דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בני הרוהינגיה

בעולם / מיאנמר: נתונים חדשים חושפים תמונה קשה אודות רצח בני הרוהינגיה

בני הרוהינגיה, מיעוט מוסלמי החי במיאנמר, נרדפים ונטבחים מזה שנים בידי הצבא | לפחות 10,000 נרצחו בשנה האחרונה ומאות אלפים נמלטו לבנגלדש הסמוכה | השלטון במיאנמר טוען כי מדובר ב"פעולות טיהור" נגד טרוריסטים

פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
אוריאל לוי

לפחות 6,700 בני רוהינגיה נרצחו בין ה-25 באוגוסט לסוף ספטמבר בידי צבא מיאנמר, כך עולה מדו"ח חדש של הארגון הצרפתי "רופאים ללא גבולות". בין הקרבנות לפחות 730 ילדים. הדו"ח שפורסם שלשום (חמישי) מתבסס על ראיונות שערכו פעילי הארגון עם 2,434 משפחות שנמלטו למחנות פליטים בבנגלדש. מדובר בהערכה הגבוהה בהרבה ממה שהיה ידוע לפני כן על מספר הקרבנות במבצע הצבאי האחרון של צבא מיאנמר נגד בני הרוהינגיה. בשלושת החודשים שעברו לאחר תחילת המבצע נמלטו 620,000 בני רוהינגיה לבנגלדש הסמוכה. מדובר בכמחצית מבני הרוהינגיה שחיו לפני כן במיאנמר.

"פגשנו ושוחחנו עם ניצולי האלימות במיאנמר שחיים כעת במחנות עמוסים וצפופים, בתנאי סניטציה ירודים", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP סידני וונג, המנהל הרפואי של המבצע. "מה שחשפנו היה מזעזע, הן מבחינת מספר האנשים שדיווחו על קרוב משפחה שמת כתוצאה מאלימות, והן מפאת הדרכים האיומות שבהן הם נהרגו או נפצעו אנושות".

לפי הדו"ח ירי ישיר בנשק קל היה גורם המוות ב-69% מהמקרים. כ-9% מהנרצחים נשרפו למוות בתוך בתיהם, ו-5% הוכו למוות.

הרוהינגיה הינו עם מוסלמי החי במיאנמר, בהודו ובבנגלדש. בני הרוהינגיה טוענים כי מוצאם באזור החוף של מערב מיאנמר, מזרח הודו ובנגלדש, בעוד הבורמזים טוענים כי הם פלשו לארצם מהודו. הבריטים, ששלטו בארצות אלו, הביאו בני רוהינגיה רבים מהודו ובנגלדש לבורמה, החל מהמאה ה-19, על מנת להשתמש בכוח עבודתם בחקלאות. בני רוהינגיה נוספים היגרו למיאנמר לאחר מלחמת העצמאות של בנגלדש ב-1971.

הבורמזים הבודהיסטים מתייחסים לבני הרוהינגיה המוסלמים כפולשים ולא כאזרחים, ומאשימים אותם בהתקפות טרור כנגד צבא מיאנמר. במהלך שנות התשעים החלה החונטה הצבאית ששלטה במיאנמר לחוקק חוקים המפלים לרעה את בני הרוהינגיה ובמקביל החל הצבא להשתלט על שטחי המחייה שלהם תוך שריפת כפרים וגירוש האוכלוסייה.

בשנות האלפיים נשללה אזרחותם של מיליון וחצי בני הרוהינגיה החיים במיאנמר, ובמקביל נפסקו נגדם הלכות דתיות והם פוטרו מכל המשרות הציבוריות. המשטר במדינה בודד אותם במחנות עקורים ברצועת החוף וכך הפריד בינם לבין האוכלוסייה הבודהיסטית. אלפי בני הרוהינגיה נמלטו מזרחה באמצעות סירות, מתוכם רבים טבעו בים ונרצחו בדרכים שונות בעוד ששריפת כפריהם נמשכת. חוקרים הזהירו כי בני הרוהינגיה עלולים להיות קרבנות לרצח-עם.

מאז 2012 החלה השמדה מאורגנת של בני רוהינגיה במיאנמר. מעשי הטבח נגדם התגברו, כאשר בין הנרצחים גם נשים וילדים. כפרים נמחקו עד היסוד. בסתיו 2016 התגברה רדיפת הרוהינגיה לממדים שגובלים ברצח-עם. "בין ה-9 ל-20 באוקטובר 2016 נרצחו 428 בני רוהינגיה במיאנמר, 192 נשים נאנסו, 440 נעצרו, ועוד 160 הותקפו ונפגעו מאלימות. ב-25 בנובמבר 2016 רצח צבא מיאנמר כ-500 בני רוהינגיה בכפר חאתי פארה (Hati Para). שבוע לפני כן, ב-19 בנובמבר, פרסם "משמר זכויות האדם" (HRW) דו"ח לפיו יותר מ-1,000 בתים של בני רוהינגיה הוחרבו בהוראת הממשלה. ב-19 בדצמבר פרסם ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" דו"ח אודות מקרים רבים של רצח, אונס, גירוש והחרבת כפרים של בני הרוהינגיה במחוז ראקין שבמיאנמר, החל מאוקטובר 2016.

גל האלימות האחרון החל ב-25 באוגוסט אחרי שמורדים רוהינגים תקפו עמדות של המשטרה המקומית במדינת ראקין שבצפון בורמה. הצבא פתח במבצע נקם שאותו כינה "פעולות טיהור" במטרה לעקור את המורדים שייתכן ומתחבאים בכפרים במדינת ראקין. לטענת ממשלת מיאנמר נהרגו במבצע רק 400 בני אדם, מתוכם 376 "טרוריסטים". בשקלול דו"חות של ארגוני זכויות אדם שונים ניתן להסיק כי בין אוקטובר 2016 לאוקטובר 2017 נרצחו לפחות 10,000 בני רוהינגיה במיאנמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!