דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / נשיא ארה"ב חזר בו: "התבלבלתי, רוסיה התערבה בבחירות"

הדברים נאמרו ככל הנראה בלחץ מזכיר המדינה וסגנו, לאחר שאמר בפסגה בהלסינקי כי רוסיה לא התערבה בבחירות לנשיאות וספג ביקורת חריפה | טרם ההבהרה אמר הסנטור ג'ון מקיין: "אחד מהמהלכים המבזים ביותר מצד נשיא אמריקאי בהיסטוריה האחרונה"

דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)

לאחר שהעניק חיבוק יוצא דופן ליריבה העתיקה של ארה"ב, פקפק בממצאים של מערכת המודיעין האמריקאית לפיה רוסיה התערבה במערכת הבחירות האמריקאית בשנת 2016 כדי לתרום לניצחונו, וספג על כך ביקורת חריפה – חוזר בו טראמפ מדבריו.

אמש, אמר נשיא ארה"ב לכתבים בוושינגטון כי התבלבל והתכוון לומר בדיוק את ההיפך מהדברים שאמר בפגישה עם פוטין. לדבריו, כשנשאל בהלסינקי על ההתערבות בבחירות הוא השיב שהוא "לא רואה שום סיבה שזו הייתה רוסיה", אך למעשה התכוון לומר שהוא "לא רואה שום סיבה שזו לא הייתה רוסיה" שהתערבה בבחירות. עוד הבהיר טראמפ אמר כי הוא "מקבל את מסקנות קהילת המודיעין שלנו שרוסיה התערבה בבחירות", אך לצד זאת ציין כי מלבד רוסיה יכולים להיות אשמים נוספים. "יש המון אנשים שם בחוץ. לא הייתה קנוניה בכלל", אמר.

על פי דווח ב"בלומברג", כשחזר טראמפ מהפגישה הוא עוד היה מבוצר בעמדתו ואף צייץ בחשבון הטוויטר שלו  ציוץ תודה לסנאטור ראנד פול, שתמך בו בזמן שספג ביקורת קשה מבית. לדברי מקור שמעורה בנושא ששוחח עם העיתון, סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו דחקו בו להבהיר את דבריו.

כאמור, התגובה לדברים שאמר טראמפ במסיבת העיתונאים בהלסינקי הייתה מיידית וקשה, גם מצד יריביו הפוליטיים, וגם מצד מספר מחברי המפלגה הרפובליקנית. "מבזה", "מביש" ו"חלש" היו חלק מהתגובות להתבטאות זו של טראמפ. "זה גורם לארה"ב להיראות חלשה במיוחד" אמר הסנטור בוב קורקר מהמפלגה הרפובליקנית.

המפגש בין פוטין לטראמפ בהלסינקי היה המפגש הראשון של נשיא ארה"ב עם האדם שהוא תיאר כ"מתחרה חשוב לארה"ב" – אבל גם שיבח כמנהיג חזק ואפקטיבי.

התבטואיותיו של טראמפ, המהוות תמיכה שלו בממשלה עוינת נגד עמדה של ממשלתו שלו, הייתה תזכורת בוטה למוכנותו להפוך את הכיוון של מדיניות החוץ של ארה"ב מזה עשורים. עמדה חשדנית ותקיפה הייתה עמדתה של המפלגה הרפובליקנית מזה שנים, אך טראמפ הבהיר בימים האחרונים כי הוא מעדיף להביע תמיכה ברוסיה מאשר להודות באי-לגיטמציה של היבחרותו.

כשהוא עומד לצד פוטין, טראמפ התרחק מכל סוג של עימות עם הרוסים, ואף פקפק באופן פומבי בממצאים של מערכת המודיעין האמריקאית ובכתב האישום הפדרלי שהוגש נגד 12 אזרחים רוסים בגין פריצה לחשבון האימייל של הילרי קלינטון ב-2016.

"יש לי אמון גדול במודיעין שלי, אבל אני אגיד לכם משהו – הנשיא פוטין היה מאד תקיף בהכחשה שלו היום. הוא אמר שזו לא רוסיה. אני לא רואה סיבה שזו תהיה רוסיה", אמר טראמפ.

דן קוטס, ראש מערך המודיעין האמריקאי, ביקר את דבריו של טראמפ: "היינו מאד ברורים בהערכות ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 ובניסיונות המתמשכים שלהם לפגוע בדמוקרטיה שלנו. אנחנו נמשיך לספק מודיעין בלתי תלוי ואובייקטיבי בשם הביטחון הלאומי של ארה"ב".

הסנטור ג'ון מקיין הרפובליקני אמר כי טראמפ קיבל "החלטה מודעת להגן על דיקטטור" וביצע את "אחד מהמהלכים המבזים ביותר מצד נשיא אמריקאי בהיסטוריה האחרונה". גם תומכיו של טראמפ דיברו נגד התבטאויותיו בהלסינקי. פול ריאן, ראש הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים אמר ש"אין שאלה" בנוגע להתערבות רוסית בבחירות. תומך נוסך של טראמפ, ניוט גינגריץ', אמר כי התבטאויותיו של טראמפ הן "הטעות הגדולה ביותר שלו כנשיא" וטען ש"טראמפ צריך לתקן אותה באופן מיידי".

נראה שהמפגש בין שני המנהיגים מהווה נסיון של פוטין וטראמפ לשנות את הכיוון של היחסים בין שתי המדינות. בראיון לרשת האמריקאית "פוקס" אמר פוטין אחרי המפגש כי זוהי "תחילת הדרך" חזרה מהניסיונות המערביים לבודד את רוסיה. "אני חושב שאתה יכול לראות בעצמך שהניסיונות האלה נכשלו. מעולם לא היה סיכוי שזה יעבוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!