דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית / חידוש בתחבורה הציבורית: "חופשי ארצי יומי" ורב-קו במוניות השירות

בעקבות התיקונים שיזם שר התחבורה ישראל כץ נוכל בקרוב לנסוע בכל הארץ תמורת 60 ש"ח ליום, או לעבור בין שני אזורים ספציפיים במחיר נמוך יותר | הכנסת הרב-קו למוניות השירות תאפשר להן להתאושש מהירידה בפעילותן - אך תארוך יותר משנה

רב-קו (צילום אילוסטרציה: אידאה)
רב-קו (צילום אילוסטרציה: אידאה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר התחבורה ישראל כץ הכריז אתמול (רביעי) על שורת תיקונים בתחום התחבורה הציבורית, לפיהם יוצע כרטיס "חופשי יומי ארצי" בכל כלי התחבורה והרחבת השימוש בכרטיס הרב-קו למוניות השירות, אשר עשויים להפוך את התחבורה הציבורית לנוחה וזולה יותר.

"הרחבת רפורמת התעריפים הבינעירוניים הינה מהלך משלים נוסף שהמשרד מוביל לקידום מהפכה כוללת בתחום התחבורה הציבורית. בזכות הרפורמה יוכל כל אזרח לנסוע בכל הארץ, בכל אמצעי התחבורה הציבורית, בעלות מינימלית ובנוחות מרבית", הוסיף השר ישראל כץ (הליכוד) במסיבת העיתונאים שכינס אתמול (ד'). שני התיקונים החשובים, נועדו לתת מענה למספר עיוותים שנוצרו בעקבות כניסת כרטיס ה'רב-קו' לתחבורה הציבורית – ביניהם ירידת האטרקטיביות של מוניות השירות וחוסר בהסדרים קבועים (חופשי יומי, שבועי, חודשי וכו') שחוצים את אזורי הנסיעה שהוגדרו ברפורמה.

הכרטיס לנסיעה יומית ארצית אמור לעלות 60 ₪ וייכנס לתוקף בעוד מספר שבועות. בנוסף צפויים כרטיסים זולים יותר למעבר בין שני מטרופולינים ספציפיים, ונסיעות מקומיות בתוכם. לפי הודעת משרד התחבורה, השינוי יאפשר נסיעה חופשית ללא הגבלה בתחבורה הציבורית – באוטובוסים וברכבות, בתוך המטרופולינים וביניהם. כך לדוגמא, יוכל תושב חיפה לנסוע נסיעה מקומית לתחנת הרכבת, לעלות על רכבת לתל אביב, ולנסוע באוטובוסים מקומיים או מוניות שירות בתוך תל אביב – וכל זאת תחת מנוי אחד.

שירות חשוב למוניות השירות

השיבוש הראשון שמהלכים אלו נועדו לתקן הוא הצניחה בפעילות מוניות השירות, עקב עליית האטרקטיביות של שימוש באוטובוסים וברכבות בעקבות השלב הראשון ברפורמה בתחבורה הציבורית והוספת הרב-קו. כעת, הוחלט שקווים שיעברו מכרז חדש יוכלו להשתלב בהסדרי הרב-קו, כולל ההנחות המוטמעות בהם, דבר המחייב תוספת תקצוב לסבסוד התחבורה הציבורית. שר התחבורה הוסיף כי הנוסעים במוניות השירות ייהנו מהסדרי ההנחות הניתנים כיום במסגרת כרטיס "רב קו" באוטובוסים וברכבת, בהם מנויים תקופתיים כמו חופשי יומי, שבועי, חודשי ושנתי, וכן ״ערך צבור״ ומעבר חופשי בתוך 90 דקות בין אמצעי תחבורה.

הנוסעים הזכאים להטבות בתחבורה הציבורית כמו תלמידים, סטודנטים, אזרחים ותיקים ונכים, יוכלו לממש אותן גם במוניות השירות שבהסדר. יצוין כי הסדרי הכרטוס החדשים במוניות יחולו בימי חול בלבד. בשבתות וחגים הסדרי הנסיעה הקיימים במוניות השירות יישארו ללא כל שינוי, כנהוג כיום. עם זאת, הדרך לשילוב מלא של כלל מוניות השירות בהסדר הרב-קו עשוי להימשך יותר משנה, מפני שהוא תלוי גם בהתקנת אמצעים טכנולוגיים מתאימים וגם בהעברת תקציבים. פירוש הדבר שקווי מוניות השירות הקיימים לא יהיו רשאים להשתלב בהסדר, עד שלא יעברו מכרז מחדש. מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר ציינה כי רשימת הקווים והמסלולים המתוכננים במסגרת הרפורמה תוצג באתר האינטרנט של משרד התחבורה לעיון הציבור, במטרה לאפשר לו להתייחס ולהעיר הערות לגבי הקווים והמסלולים החדשים.

תהליך חיובי אך מלא מהמורות

איתי חיים מארגון "תחבורה בדרך שלנו" בירך על המהלך, אך הדגיש כי מדובר בפתרון חלקי לבעיות הקיימות כיום בתחבורה הציבורית, דוגמת ריבוי הקודים והתעריפים, הקיימים אפילו בין נסיעות זהות בקווים שונים. "התוספת של חופשי ארצי יומי היא מבורכת, אך היא לא פותרת בעיות ועיוותים קיימים – כמו למשל הפרשי המחיר בין שני קווים המחברים בין פתח תקווה לירושלים – קו 426, שעלות הניסעה בו היא 16 ש"ח, לעומת קו 947, שבו העלות היא 21.5 ש"ח". לדבריו, הרפורמה בתחבורה הציבורית נולדו כתוצאה מכאוס עצום שכלל יותר ממאה קודי תעריף, שלא היו זהים בין מפעילים שונים, והקשו בעיקר על הנהגים. חיים טוען כי השלב הראשון ברפורמה 'בלע' חלק מתקציבי השלב השני, כך שלא ברור האם יוכל משרד התחבורה להוביל מהלך משמעותי של צמצום קודי תעריפים לנסיעה בודדת.

חיים מוסיף כי הבעיה המרכזית של התחבורה הציבורית בישראל אינה המחיר, אלא חוסר היעילות והאיטיות. "הכשלים המרכזיים הם בתכנון, שמונעים מאיתנו להגיע מהבית ברגל למוקדי בילוי ושירותים, וחוסר תכנון של תחבורה ציבורית יעילה בשכונות מגורים חדשות. במנהל התכנון לא מתחשבים בתחבורה הציבורית". במקביל ציין חיים כי תכנית "מהיר לעיר" להסבת נתיבים לתחבורה ציבורית בלבד עלולה להתעכב בשל התנגדות ראשי ערים, העומדים לפני בחירות בשנה הבאה, ועשויים להעדיף למנוע עבודות תשתית, אשר מגבירות את בעיות התנועה בטווח הקצר, בעבור שיפורן לעתיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!