דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חסות הנוער / עובדי מעון נווה חורש של חסות הנוער שובתים במחאה על פיטוריהם

המעון, שהופעל עד היום על ידי עמותת ענ"ב, יעבור בימים הקרובים לניהולה של חברת דנאל שהוציאה מכתבי פיטורים ל-30 העובדים | ועד העובדים: "השר כץ הבטיח הלאמה ובפועל מבצע הפרטה חריפה"

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מעון נווה חורש של חסות הנוער פתחו היום (שני) בשביתה, זאת במחאה על פיטוריהם. כ-30 עובדים של עמותת ענ"ב לא מקיימים פעילויות במעון ולא מוציאים נערים לדיונים בבתי משפט. ועד העובדים: "השר כץ הבטיח הלאמה ובפועל מבצע הפרטה חריפה שכבר גורמת נזק אדיר לנערות והנערים".

בשעה 16:00 יקיימו העובדים הפגנה מול משרדי הממשלה בתל אביב (פינת הרחובות בגין וקפלן) בהשתתפות איגוד העובדים הסוציאליים ועמותת עוס"ים שינוי תחת הקריאה "משרד הרווחה פוגע בנוער בסיכון – "שיטת המכרזים הורסת את השירות", הדרישה המרכזית של המוחים תהיה הלאמת חסות הנוער, כלומר הפעלת המעונות ישירות על ידי המדינה ולא דרך עמותות או חברות שזוכות במכרז.

ענבל חרמוני, יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים אמרה כי "לפני כ-20 שנה נעשתה טעות חמורה ומעונות חסות הנוער הופרטו. כאשר עושים טעות – יש לתקנה ולא להחריף את הבעיה. העברת המעונות לידי חברת כח אדם פרטית היא שערורייה. אנו מצפים ממשרד הרווחה להציג תוכנית עבודה באשר לתהליך הלאמת המעונות של חסות הנוער, כפי שהובטח בינואר השנה. תוצאות ההפרטה עד כה היא פגיעה ביציבות ובביטחון של העובדים, וחמור מכך- של בני ובנות הנוער במעונות. עומס קליטות וחוסר יציבות כבר מובילים לעלייה בפגיעות העצמיות של בני הנוער ובבריחות, וללא ספק – לתחלופה הגבוהה של הצוות יש מחיר גבוה. אנו נגיע היום להפגנה כצעד סולידרי לצד הקולגות שלנו למקצוע ולענף וקוראים למשרד הרווחה להתערב במשבר באופן מיידי".

מעון נווה חורש אמור לעבור להיות מופעל על ידי חברת דנאל בימים אלו. עובדי עמותת ענ"ב, שהפעילה את המעון עד עכשיו, קיבלו בימים האחרונים מכתבי פיטורים שיכנסו לתוקפם בסוף החודש. העובדים טוענים כי לחברת דנאל אין שום מחויבות לקלוט את כל העובדים מחד, ומאידך תנאי ההעסקה והשכר של העובדים שיקלטו יורעו באופן משמעותי. בשל הפיטורים, טוענים העובדים, התארגנות בוועד והישגי העובדים בעשור של התארגנות ומשא ומתן – עלולים להיפגע.

מקס מרק, מדריך במעון נווה חורש וחבר בוועד העובדים, אמר כי "השינוי הדרסטי בתנאי ההעסקה של העובדים עם המעבר לדנאל הוביל לנשירה רחבה של עובדים והחלפתו בכוח אדם לא מיומן. בו בזמן כופה משרד הרווחה קליטת נערים בקצב מטורף, התוצאה היא שיעורי בריחה גבוהים של נערים ונערות, אלימות כלפי הצוות , פגיעה עצמית ואף הכנסת סמים למסגרות".

לטענתו, שירותים קריטיים שחברת דנאל מחויבת לתת על פי תנאי המכרז לא ניתנים: "אין הדרכות קליניות לעובדות סוציאליות, ואין אישור לקליטת מטפלים אלטרנטיביים (במכרז נדרשת 75% משרה לכל קבוצה, ט.כ)".

"משרד הרווחה לחץ להעברה של כמה שיותר מעונות לידי חברה מסחרית" סיכם, "בדרך הוא רומס את הנערים והנערות הללו – הניסיון לייצר להם, לראשונה בחייהם הקצרים, סביבה תומכת ויציבה נשבר בהחלטה תמוהה אחת".

כוח לעובדים בו מאוגדים עובדי עמותת ענ"ב הגיש תלונה במשטרה כנגד שר הרווחה וסמנכ"לית משרדו בחשד להטיית מכרז. מכוח לעובדים נמסר כי "לא ברור היה מדוע משרד הרווחה להוט כל כך להעביר את המעונות לחברת דנאל. חברה ללא כל ניסיון עם נוער בסיכון. הקשרים לכאורה בין דנאל לשר העולים מן התלונה מטילים צל כבד על מכרז חסות הנוער ושיטת המכרזים במשרד הרווחה".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה כי "הרפורמה בחסות הנוער נערכת על רקע תור המתנה ממושך לקליטה של קטינים בסיכון, נזקקים ועוברי חוק, במעונות הנעולים במסגרת החלטה שיפוטית. במשך 22 שנים בהן הפעילה עמותת "ענ"ב – הזדמנות לשינוי" 8 מתוך 9 מהמעונות הנעולים, שהתפוסה בהם עמדה על כ-60% בלבד, ואולם, במסגרת ההתקשרות במכרז הקודם קיבלה העמותה תשלום גלובלי עבור תפוסה מלאה. כמו כן העמותה לא הצליחה לגייס את כוח האדם הדרוש למילוי משימתה ומדי שנה התחלפו כ-80% מהעובדים במעונות, בעובדים חדשים.

"במסגרת ההתקשרות במכרז החדש מעביר המשרד תשלום עבור איוש משרות צוותי טיפול ועבור התפוסה במעונות, ולא ניתן עוד תשלום מלא על תפוסה חלקית. כמו כן במסגרת המכרז החדש הוגדלה ההשקעה בתשומות הטיפול מ-127 אלף שקלים בחודש לכל קבוצה של 12 נערים, ל-170 אלף שקלים, גידול של כ-34%. בנוסף לכך נדרש כל מפעיל לשלם למדריכים המועסקים על ידו כ-30% מעל לשכר המינימום – כ–7,000 שקלים בחודש, לא כולל תגמול על שעות לילה ועל עבודה בשעות נוספות וכן מענקי התמדה שנתיים בגובה אלפי שקלים בשלוש השנים הראשונות להעסקה.

"בעקבות עתירה של עמותת ענ"ב לבית המשפט לגבי תוצאות המכרז בשלושת המעונות עליהם התמודדה, החליט ביהמ"ש להחזיר את הדיון לוועדת המכרזים במשרד העבודה והרווחה כדי שתחליט על זוכים במכרז להפעלת המעונות לגביהם הוגשה העתירה, וקבע כי הוועדה לא תעשה שימוש בסעיף המכרז הקובע כי ניתן לא להתקשר עם ענ"ב על בסיס אי-שביעות רצון מהתקשרויות קודמות. ועדת המכרזים התכנסה וקיבלה החלטה בהתאם לאמור בפסק הדין על הזוכים, בהפעלת מעון 'בית הנער', זכתה ענ"ב ובמעון נווה חורש זכתה 'דנאל'. החלטה על הזוכה להפעיל את מעון 'אחווה' תתקבל לאחר החלטת רשם תאגידים לגבי מעמדה המשפטי של המציעה 'תפארת בית חם'".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!