דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות היום

המשבר במעונות היום / אם לא יימצא פתרון למשבר מעונות היום, שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה

הארגונים המפעילים את מעונות היום מתריעים על מחסור חמור בכוח אדם | יו"ר תנועת אמונה, אחד הארגונים המפעילים: "זה צריך להיות בסדר העדיפויות של המדינה, התוספת לא צריכה להיות מושתת ומגולגלת להורים"

כנס חירום למעונות היום המפוקחים לגיל הרך (צילום: טל כרמון).
כנס חירום למעונות היום המפוקחים לגיל הרך (צילום: טל כרמון).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הארגונים שמפעילים מעונות יום בפיקוח הודיעו שאם לא ייפתר המשבר במעונות היום, שנת הלימודים הקרובה לא תפתח. עשרות ארגונים ביניהם, נעמת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות, בית יעקב וארגונים נוספים המפעילים מעונות יום התכנסו אתמול (רביעי) בצהריים לדיון חירום והחליטו על המהלך. זאת לאחר שכל הניסיונות למצוא פתרון כשלו ובהמשך לפגישה עם שר העבודה והרווחה, חיים כץ, בה הודיע כי לא הצליח לפתור את המשבר.

הארגונים דורשים תנאי עבודה ראויים למטפלות, הגדלת התקן למטפלת בכל כיתה והכשרות מקצועיות. המחסור בכוח אדם מתבטא בבעיות קשות בגיוס עובדות חדשות ושימור של עובדות קיימות. יו"ר תנועת אמונה, ליאורה מינקה, אמרה בכנס כי ישנה קואליציה מקיר לקיר של עשרות מפעילים, יהודים וערבים, חילונים ודתיים שמאוחדים בדרישה לפתור את המשבר. "ילדים לא נולדו בגיל 3, גילאי לידה עד 3 הם משמעותיים, זה צריך להיות בסדר העדיפויות של המדינה, התוספת לא צריכה להיות מושתת ומגולגלת להורים", אמרה מינקה.

יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)
יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)

יו”ר נעמת, גליה וולוך, התייחסה גם היא לנושא ואמרה כי מדובר בענף שנמצא בקריסה מוחלטת. "אנו דורשות תוספת תקינה לאלתר והצלת המעונות. ניסינו להימנע מהשבתה משך זמן ארוך מתוך רצון כן שלא לשבש את חיי ההורים – הגענו לסיטואציה בה אין לנו ברירה". וולוך המשיכה וטענה כי מעונות היום נמצאים במצב של מצוקת כוח אדם חמורה עקב השכר הנמוך, העבודה הקשה מאד והאחריות הרבה. התקינה בישראל היא של מטפלת אחת על שישה תינוקות, בניגוד לממוצע במדינות ה-OECD של מטפלת לכל ארבעה תינוקות. "המציאות הזו מובילה לתחלופה גדולה ועזיבה של מטפלות. במקביל, מטפלות חדשות לא שורדות יותר מכמה חודשים בתפקיד. הגיע הזמן שמדינת ישראל תשים את החינוך במרכז- ומגיל 0. המצב הנוכחי פוגע בדבר הכי חשוב לכולנו –הפעוטות״, דברי וולוך.

פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית, המפעילה 180 מעונות יום מסרה כי "בעיית החינוך לגיל הרך צריכה להפוך למשימת חירום לאומית. הדיון מול הממשלה, המתנהל כבר שנים רבות ללא תוצאות, חייב להסתיים בחקיקה שתסדיר חינוך ממלכתי מוסדר ומסובסד מגיל 3 חודשים – לכולם, ובהזרמת תקציבים לשיפור מעמדן ותנאי העסקתן של המטפלות ולשיפור התקינה. במקום שמדינת ישראל תכיר בערכן של המטפלות בגיל הרך, הן נאלצות להתמודד עם שכר זעום ותנאי העסקה קשים ולא מתגמלים.  והן מדברות ברגליים – 50 אחוז עוזבות את המעונות בשנה הראשונה לעבודתן ואנו ניצבים מול שוקט שבורה, מתמודדים בעצמנו עם משבר שהולך ומחריף, כדי להמשיך ולספק את הטיפול הטוב והראוי ביותר לילדים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות על החינוך לגיל הרך".

הקואליציה לחינוך מלידה מסרה כי "לאור המצב הקשה במעונות היום, המפוקחים ואילו שאינם זכו לפיקוח עד היום, אנו תומכים בהחלטה שיצאה היום ואף קוראים להמשיך את המאבק במהלך כל השנה עד שיימצא פיתרון חינוכי איכותי לכלל ילדי ישראל מגילאי לידה עד שלוש. חשוב לזכור כי כל מערך הגיל הרך במדינת ישראל קורס. כלל ילדי ישראל זכאים לחינוך מיטבי, ולא רק אלו הנמצאים במעונות המפוקחים. כיום 417 ארגונים מפעילים את מסגרות המעונות המפוקחים ובהם 23% בלבד מכלל ילדי ישראל. כלומר 77% מהילדים בישראל נמצאים במסגרות לא מפוקחות. הבעיה במציאת כוח אדם איכותי ושכר ראוי למטפלות הינה משותפת לכלל מעונות היום. לראייה, המקרים הקשים אליהם נחשפנו בחודשים האחרונים אירעו במעונות בלתי מפוקחים. הקואליציה לחינוך מלידה קוראת לשינוי בחשיבה האסטרטגית למציאת חינוך איכותי עבור כלל ילדי ישראל מגילאי לידה עד שלוש".

בישראל פועלים כיום כ-1,200 מעונות יום בפיקוח, אותם מפעילים כ-100 ארגונים שונים, ביניהם גם החברה למתנסים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!