דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החוץ

משרד החוץ / מוחים מסביב לעולם: עובדי עמ"י חוזרים למאבק

לאחר שהרפורמה בתנאי העסקתם נדחתה ובזמן שבאוצר ובמשרד החוץ מגלגלים אחריות, הפגינו אתמול עובדי הקונסוליה בניו יורק, והוועד העולמי הכריז: חוזרים למאבק | מנכ״ל אגף כלכלה בהסתדרות: "לא נסכים ששנת 2018 תיפתח בלי לתת לעמ״י מעמד של עובדי מדינה"

הפגנת עמ"י בניו יורק (צילום: קונסוליית ישראל ניו יורק).
הפגנת עמ"י בניו יורק (צילום: קונסוליית ישראל ניו יורק).
שי ניר

כ-200 'עובדים מקומים ישראלים' (עמ"י) עובדי הקונסוליה הישראלית בניו יורק הפגינו אתמול (חמישי) מול בניין הקונסוליה בקריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב ולהביא את משבר העסקת העמ"י, הנמשך מזה ארבע שנים, לסיומו. הרפורמה בהעסקת העמ"י הייתה אמורה לעלות בישיבת הממשלה הקרובה אך ירדה מסדר היום. משרד האוצר ומשרד החוץ מגלגלים את האחריות אחד על השני בעוד העמ"י נשארים ללא ודאות ובתנאי העסקה שלא התעדכנו מאז שנות החמישים של המאה הקודמת. בהסתדרות מגבים את העמ"י ואומרים כי לא יסכימו ששנת 2018 תיפתח בלי מנגנון השכר החדש שהובטח ובלי לתת לעמ״י מעמד של עובדי מדינה. גורם המקורב לעובדים אמר לדבר ראשון כי התחושה היא שמשרדי הממשלה "משחקים בעמ"י".

בהודעת ועד העמ"י המייצגים כ-1,500 עובדים ברחבי העולם נמסר כי הרפורמה לשינוי תנאי העסקתם, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב, נבלמה ברגע האחרון וכי הם מאשימים את משרד החוץ במהלך. לדבריהם הצעת המחליטים בעניינה של הרפורמה כבר הוגשה למשרד ראש הממשלה, לקראת אישורה בישיבת הממשלה הקרובה ועל אף זאת הודיעה אתמול הנהלת משרד החוץ כי לא תתמוך במהלך עד שלא יוגדל תקציב המשרד, ומוסיפים כי משרד החוץ אינו רק המעסיק הישיר של מרבית עובדי הנציגויות אלא גם אחד הגורמים המרכזיים בגיבוש הרפורמה.

בתגובה להודעת משרד החוץ הכריז הוועד על חידוש המחאה שהחלה בהפגנה ברחובות ניו יורק. בוועד מאיימים כי אם הרפורמה לא תועלה להצבעה בישיבת הממשלה הקרובה יוחמרו צעדי המחאה עד כדי השבתה של כל נציגויות ישראל החל מ-1 בינואר.

"מדובר בניסיון סחיטה של משרד החוץ המתבצע על גבם של עובדיו המסורים. יותר מאשר הצעד הזה מכעיס וציני, הוא מעליב" אומרים בוועד העובדים ומוסיפים כי "משרד החוץ מכיר טוב מכולם את תנאי ההעסקה המחפירים שלנו ובמשך חודשים מועברים לנו מסרים על תמיכתם ברפורמה ועל אישורה הקרב. כעת התברר שאנחנו כלי משחק בידיהם ותו לא".

ביחס להתנהלות משרדי האוצר והחוץ אומרים בוועד כי "לא נסכים עוד להיות בני ערובה במאבק בין משרד החוץ לבין משרד האוצר. הניצול המתמשך של עובדי הנציגויות נגמר – שנת 2018 לא תפתח בתנאי ההעסקה הקיימים. אנו קוראים לראש הממשלה ושר החוץ להתערב במשבר ולהביא לאישור הרפורמה".

שי בירן, מנכ״ל אגף כלכלה בהסתדרות אמר לדבר ראשון כי "לא ייתכן שפעם נוספת העמ״י נופלים בין הסדקים עקב מריבות פנימיות בממשלה. מדובר בעובדים החלשים ביותר בשירות החוץ, שמחכים כבר ארבע שנים לתיקון היסטורי. יישום ההסדר שהוסכם עליו לפני חצי שנה ממשיך להיגרר בלי שום סיבה סבירה. לא נסכים ששנת 2018 תיפתח בלי מנגנון השכר החדש שהובטח ובלי לתת לעמ״י מעמד של עובדי מדינה".

במשרד החוץ מגיבים לטענות העמ"י ומאשימים את משרד האוצר במצב, "משרד החוץ מוקיר את עבודת העמ"י ועמד שכם אל שכם עם ועד העמ"י במו"מ עם האוצר על שיפור תנאי השכר שלהם ושינוי מעמדם לעובדי מדינה. קליטת כאלף עובדי עמ"י כעובדי מדינה במסגרת משרד החוץ דורשת היערכות מיוחדת, בכוח אדם ובתקציב. נושא הובהר למשרד האוצר ולשכת ראש הממשלה מודעת לכך ואף פועלת בנושא. אנו מצרים על כי ועד עובדי העמ"י מפנה את חיציו למשרד החוץ דווקא. המפתח לפתרון מצוי בידיו של משרד האוצר, אשר בידיו לאשר תוספת תקציבית קטנה יחסית אשר תאפשר את יישומו של המהלך."

במשרד האוצר מגלגלים את האחריות חזרה למשרד החוץ ואמרו לדבר ראשון כי, "במסגרת עבודת מטה בין משרדית שנערכה בנוגע לעובדים המקומיים הישראלים (עמ״י) הוחלט בשיתוף נציבות שירות המדינה ומשרד החוץ להפוך עובדים אלו לעובדי מדינה בזמן שירותם בנציגויות מדינת ישראל בחו״ל. מצער לראות כי כעת מונע משרד החוץ את קידום החלטת הממשלה בנושא, וזאת כביכול משיקולי תקציב, כאשר סך תקציבו עומד על כ-1.6 מיליארד ש״ח בשנה".

מזה כארבע שנים מנהלים עובדי הנציגויות הישראליות (עמ"י) מאבק לשיפור תנאי העסקתם. על אף שקיימת הסכמה בין כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים על הצורך בשיפור תנאי השכר של עובדים אלה, עד כה לא התקבלה כל החלטה מעשית בעניינם.

לפני כשנה החלו משרד האוצר ונציבות המדינה לגבש רפורמה שבמסגרתה ייקלטו עובדי הנציגויות כעובדי מדינה וכן יוחלף מודל השכר, אשר לא עודכן מאז שנת 1959. לאחר עיכובים רבים, הודיעו בשבועות האחרונים הצדדים על השלמת הרפורמה והיערכות ליישומה אך כאמור המהלך נבלם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!