כחלון הוא לייצר פלטפורמה שתעבוד בדומה לאתרי השוואת המחירים, בה ניתן יהיה להשוות את מחירי העמלות והשירותים השונים שהבנקים מספקים.

הצעד השלישי, ואולי המשמעותי ביותר, הוא נושא המחשוב של המערכת הבנקאית. בבנק ישראל מבקשים לייצר הגברה של זרימת המידע במערכת הפיננסית, כך שנציגים מטעמו של הלקוח שאינם הבנק שלו, יוכלו לגשת לנתוני הלקוח ולסייע לו לשפר את עמדתו מול הבנק. בנוסף, מבינים באוצר ובבנק ישראל כי העלות הגבוהה של מערכת המחשוב המתוחכמת הדרושה להפעלתו של בנק, מהווה חסם משמעותי לפתיחתם של בנקים קטנים חדשים. במשרד האוצר יש נכונות להכניס את היד לכיס על מנת לתמוך במערכות מחשוב פיננסיות לבנקים חדשים שיכנסו לתחרות.

שלושת הנושאים הללו מהווים עוד פרק ברפורמה בשוק הפיננסי הישראלי. "מדובר בשלושה מימדים שיביאו לשיפור התחרותיות של המערכת הפיננסית בישראל" אמרה הנגידה פלוג אחרי הצגת התוכנית, "כמו שאמרתי בעבר, מהלכים, שנעשים בשיתוף פעולה בין בנק ישראל, משרד האוצר והפיקוח על הבנקים, יש להם סיכוי גבוה יותר להצליח".

לא סתם מזכירה הנגידה את נושא שיתוף הפעולה בין בנק ישראל למשרד האוצר. כחלון ופלוג חלוקים בהשקפותיהם לגבי נושאים רבים הקשורים לניהול המשק הישראלי. הויכוחים ביניהם במהלך השנתיים האחרונות קיבלו לא פעם ביטוי פומבי, וגם הרפורמה בשוק האשראי (ועדת שטרום) עברה דרך חוסר הסכמות בין עמדת האוצר לעמדת בנק ישראל.

כדי להתמודד עם החיכוך, ואולי חוסר האמון, בין שתי המערכות, החליטו הצדדים כי עם השקת התוכנית האמורה, חתמו הצדדים על "כתב עקרונות" שיפרט על מה מסכימים הצדדים, ויחייב אותם להיצמד לרפורמה שהדרך ליישומה עוד ארוכה.

כאמור, על כתב העקרונות חתמו מנכ"ל משרד האוצר,המפקחת על הבנקים, והממונה על התקציבים. חתימה שכזו, לעיני מצלמות הטלוויזיה, הזכירה במשהו חתימה על הסכם שלום, או אולי הסכם שביתת נשק. מדובר באירוע לא שגרתי, שמעיד על עומקו של חוסר האמון בין פלוג ואנשיה לבין כחלון ואנשיו. מצד שני, אולי מדובר בהפגנה הדדית של נכונות להניח את משקעי העבר ולהתקדם לדרך של שיתוף פעולה. ימים יגידו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!