דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל

משבר בנמלים / העובדים בנמל חזרו לעבוד, והדיונים ברפורמה יימשכו השבוע

ראשי הועדים בנמלי הים הגיעו לדיון הלילי בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים והודיעו שהעבודה מתחדשת | ההנהלה טענה: "הביזיון נמשך" | מיכל לוגסי מהנמל: "אנחנו שומרים על הבית" | ניסנקורן: "החוק מעל הכל"

עובדי נמל אשדוד מחוץ לבית הדין הארצי לעבודה, מאי 2018. (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי נמל אשדוד מחוץ לבית הדין הארצי לעבודה, מאי 2018. (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה השופט אילן איטח קבע הלילה (בין שבת לראשון) כי ההחלטה האם ראשי ועדי הנמלים בחיפה ואשדוד ביזו את בית הדין תתקבל לאחר שיתקבל דיווח על חזרה מלאה לעבודה בשני הנמלים. ראשי הוועדים הגיעו לדיון, וזאת לאחר שלא הגיעו לדיונים קודמים, ואף הוצא נגדם צו הבאה והוטלו עליהם קנסות. דקות לפני תחילת הדיון הורו ראשי הוועדים לעובדי הנמלים לחזור לעבודה. הבוקר, הודיעו הנהלות שני הנמלים כי העבודה אכן חזרה לסדרה.

דיון בביזוי בית הדין של ראשי הוועדים בנמלים חיפה ואשדוד (צילום: ניצן צבי כהן)
דיון בביזוי בית הדין של ראשי הוועדים בנמלים חיפה ואשדוד (צילום: ניצן צבי כהן)

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

דקות לפני הדיון: הוועדים בנמל אשדוד וחיפה הורו לעובדים לחזור לעבודה

בהודעה שנשלחה לעובדים וחתומה על ידי ראשי הוועדים נכתב: "עפ"י סיכום שהגענו מזכירי הוועדים העבודה חוזרת לסדרה במש' ג' הלילה.
אתם מתבקשים להתייצב בעמדות העבודה שלכם כרגיל.
בכל שאלה שהיא יש לפנות לסידור עבודה או למזכיר הועד."

עשרות עובדי נמל מפגינים מחוץ לבית הדין: דורשים מהמדינה לחזור להסכמות שהושגו

עובדי נמל אשדוד מחוץ לבית הדין הארצי לעבודה (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי נמל אשדוד מחוץ לבית הדין הארצי לעבודה (צילום: ניצן צבי כהן)

השופט אילן איטח בפתח הדיון: מבקש לשמוע את המצב בנמלים כעת

בדיון נמצאים גם סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר עדי חכמון, נציג רשות החברות ושרגא ברוש, יו"ר התאחדות התעשיינים.

נציגת נמל אשדוד: ההוראה של הוועד ב-22:30 לא מועילה

נציגת נמל אשדוד אמרה בפתח הדיון: "מי שאחראי על סידור העבודה קיבל הוראה להגיע ב-22:30. זה עבודה של כמה שעות ומאחר וזה לא נעשה בזמן – גם אם עובדים יתחילו להגיע אנחנו פה ולא נוכל לספור כמה עובדים הגיעו. ההוראה של הועד ב-22:30 להגיע היא לא מועילה כי סודר העבודה לא מוכן".

נציג נמל חיפה: למרות ההודעה, גם העבודה בנמל עוד לא חזרה לסדרה

נציגת נמל אשדוד: מבחינתנו ביזוי בית הדין נמשך, הביטול יצא כי רצו להישמע בפני בית הדין

נציגת נמל אשדוד: "אנחנו חושבים שמה שקורה זה המשך הביזיון של בית הדין. לצערנו הרב מאוד המשיבים לשתי הבקשות שלנו, לאורך כל היממות האחרונות לא עשו דבר מהפעולות שצפינו שיעשו, למעט הדברים שאדרי הצהיר שעשה.

"כל חברי הוועדים באופן מתוכנן מתוזמר נמנעו מלהורות לעובדים לשוב לעבודה – וזאת עד לשעת הדיון. אסור שדבר זה יחמוק מעיני בית הדין. כפי שאתם זוכרים, כבודים אמרו בהחלטתכם שככל שהעבודה תחזור לסדרה הדיון יתבטל. העובדים שלנו חכמים ורצו להיראות בפני כבודכם. רצו להישמע. ולכן ההודעה יצאה כשכולם הגיעו כבר לירושלים וכך השיגו להישמע במועד שנוח להם, ולהמשיך ולשבש את העבודה.

נציגת נמל אשדוד: אנחנו בפרשת דרכים. ההסתדרות נמנעת מלפעול נגד שיבושים שאינם חוקיים

נציגת נמל אשדוד: "ההסתדרות מתירה לעובדים לפעול בשיבושי עבודה בלתי חוקיים. ולצערנו זה קורה השכם והערב – בין באמצעות עצירת סידור עבודה, והאטות שאנחנו סובלים מהם מאוד בחודשים האחרונים. באופן הזה התרגלו המשיבים שזו שיטת העבודה בחסות ארגון העובדים".

נציג נמל אשדוד: "אנחנו מתכנסים זה היום השלישי ברצף לדון באירוע חרוג בחומרתו. שהופך מרגע לרגע לחריג וחמור יותר ויותר. יש פה הצגה, יש פה תופים בחוץ, אני לא מצליח להבין את האירוע הזה בכלל. אנחנו באחד האירועים החריפים בתולדות עולם העבודה בישראל, ועושים לכם פה הצגה. הצו מבוזה בדקות אלה ממש".

נציג נמל חיפה: דורשים קנסות אישיים על כל אחד מהמשיבים, 5 ספרות

נציג נמל חיפה בדיון ביקש קנס אישי על ראשי הוועדים וההסתדרות, וכן הבטחה שלא תהיה הפרה של צווים יותר.

נציג ההסתדרות: "מבחינת ההסתדרות, שלטון החוק הוא מעל הכל"

נציג ההסתדרות שי תקן: "כמו שאמרנו בקול ברור ביותר, גם בעיני ההסתדרות הכללית שלטון החוק הוא מעל לכל. שמירת כללי המשפט וקיום צווים שיפוטיים צריך להיות מחויב ללא עוררין. אני מתפלא מאוד על חברי, כי היינו כאן כולנו מול בית הדין בשקיפות רבה ודיווחנו על הניסיונות הרבים שלנו לשנות את הסיטואציה במגבלות שהיו – והיו. עסקנו בזה כל סוף השבוע.

"בית הדין אכן איפשר מסירת הודעה טרם הדיון וכך עשינו".

השופט אילן איטח: הדיון הזה יכל לא להתקיים, התנהלות הוועדים בעייתית מאד

סגן נשיאת בית הדין לעבודה השופט אילן איטח: "הדיון הזה יכול היה שלא להתקיים כרגע, והמשאבים הציבוריים שמושקעים בדיון מיותר, והנזקים המיותרים לצדדים שלישיים -יכלו להיות מושקעים לקידום המו"מ. ההתעשתות המאוחרת הייתה מאוחרת ומאוד לא במקום. היה את כל השבת זמן מספיק כדי לתת את ההוראות המתבקשות. הציפיה לא היתה שהסנוניות יתחילו לעופף ב-2215".

"עם כל הכבוד – אנחנו בסיטואציה מאוד בעייתית מבחינת ההתנהלות של ציבור העובדים וועדי העובדים".

על רקע הוויכוח בין הוועדים להנהלה: השופטים יצאו להתייעצות

נציג ההסתדרות אמר: "שביתה, עיצומים, צעדים ארגוניים וסירוב קולקטיבי לבצע עבודה – אי אפשר לטעון שזה המצב שאנחנו נמצאים בו אחרי ההנחיות של הוועדים לחזור לעבודה. ביזיון זה מכשיר חריג שנעשה בו שימוש במסורה – כשיש הפרה מתמשכת ורוצים להפסיק אותה. לא כי חוששים שבעתיד יהיה ביזיון. ולכן האירוע של הביזיון הסתיים."

נציג ההסתדרות שי תקן חזר על בקשתו להמשיך את הדיון בפורום מצומצם בלשכת השופט אילן איטח.

השופטים חזרו מהתייעצות, השופט אילן איטח מבקש סקירה עדכנית על המצב בנמלים

השופט איטח: לא ברור לי לאן אנחנו הולכים - חזרה לעבודה אמתית או לא

השופט אילן איטח פנה לנציג ההסתדרות שי תקן ואמר: "עוד לא ברור לי לאיפה אנחנו הולכים. חזרה לעבודה אמיתית או לא? אני כרגע בפוזיציה הזו."

נציג ההסתדרות בתגובה: "אני מבין שאנחנו בחזרה מלאה לעבודה. ראשי הוועדים גם תוך כדי הדיון ובהפסקה בטלפונים, עושים ככל יכולתם. יש פה תהליך של החזרה לעבודה. הדבר לוקח זמן. אני מבין את הרצון של כולנו לראות את הנמל עובד."

ראש ועד בחיפה: "העובדים לא מאמינים לאף אחד. תנו לנו לדבר אתם והם יחזירו לעבודה"

ליאור ברזני, ראש אחד הוועדים בנמל חיפה: "העובדים שלנו אחרי ששמעו שהיינו במעצר – הם לא רוצים לשמוע לא מהמדינה, לא מההסתדרות. הם לא מאמינים לאף אחד. אחרי ששלחנו הודעה לחזור לעבודה הם פשוט מקללים אותנו ואת ההסתדרות. זה קשה להחזיר את העבודה כשעובדים לא מאמינים בך יותר. לא בדקה אחת מחזירים עובדים שנלחמים על הבית שלהם. זה לוקח כמה שעות.

"יש שתי אפשרויות – שכל הוועדים פה יתפטרו – ילכו הביתה. נקבל את הקנסות בכיף – והעבודה תחזור עוד חמישה ימים כי אף אחד לא ידבר עם העובדים. האופציה השניה היא להחזיר את הועדים לעשות אסיפות ולחזור לעבודה."

יו"ר ועד בנמל אשדוד בדמעות: אי אפשר להפריד את הביזיון מהרפורמה. נראה לך שנעים לי לברוח?

יו"ר ועד מינהל בנמל אשדוד מיכל לוגסי: "אני לא מדברת במילים יפות. אתה אומר כל הזמן להפריד את הביזיון מהרפורמה. אין להפריד – אתה חושב שנוח לי לעשות ביזיון לבית המשפט? שנעים לי לברוח? לא. שנעים לי לשלם 80 אלף שקל? המדינה צריכה לקבל ביזיון. לא אנחנו".

לאחר דבריה פרצו יושבי בית המשפט במחיאות כפיים, והשופט איטח עצר את דבריה כדי להשיב את הסדר.

לוגסי המשיכה בדמעות: "מעצבן אותי מה שקורה פה.  מעולם לא עשינו את זה, מעולם לא הגענו למצב כזה שמשטרה תחפש אותנו, שיקנסו אותנו. על מה ? אנחנו מבקשים לשמור על הבית. לא עשיתי ביזיון בגלל 4 שקל במשכורת. יו"ר ההסתדרות מתחנן שידברו איתנו ברצינות אני 12 שנה בוועד עובדים. הדיון האחרון היה ביזיון מצד המדינה. הם רוצים להרוג אותנו. עוד שנתיים לא יהיה לנו משכורות. הנמל הזה האבא שלי בנה אותו. אני מתפרנסת ממנו מאז שבאתי לעולם. למה להרוס אותו?"

"למה אין להם זמן לשבת? למה כשהם באים הם משחקים בפלאפון? יש אנשים מסכנים שמרוויחים 5000 שקל בנמל. אתה חושב שנעים לי ששוטרים באים אלי הביתה? לברוח?"

השופט איטח: "מה שקרה היום זה לא רק לא במגרש, זה מחוץ לטריבונה"

השופט אילן איטח בתגובה לדברי ראשי הוועדים: "הסיפור מוכר, אבל יש דרכים שבית משפט יודע לעבוד בהם. ויש כאלה שבית משפט לא רק שלא יודע לעבוד בהם – הוא גם לא מסוגל.

"מה שקרה היום זה לא רק לא במגרש, זה מחוץ לטריבונה של המגרש. אני מקווה שכולכם מבינים את זה שלא כל דבר מקדש את האמצעים ויש אמצעים שאי אפשר לנקוט בהם. ולכן אמרנו מהתחלה – אין בעיה שבית הדין ישים משקלו במו"מ – אבל לא בסיטואציה הזו. קודם כל תהיה חזרה לעבודה. אני כרגע לא רוצה לשמוע טיעונים בכיוון הזה. אני רוצה להבין איך מביאים לכך שהעובדה חוזרת ומהר".

בזמן ההמתנה לשופטים: התרגשות נרשמה באולם סביב זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון

ניסנקורן: שלטון החוק הוא מעל הכל, גם שכואבים. חייבים לסיים את המשא ומתן

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "אני רוצה להגיד לחברים פה, ויש לי פה הרבה. שלטון החוק הוא מעל הכל. אין בזה סימן שאלה אלא סימן קריאה. גם כשכואבים. גם כשחושבים שמוליכים אותנו שולל או שיש חוסר תום לב. גם כשחושבים שצריך לייצר משבר. יש דבר אחד בסיסי שעליו גם ההסתדרות לא מוותרת ולא תוותר – שלטון החוק עומד מעל הכל. זה דבר בסיסי בדמוקרטיה, ביחסי עבודה.

"הדבר השני – את המו"מ המתמשך הזה אי אפשר להמשיך. חייבים לסיים את הנושא הזה, לאחר חמש שנים שהוא מתמשך, וגם אני כיור הסתדרות אעמוד על זה שהוא יסתיים"

השופט אילן איטח מסיים את הדיון: "את ההחלטה נקבל רק לאחר דיווח סופי על סיום השביתה"

השופט אילן איטח: "שמענו אתכם חברי הוועדים ואנחנו מאמינים ומקווים שיש כוונה כנה לחזור לעבודה מלאה ושאנחנו לא נחזור לסיפור הזה. האירוע שהיה כאן הוא דבר שהוא פשוט בלתי אפשרי במדינת חוק. אי אפשר להסכים איתו או להתנהל איתו. זו בעיה ברמת יחסי העבודה במשק. אם בית הדין לעבודה מחליט לשחרר או לא לשחרר שביתה – חייבים להתיישר לפי העקרון הזה. אנחנו לא תמיד צודקים – אבל יש מנגנון לטיפול בטעויות. מה שקרה פה לא יכול להיות.

"נסיים את הדיון ולא נקבל החלטה על הביזיון. אנחנו רוצים לקבל דיווח מההנהלות עד 10:00 בבוקר, ואנחנו מאמינים שהדיווחים יהיו שיש חזרה מלאה לעבודה. ביום שני עד השעה 10:00 נקבל דיווח לגבי תפוקות, ואנחנו מאמינים שיהיו תפוקות מלאות. וככה זה יימשך".

ביום שלישי אחה"צ יקבע דיון המשך: "כולם מבינים את הדחיפות, אבל אי אפשר להתקדם אם לא שומרים על כללים"

השופט אילן איטח: "אנחנו נקבע ביום שלישי אחרי הצהרים דיון המשך, ואני מקווה שדיון ההמשך לא יעסוק בשאלת הביזיון. אנחנו מאמינים שכך זה יהיה ושנוכל להמשיך להתקדם, כי אנחנו בהחלט מבינים שמשאים ומתנים צריכים להסתיים כעת חיה. מהר. אנחנו לא שמים דד ליין אבל עברו לא מעט שנים והנמלים החדשים מעבר לסיבוב. כולם מבינים את הדחיפות. אבל אי אפשר להתקדם אם לא שומרים על כללי המשחק. בית הדין לא ייכנס למגרש אם לא נדע שכולם שומרים על כללי המשחק מכל הכיוונים".

השופט אילן איטח: "על שאלת הוצאת המשפט נדבר ביום שלישי"

השופט אילן איטח התייחס לבקשותיהם של חלק מראשי הוועדים להסיר מהם את הוצאות המשפט שנפסקו להם ואמר: " אם אתה שובר משהו בחנות חרסינה אתה משלם. מה שעו"ד אומר שי תקן זה שביום שלישי נדבר על ההוצאות. יש הבדל בין לדבר על ההוצאות כשהנמל שובת לכשהנמל לא שובת. הכוונה בתפוקה מלאה – אנחנו לא אומרים לנמל אשדוד לעבוד כמו שני נמלים – אבל הציפייה היא לעבודה מלאה ותקינה. זו הציפייה. בלי זה חבל על הזמן."

אמש בשעות הצהרים הודיעו ראשי הועדים בחיפה ואשדוד כי בכוונתם להופיע לדיון, לאחר שלא התייצבו לדיונים הקודמים, והמשטרה אף לא הצליחה לאתרם. בעקבות כך התייצבו ראשי הועדים בנמל אשדוד במשטרת אשדוד, והפקידו ערבונות להתייצבותם.

בהודעה מוקלטת שהוציאה יושבת ראש ועד מינהל, מיכל לוגסי, לעובדים אמרה "אני יומיים בורחת מהמשטרה כי עשינו כמו שאתם יודעים ביזיון ולא החזרנו את העבודה. וזאת על מנת לשמור על הנמל שלנו, על הבית שלנו, על הפרנסה שלנו, על הבית שההורים שלנו בנו".

בית הדין פסק כנגד חמשת ראשי הועדים מנמל אשדוד הוצאות משפט בסך 80 אלף שקלים כל אחד, וכנגד ראשי הועדים מנמל חיפה הוצאות בסך 20 אלף ש"ח כל אחד. הוצאות אלו הן בגין הדיונים אליהם לא הגיעו בלבד – וישנה אפשרות שבהליך ביזיון בית הדין שיתקיים היום יפסקו נגדם קנסות נוספים.

מיכל לוגסי, יו"ר ועד עובדי מינהלה בנמל אשדוד. ארכיון (צילום באדיבות המצולמת).
מיכל לוגסי, יו"ר ועד עובדי מינהלה בנמל אשדוד. ארכיון (צילום באדיבות המצולמת).

בהודעה המוקלטת ששלחה לוגסי אמרה כי היא נמצאת עם יתר ראשי הועדים, וכי הפקידה את כספי הערבון לשחרורה עד לדיון, אך באשר לכספי הוצאות המשפט אמרה שתדבר עם עובדיה, ככל הנראה מתוך כוונה לגייס את הסכום הגבוה יחדיו. "חבר'ה, שתדעו לכם שזה אך ורק למען הפרנסה שלכם". עוד תיארה לוגסי כי המשטרה פרצה לביתה בניסיון לאתרה ולהביאה לבית הדין "בושה וחרפה – לא גנבתי ולא רצחתי. בסך הכל אנחנו למען העובדים, הפרנסה והבית שלנו" אמרה.

המשבר בנמלים פרץ בעקבות חזרתה של המדינה מהסכמות עבר בדבר השקעות הנדרשות להכנת תשתיות הנמלים הותיקים לתחרות מול הנמלים החדשים הנבנים. יום בלבד טרם פריצת השביתה, התריע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בפני מנכ"ל משרד האוצר, ומנכ"ל משרד האוצר כי המשך גרירת הרגליים במו"מ בנוגע לרפורמה בנמלים יוביל למשבר חמור.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (מימין), יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש (במרכז), ועו"ד שי תקן המייצג את ההסתדרות יוצאים מבית הדין הארצי לעבודה לאחר דיון בנושא נמלי הים. ראשי הועדים של נמלי הים לא הגיעו לדיון למרות צו הבאה של בית הדין. 10 במאי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (מימין), יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש (במרכז), ועו"ד שי תקן המייצג את ההסתדרות יוצאים מבית הדין הארצי לעבודה לאחר דיון בנושא נמלי הים. ראשי הועדים של נמלי הים לא הגיעו לדיון למרות צו הבאה של בית הדין. 10 במאי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90).

בראיון לאתר Port2Port  שנערך ביום רביעי, הסביר איל זלץ, יו"ר ועד סקטור הטרנספורט בנמל חיפה, כי המדינה נסוגה מהשקעה אליה התחייבה בשווי 800 מיליון עד מיליארד שקלים, שנועדה לשיפור התשתיות בנמל הקיים לצורך השוואתן לאלו הצפויים להיות קיימים בנמלים החדשים. לדבריו הורה השר כץ עצמו לבצע את העבודות ברציף אחר מזה שביקשה הנהלת הנמל לשדרג, ואף לעשות זאת על חשבון תקציב הנמל עצמו ולא בהשקעה ממשלתית, כפי שהתחייבה המדינה.

"ישבנו במשא ומתן ובאנו בניקיון כפיים עם כוונות טובות. אבל כשגילינו שעובדים עלינו ככה הבנו שאין מה לעשות". לדבריו, באותו ראיון, היו אלה דווקא עובדי נמל אשדוד שראשי הוועדים שלהם מואשמים כעת בביזיון בית הדין, שהצטרפו להשבתה לאות סולידריות עם עובדי נמל חיפה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!