דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / הורחבה רשימת הנחלים שהכניסה אליהם אסורה בשל העכברת

121 חולים נבדקו עד כה בחשד שנדבקו במחלה, מתוכם 17 בני אדם שנדבקו בוודאות לאחר שביקרו בנחלים בדרום רמת הגולן | כל המידע על העכברת

שלט המודיעה כי הכניסה לנחל סגורה בעקבות הזיהום. (ללא קרדיט)
שלט המודיעה כי הכניסה לנחל סגורה בעקבות הזיהום. (ללא קרדיט)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות הוסיף אתמול (רביעי) לרשימת הנחלים שהכניסה אליהם אסורה בשל מחלת העכברת את הירדן (באזור פארק הירדן), שפך נחל דליות (באזור המג'רסה) ונחל ג'ילבון. נחלים אלו מתווספים לנחלים זאכי, יהודיה, משושים וזוויתן, שהכניסה אליהם נאסרה בימים האחרונים. לפי הודעת משרד הבריאות, ניתן לטייל בשאר המקומות ללא חשש, ואין כל חשש לפי שעה שהחיידק יגיע למי הכנרת.

121 חולים נבדקו עד כה בחשד שחלו בעכברת, מתוכם 17 בני אדם שנדבקו בוודאות לאחר שביקרו בנחלים בדרום רמת הגולן. מהמשרד נמסר כי מתבצעים ניסיונות להתחקות אחר מקור המחלה, שככל הנראה נמצא בעדרי בקר שהיו באזור.

חמישה תלמידים בגילאי 14 עד 17 אושפזו במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' בחשד להידבקות ב'עכברת' במסגרת טיול בנהר הירדן. ארבעה מתוכם הם תלמידים באותה מסגרת חינוכית שטיילו במסגרת ארגון נוער באתר אבו-קייאק בפארק הירדן וכשבועיים לאחר מכן החלו לגלות תסמיני מחלה הדומים לתסמיני העכברת בה נדבקו מטיילים בנחלי הגולן. נער נוסף בן 17 שטייל בנפרד אושפז ביום שישי במחלקת טיפול נמרץ, ולאחר שמצבו התייצב חזר למחלקת ילדים בבית החולים.

בהמשך לדיווחים על זיהום במעיינות מי עדן, נמסר מהחברה כי אכן נמצאו חריגות בעקבותיהן הופסקה שאיבת המים, וכי המים מהם מולאו הבקבוקים שנמכרים נבדקו והם טובים לשתייה.

פרופ' אלי סומך מנהל אגף הילדים במרכז הרפואי מעיני הישועה אומר כי "שניים מהתלמידים אושפזו ביום שני בערב ושניים נוספים ביום שלישי. מאחר ולנערים תסמינים קליניים ובדיקות מעבדה המחשידים לעכברת הם מטופלים בנוזלים ובאנטיביוטיקה ספציפית. חדר המיון במעייני הישועה נערך לקליטתם של תלמידים נוספים במהלך היממה הקרובה". עוד אמר: "הנער בן 17 טייל אף הוא בפארק הירדן בנפרד מקבוצת הילדים. הנער הגיע ביום שישי ואולם בשל מצבו החמור הוא הועבר לטיפול נמרץ בשניידר. אתמול, לאחר שמצבו השתפר חזר הנער למחלקת הילדים במעיני הישועה להשלמת טיפול".

עוד ציין כי המרכז הרפואי דיווח למשרד הבריאות אודות החשד להדבקות במחלה של הנערים, תוך דגש כי מדובר באזור שונה מאותם אזורים בגולן שאודותם פרסם משרד הבריאות אזהרה למטיילים.

המנהל הרפואי של המרכז הרפואי מעיני הישועה פרופ' מוטי רביד ציין כי הבדיקות נשלחו למעבדה וכי תוצאות וודאיות יגיעו בעוד כיומיים.

לאחר שאתמול דיווח משרד הבריאות כי נמצאו חריגות במעיינות המשמשים את חברת מי עדן, אישרה היום החברה את הנתונים. ממי עדן נמסר:  "מי עדן מבצעת דגימות במי מעיין הסלוקיה פעמיים ביום באופן שוטף. בנוסף מבצעת החברה דגימות בתהליך הייצור על בסיס שעתי. בבדיקה האחרונה שבוצעה נתגלתה חריגה מהתקן. כניסת המים למפעל הופסקה במיידית והנושא דווח למשרד הבריאות כמתבקש במקרים אלו.

"המפעל ממשיך בעבודה שגרתית וממלא את הבקבוקים וכדי המים ממיכלי אגירת המים הנמצאים במפעל מי עדן בקצרין. המים שבמלאי המפעל נבדקו ונמצאו תקינים. מי עדן פועלת בהתאם לתקני איכות מהגבוהים ומהמחמירים בעולם. החברה מבהירה שכל מוצריה יוצאים לשיווק רק לאחר שנבדקו כנדרש והתוצאות נמצאו תקינות."

אתמול דיווח משרד הבריאות כי המקור לעכברת הוא ככל הנראה מעדרי בקר שהיו באזור מקורות המים באיזור רמת הגולן. סימני המחלה האופייניים דומים למחלת השפעת: חום, כאבי ראש, כאבי שרירים. עם זאת בחלק מהחולים תיתכן פגיעה בתפקודי כבד וכליה.

משרד הבריאות מוסר הנחיות לציבור:

  1. חולים שטבלו במימי הנחלים זאכי, יהודייה, משושים וזויתן החל מתאריך 1.7.18, עם חום מעל 38 מעלות שהתפתח פחות מ-3 שבועות לאחר הטבילה מתבקשים לפנות לרופא המשפחה.
  2. מי שטבל באחד או יותר מהנחלים ואינו סובל ממחלת חום או סימני מחלה אחרים אינו צריך לפעול.
  3. משרד הבריאות מזהיר שלא לטבול בנחלים זכי, יהודיה, משושים זוויתן עד להודעה חדשה

שאלות ותשובות בנוגע לעכברת:

מה זו עכברת?
עכברת זו מחלה זיהומית המכונה לפטוספירוזיס. זו מחלה שמועברת לבני אדם מבעלי חיים וישנם יותר ממיליון מקרי תחלואה בעולם בשנה, בעיקר במדינות עולם שלישי. בישראל המחלה נדירה יחסית, עם ממוצע של 10 מקרים בשנה.

מאיפה זה מגיע?
המחלה נמצאת אצל חלק מבעלי החיים שמפרישים את החיידק דרך השתן. בעלי החיים  העיקריים שמפיצים את המחלה הם המכרסמים ובעיקר העכברים ומכאן שמה של המחלה. גם חיות כמו פרות וכלבים יכולות להפיץ את המחלה.

מי בדרך כלל נדבק במחלה?
עכברת זו מחלה תעסוקתית – מי שנדבק בה הם בדרך כלל וטרינרים או עובדי משק שעובדים עם בעלי חיים וחשופים אליהם, כמו גם אנשים שמטפלים במערכות ביוב ושפכים. בשנים האחרונות יש דיווחים על תחלואה הקשורה לתיירות במקורות מים בהם היו הפרשות של בעלי חיים.

מהם התסמינים של המחלה?
התסמינים הם: חום, כאב ראש, חולשה, כאב שרירים, כאב גב, בעיות במערכת העיכול, עייפות ותשישות. פעמים רבות התסמינים מזכירים שפעת.

בחלק קטן מהחולים המחלה עלולה להסתבך ולגרום לאי ספיקת כליות, לפגיעה בכבד ולדלקת קרום המוח . על פי רוב, התסמינים מופיעים בין שבוע לשבועיים לאחר החשיפה לחיידק. במקרים חריגים התסמינים יופיעו לאחר שלושה ימים – או שלושה שבועות.

כל מי שרחץ במקורות המים האלו יחלה?
ממש לא. רוב האנשים שנחשפים לחיידק לא יפתחו מחלה. ואלו שכן – יפתחו מחלה עם תסמינים קלים . רק במיעוט המקרים התסמינים הופכים להיות קשים ומסוכנים. לא כל מקרה חשיפה לחיידק מסתיים במוות.

האם המחלה מדבקת? מותר לשהות ליד אדם חולה?
ההדבקה היא רק בחשיפה להפרשות, בעיקר לשתן, ולכן אין סכנה אמיתית בהדבקה בין אדם לאדם.

באיזה נחלים נמצא החיידק? האם שאר הנחלים בטוחים?
הנחלים שאסורים ברחצה הם זאכי, יהודייה, משושים וזוויתן. שאר הנחלים ברמת הגולן – לא דווחו מקרי תחלואה. בכל מקרה יש לשים לב לשילוט במקום.

אם הייתי בנחלים האלו החל מה 1 ביולי, אני חייב להיבדק?
לא. רק אם נכנסת למים לפרק זמן ממושך ובשלושת השבועות האחרונים סבלת מחום, מומלץ ללכת לרופא המשפחה ולעדכן אותו. מי שלא סבל מחום, אין צורך להיבדק ואין צורך להיכנס לפאניקה.

מה הטיפול שמקבלים החולים?
הטיפול באנטיביוטיקה ניתן בכדורים או דרך הווריד. אין חובה באשפוז בכל המקרים ואפשר לקבל טיפול ולהשתחרר הביתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!