דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית המשפט העליון

חוק ומשפט / בג"ץ: אין להחזיק בגופות מחבלים לצרכי מו"מ מבלי לקבוע זאת בחוק

על פי ההחלטה, אם תוך חצי שנה לא יקבע חוק בנושא, יוחזרו גופות המחבלים המוחזקות בישראל למשפחותיהם | במערכת הפוליטית מיהרו להתנגד להחלטה, וביום ראשון יכנס נתניהו קבינט במטרה להתחיל בהליך חקיקה

בית המשפט העליון (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90).
בית המשפט העליון (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

בג"צ קבע אתמול (חמישי) כי למדינת ישראל אין את הסמכות להחזיק גופות מחבלים לצרכי משא ומתן מאחר ואין חקיקה סדורה בנושא. יחד עם זאת, ניתנה למדינה שהות בת חצי שנה לחוקק חוק בנושא "שיעמוד בסטנדרטים של הדין הישראלי והדין הבינלאומי" אך הוסיף כי, אם לא יחוקק החוק "גופות המחבלים יוחזרו למשפחותיהם". הקבינט המדיני בטחוני יתכנס ביום ראשון שבוע הבא לדון בנושא. מי שעתרו לבג"צ הם משפחות המחבלים שגופותיהם מוחזקות ע"י ישראל.

בסוף שנת 2016 החליט הקבינט המדיני בטחוני כי ככלל המדינה תשיב גופות מחבלים למשפחותיהם למעט 2 חריגים: גופות מחבלי ארגון הטרור חמאס שישמשו כקלפי מיקוח במו"מ לשחרור עתידי של גופות חיילים ושבויים ישראלים המוחזקים בידי החמאס, וגופות מחבלים שביצעו פיגוע חריג במיוחד. מאז ועד היום הוחזרו עפ"י הנוהל כ-40 גופות מחבלים ורק  תשעה גופות מוחזקות בידי המדינה בהם גופת המחבל מפיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב בינואר 2017 בו נרצחו ארבעה חיילי צה"ל ונפצעו עוד 18 ועוד. לטענת המדינה החזקת גופות המחבלים הללו "עשויה לסייע בהשגת עסקה קונקרטית לחילופי גופות ושבויים עם ארגון חמאס להשבת גופות חיילי צה"ל סגן הדר גולדין ז"ל וסמ"ר אורון שאול ז"ל ואזרחי ישראל המוחזקים ברצועת עזה אברה מנגיסטו והישאם אל סייד".

על אף שפסיקת בג"צ מאפשרת למדינה חלון זמן לחקיקת חוק שיאפשר שיאפשר המשך החזקת גופות לצרכי מו"מ, במערכת הפוליטית מהרו לנגח את ההחלטה.

"מדובר בהחלטה בעייתית מאוד של בג״צ. אסור לתת לחמאס מתנות חינם" אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה והוסיף כי ביום ראשון יכנס את שרי הקבינט והיועץ המשפטי לממשלה, "לדיון מיוחד כדי למצוא פתרונות מעשיים וחוקיים, להמשך הפעלת הלחץ על החמאס".

שרת המשפטים איילת שקד כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי בשבוע הבא תפיץ תזכיר חוק תיקון לחוק המאבק בטרור, שמאפשר החזקת גופות לצורכי מו"מ והוסיפה, "עמדת היועמ"ש הייתה שאין צורך בתיקון חקיקה, אולם לאור פסיקת בג"צ נתקן את החוק. ממשלת ישראל לא תחזיר גופות מחבלים כל עוד גופות חיילינו ואזרחינו נמצאות בידי האויב". בהודעה משותפת עם שר החינוך נפטלי בנט אמרו השניים, "בג״צ שגה בקביעתו שאוסרת על מדינת ישראל להחזיק בגופות מחבלים. אנו במלחמה נגד ארגוני טרור רצחניים, ולא ניתן להילחם בהם עם ידיים קשורות. על כן באופן מיידי נוביל חקיקת חוק שיאפשר החזקת גופות, ונדאג שגופות המחבלים לא תועברנה למשפחותיהם, ללא שחרור בנינו הדר גולדין, אורון שאול והאזרחים שבידי חמאס".

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן אמר כי, "עצוב מאד שפעם אחר פעם בג״צ טועה בפסיקותיו ומקבל טענות משפטיות של מחבלים וקרוביהם על פני נפגעי הטרור" והוסיף, "החלטה זו, כמו ההחלטה לחייב את המשטרה למסור את גופות המחבלים מאום אל פאחם, מקשה על כוחות הבטחון לייצר הרתעה ולהיאבק בהסתה. עלינו לעשות הכל כדי להסדיר בחקיקת בזק את כל סוגיית גופות המחבלים ולהקנות סמכות ברורה שלא להחזירן".

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין אמר בתגובה לפסיקה כי "הגיע הזמן שכל המפלגות הציוניות באופוזיציה ובקואליציה שילדיהם משרתים בצה"ל יתאחדו ויובילו חקיקה שתאפשר להחזיק בגופות מחבלים לצורכי מיקוח ובדרישה להחזרת השבויים והנעדרים שלנו, וגם בנסיבות מצדיקות אחרות".

יו"ר השדולה להשבת החיילים ויו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה כי, "בג"צ טועה בהחלטתו ונותן רוח גבית לארגוני שמאל העושים שימוש ציני במערכת המשפט כדי להילחם במדינת ישראל. במקום שבג"צ יגבה את הצורך הביטחוני בהחזקת קלפי מיקוח הוא דוחה כל אפשרות לשחרור אזרחים וחיילים המוחזקים בידי החמאס. אין מנוס מלקדם חקיקת בזק שתאפשר לישראל להחזיק בגופות מחבלים."

יחד עם הביקורות שנשמעו מהקואליציה היו גם מי שכן חיזקו את עמדת בג"צ.

משפחתו של קצין צה״ל סגן הדר גולדין, המוחזק בידי חמאס בעזה, תוקפת את ראש הממשלה נתניהו ושרי הקבינט המדיני-ביטחוני על רקע החלטת בג״צ מהערב. ״אנו מסתובבים כבר חודשים ארוכים בתחושה שהחלטת הקבינט מינואר השנה על הפעלת לחץ נגד חמאס היא חלולה והצהרתית בלבד. זו הסיבה שפנינו בעצמנו לבג״צ בנושא זה, וההחלטה היום רק תגביר את הלחץ על נתניהו ושרי הקבינט לקום מכיסאותיהם, להפשיל שרוולים, ולהתחיל לעבוד למען השבתם של הדר ואורון לישראל".

"אנחנו כמשפחה, מאסנו מדיבורים ומהחלטות ריקות מתוכן. הגיע הזמן למעשים, להפעלת מנופים ולחץ אפקטיבי. הגיע הזמן שנהיה חזקים ונעמוד כמו צוק איתן מול חמאס״.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל אמרה כי, "יש לכבד את פסיקת בג"ץ" והוסיפה, "יחד עם זאת בל נשכח שמדובר במחבלים,רוצחים שפלים שכל מטרתם  הרג אזרחים ישראלים  ללא הבחנה". עוד אמרה גמליאל כי, "לאור הפסיקה ונוכח צרכי מערכת הביטחון על הממשלה לקדם חקיקה מהירה שתהווה את  הבסיס החוקי להחזקת גופות המחבלים לצרכי מו"מ, ויפה שעה אחת קודם. זהו ערך ביטחוני ולאומי חשוב, ולא פחות מכך זוהי גם מחויבותנו המוסרית כלפי משפחות שאול, גולדין ומנגיסטו".

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) כתב בחשבון הטוויטר שלו כי, "‏יותר כייף להתנפל על בג"צ אבל האמת היא שמי שאומר שבג"צ אסר על המדינה להחזיק בגופות החמאס מעליל על בג"צ" . בג"צ הפציר במדינה לחוקק חוק שיאפשר זאת!! בג"צ במקרה זה פשוט רוצה שנהיה מדינת חוק ולא מדינה שעושה ככל העולה על רוחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!