דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשבר בטבע

המשבר בטבע / יו"ר עובדי טבע כפ"ס: "במקום למהר לתקשורת ההנהלה יכלה לדבר איתנו"

בטבע כפ"ס חתמו לאחרונה על הסכם במסגרתו עזבו 110 עובדים וחרב הפיטורים לא מונפת עליהם, אך הם פועלים בתיאום עם שאר עובדי החברה וישבתו בראשון | "אני מאמין שעוד אפשר להיאבק"

אלירן קוזליק יו"ר ועד טבע כפר סבא (צילום: אלבום פרטי)
אלירן קוזליק יו"ר ועד טבע כפר סבא (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בסוף יום סוער יושב אלירן קוזליק, יו"ר ועד עובדי מפעל טבע בכפר סבא, בלובי הכניסה למפעל. את שיחתנו קוטעים, אחת לכמה דקות, עובדים רבים הניגשים אליו לברר מה עולה בגורל עמיתיהם במוקדי החברה השונים. חלקם מודים לו על ההישג המרכזי בהסכם ההתייעלות שנחתם במפעל בכפ״ס רק לפני שלושה חודשים, אז עזבו את המפעל 110 עובדים, אולם ההנהלה התחייבה שלא לבצע פיטורי ייעול נוספים עד סוף שנת 2020. לכל עובד שעובר בסביבה מזכיר קוזליק ומבהיר, ביום ראשון המפעל בשביתה ואף אחד לא יכנס בשעריו. "גם מי שלא תחת ההסכם הקיבוצי?", שואל אחד מהם, וקוזליק עונה "אני לא אתן לאף אחד להכנס".

"לכאורה, כלפי חוץ, אני רגוע. אבל בפנים זה יום קשה ולא פשוט לא לטבע ולא למשק הישראלי". לדבריו בכל אחד מ-11 אתרי טבע בישראל ועד עובדים נפרד, וכיום לצערו אין מועצת עובדים משותפת. מאז שהונף שוט הפיטורים על האתר שלו הזהיר קוזליק, שזו עשויה להיות רק ההתחלה. אבל היום, הוא אומר, כל הוועדים פועלים ביחד ובטבע כפר סבא כואבים את הגזרות המוטלות על חבריהם באתרים האחרים.

לדבריו, הישיבה היום שבה אושרה השביתה הכללית במשק בבוקר יום ראשון הייתה סוערת ביותר. "גם האופוזיציה וגם הקואליציה היו בדעה אחת שיש לצאת למאבק הצודק הזה שאבי ניסנקורן מוביל, וזו ההצבעה הראשונה שאני רואה שכל הידיים עולות. אתה מבין שיש לפעמים מלחמות פנימיות אבל כשיוצאים למאבק כזה כולם יוצאים ביחד, וזה היופי. אני נחשף לסולידריות מדהימה ורוצה להביע את תודתי לעשרות ואולי מאות חברי ועדים שהתקשרו אלי היום להביע תמיכה, וכן לחברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה. גיבוי כזה לא שמעתי ולא הכרתי גם בסכסוכים קודמים. להשבית חצי משק מעכשיו לעכשיו, וגם את כלל אתרי טבע, זה משהו שלא היה בעבר".

קוזליק כועס על כך שהעובדים נדרשים לשלם על כישלונותיהם העסקיים של המנכ"לים האחרונים בטבע שביצעו שורה של רכישות כושלות. הוא מזכיר בחיבה ובגעגוע את מייסד הקונצרן אלי הורוביץ ז"ל, ואת המנכ"ל לשעבר ג'רמי לוין שלדבריו ראה את הנולד וביקש להוביל תהליכי ארגון מחדש והבראה בטבע. אבל השינוי שהכי מקומם אותו הוא ההתנהלות החד צדדית שמאפיינת את הנהלת החברה בשנה האחרונה, כשנציגי העובדים מתעדכנים על תכניותיה ועל עתיד העובדים דרך אמצעי התקשורת.

"אני חושב שבמקום למהר ולצאת לתקשורת טבע יכלה לשבת עם הוועדים, להציג את המצב ולראות איך משפרים ביחד. המשבר עכשיו הוא מאוד גדול אבל אני חושב שאם הנהלת טבע הייתה מציגה את הנתונים ומדברת איתנו, גם עם אתר כפר סבא וטבע-טק שאמרו שלא נוגעים בהם בשלב זה, אני חושב שהיינו יכולים לבוא עם רעיונות איך עושים תוכנית הבראה כך שכל העובדים יישארו בחברה הזו. העובדים הם לא האויבים של החברה, היא חשובה להם והם מאוד מוקירים אותה ודואגים לה".

את הראיה לכך הוא מביא בתהליך שהתרחש במפעל בכפר סבא, מרגע שנאותה ההנהלה לשבת ולדבר. "רצו לפטר והגענו לעמק השווה. עשינו תהליך נכון, בלי מאבטחים, וצעקות, ומלחמות. הכל היה בהדברות ושיתוף פעולה, וקיבלנו גם הרבה פידבקים מההסתדרות ומההנהלה על התהליך הסופר רגיש והיפה שניהלנו פה, אבל תוך הסכמה". עם זאת, הוא מדגיש, במקום עבודה שיש בו ארגון יציג צריך לשבת ולדבר. המוטו שלו הוא שמהלכים חד צדדיים יענו בסכסוך עבודה.

שלטים מחוץ לטבע כפ"ס, אוקטובר 2017 (צילום באדיבות ועד העובדים)
שלטים מחוץ לטבע כפ"ס, אוקטובר 2017 (צילום באדיבות ועד העובדים)

גם המשבר הנוכחי יסתיים, כך הוא מאמין, בהדברות, "מה שצריך לעשות עכשיו זה לדאוג לצמצם עד כמה שאפשר את כמות המפוטרים ולדאוג שכל אלה שיפוטרו יצאו עם ראש מורם, עם אוויר, עם חודשי הסתגלות ומענקים. אני מאמין שהמספרים הם לא סופיים ושיהיה עוד מאבק על המספרים. גם האתרים שהודיעו על מכירתם, אני מאמין שיגיעו לשלב של הדברות עם ההסתדרות ויראו איך עושים את המכירה הכי נכונה שיכולה להיות כדי שהעובדים לא יפגעו".

ביום שני הקרוב אמור להגיע לסיומו תהליך בן חודשים ארוכים שהוביל קוזליק, עם הכנסת ספר תורה לבית הכנסת החדש שנבנה במפעל. נראה שהאירוע שאמור היה להיות שמחה גדולה, ילווה בתחושות קשות נוכח ההתרחשויות האחרונות. כשהעובדים שואלים, קוזילק מבהיר, "ספר תורה קודם מבחינתי להכול". הוא מעוניין לקיים את הטקס בנוכחותו של הרב הראשי דוד לאו, "זה משהו שלא מבטלים אותו. הקמנו פה בית כנסת לתפארת על שם אלי הורוביץ ז"ל שחסר לנו מיום ליום יותר ויותר. ביום שני אמור להגיע ספר התורה, ותיאמנו טקס הכנסה. אם יו"ר ההסתדרות יחליט על המשך השביתה, נפסיק את ההליך הזה. אבל אם תהיה חזרה לעבודה, למרות המצב הקשה והפיטורים בטבע, נכניס את ספר התורה, כי לדעתי זה דבר שרק יכול לחזק אותנו ולעזור לנו. זו מצווה, ולא סתם מסיבה של רווחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!