דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שחיתות שלטונית

מחאה / המחאה נגד השחיתות קיבלה השבוע מספר חיזוקים ממקומות לא צפויים

מעל לשנה של הפגנות בכל מוצ"ש לא עשו את מה שגל חקיקות "פרסונליות" עשו בכמה שבועות | אל המוחים ברוטשילד מצטרפים, באופן מאד מסוייג, יותר ויותר אישי ציבור מהימין | האם בבלפור צריכים להתחיל לדאוג?

הפגנה נגד שחיתות בתל אביב (תומר נויברג  פלאש90)
הפגנה נגד שחיתות בתל אביב (תומר נויברג פלאש90)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

הערב (מוצאי שבת) ב-20:00 יצאו ככל הנראה שוב אלפים רבים של מפגינים להפגנות נגד השחיתות השלטונית במספר מוקדים שהמרכזית שבהן, כמו בשבועות האחרונים, היא זו שבשד' רוטשילד בת"א. ההפגנות, שהתחילו בפ"ת מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה ולהגיש כנגדו כתב אישום צברו תאוצה כשנאסר על המפגינים להגיע אל מול ביתו של מנדלבליט.

בשבועות האחרונים כאמור קיבלה המחאה תנופה נוספת עם התגברות מה שנראה כמאמצי הקואליציה לקדם חקיקה שמחלישה את שלטון החוק ותפורה באופן מחשיד למידותיו של הנחקר המרכזי כיום, ראש הממשלה בנימין נתניהו: חוק ההמלצות, החוק הצרפתי, צמצום סמכויות המבקר והצעה להפחית את משכורתם של עובדי ציבור במה שנתפש כאיום על המפכ"ל.

הפגנה נגד שחיתות בתל אביב (תומר נויברג פלאש90)
הפגנה נגד שחיתות בתל אביב (תומר נויברג פלאש90)

בשבועיים האחרונים בהם ההפגנות התקיימו בשדרות רוטשילד כבר הגיע מספר המפגינים לכמה רבבות כשכמובן שהדעות חלוקות ותלוי את גרסתו של מי מקבלים אולם אין חולק על כך שהמחאה נמצאת במומנטום של גדילה ורחוקה מלהתפוגג כפי שאולי קיוו בכירים בקואליציה. בתוך כך קיבלו השבוע המוחים, המנסים בלא הצלחה רבה להציג את המחאה כלא-פוליטית, רוח גבית מכיוונים לא צפויים כשמספר אישים בימין הביעו את תמיכתם, גם אם מסוייגת. מאד.

ראשון היה הרב יובל שרלו, ראש ישיבה ופעיל בולט בזרם הדתי לאומי שאמנם נחשב לרב מתון אך בסוגיות "הליבה" המפרידות את השמאל והימין בישראל, הוא ללא ספק בצד הימני של המפה הפוליטית. שרלו הגדיל לעשות והודיע בדף הפייסבוק שלו כי ישתתף בהפגנה הערב וסייג זאת באומרו "איני משלה את עצמי שיש מאחורי הפגנות אלה עולם מלא של אינטרסים פוליטיים; שאפשר שחלק מנצלים את בואי ליצירת תדמית מסוימת". אולם, לדברי הרב, בחשבון הסופי הוא רואה זכות במאבק בשחיתות ומוחה על ריכוז הכוח בידי השלטון נגד "מאזניו ומגביליו, המשטרה, בית המשפט, התקשורת (שאף אחד מהם אינו צדיק, וחובה גם לבקרו(". בסיום דבריו חזר שרלו על כך שברור לו שבקרב המארגנים ישנם מניעים לא טהורים אולם הוא סבור כי מרבית המשתתפים הם אנשים טובים, גם אם עמדותיהם שונות משלו.

הרב יובל שרלו. התמונה באדיבות המצולם.
הרב יובל שרלו. התמונה באדיבות המצולם.

אתמול היו אלה יהודה יפרח, ראש הדסק המשפטי של 'מקור ראשון' ושרה העצני-כהן, יו"ר תנועת "ישראל שלי" שפרסמו גם הם דברים אודות המחאה שיש בהם אולי כדי להדאיג את ראשי הקואליציה. יפרח פרסם טור דעה תחת הכותרת "מחנה בשיתוק" בעיתון בו הוא כותב ומאוחר יותר גם העלה אותו כסטטוס בדף הפייסבוק שלו ובו הוא סוקר בין היתר את הפרשות בהן מעורב ראש הממשלה, את הסתבכותו האחרונה של שגריר ישראל לאו"ם דני דנון ומנבא כי פרשיות השחיתות שהולכות ונקשרות עם מחנה הימין עלולות לעלות לו בשלטון. יפרח כמובן מסייג את דברי הביקורת שלו בסופם בהתנערות ממובילי המחאה ושלטי ה-BDS שהונפו בהפגנה אך קורא לימין לקחת אחריות ולעשות "ניקיון אורוות".

העצני, בטור דעה שפרסמה באתר 'NRG', שותפה לתחושתו של יפרח כי השיתוק, אותו היא מגדירה "שאננות בואכה זחיחות", מסוכן למחנה הימין שתומכיו חייבים להתעורר אולם היא לא חוסכת ביקורת מהקואליציה על אותם דברים שהעלו שרלו ויפרח כמו למשל "גל החקיקה המוגזם שכולל הצטברות של יוזמות חקיקה נגד המשטרה, הגבלת הקלטות פשוטות (לא הקלטות סתר), הענקת מימון מכספי ציבור למתמודדים בפריימריז ועוד, מוסיף לתחושת המיאוס בקרב הציבור". ובסוף דבריה פוסקת כי במקום הפגנות נגד "צריך להוביל סדר יום אמיתי, ענייני, שיועיל לאזרח הקטן והגדול. לא יזיק גם להפסיק לזלזל, להתנשא ולהתלהם, להפסיק להתבכיין על התקשורת השמאלנית ולהוביל לשינוי אמיתי".

יהודה יפרח (צילום: Sedelman / ןיקימדיה קומונס).
יהודה יפרח (צילום: Sedelman / ןיקימדיה קומונס).

בין אם אנו עדים להתרחבות של המחאה כנגד השחיתות השלטונית באופנים שונים לקהלים נוספים או למאבקי ירושה של היום שאחרי בתוך מחנה הימין, שלוש ההתבטאויות האלה (שבוודאי לא לבדן) מסוגלות קרוב לוודאי לגרום לכמה מחברי הכנסת והשרים של הליכוד לזוע באי-נוחות בכסאותיהם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!